خبرگزاری کار ایران

کنعانی مقدم در گفت‌وگو با ایلنا:

شفافیت نقطه قوت بودجه پیشنهادی دولت است/برای کاهش تنش‌های اقتصادی کشور باید ساختار بودجه‌ریزی تغییر کند

asdasd
کد خبر : ۵۸۲۵۱۹

دبیرکل حزب سبز ایران بر لزوم کاهش وابستگی دولت به صندوق توسعه ملی تاکید کرد و گفت: پرداخت بعضی از دیون دولت به صندوق توسعه ملی حواله شده است که عملا ضد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که رهبری بر آن تاکید دارند.

حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در رابطه با نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه سال ۹۷ گفت: براساس نیازهای اجرایی برنامه بودجه تنظیم می‌شود. در بودجه سال ۹۷ اگر مبنای ما برنامه ۵ ساله توسعه ششم است باید سیاست‌ها و برنامه ششم در آن توسط مجلس، دولت و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گیرد.

دبیر کل حزب سبز ایران افزود: برنامه‌ای که رییس جمهور براساس آن بودجه را اعلام  کرده است دارای چند محور است که بیشتر خواست‌های رییس جمهور محسوب می‌شود و پشتوانه برنامه‌ای ندارد.

وی به بیان نقاط قوت بودجه سال ۹۷ پرداخت و گفت: نقطه قوت بودجه پیشنهادی دولت این است که تا حدودی شفاف شده و واقعیت‌های خود را نشان می‌دهد و در آن کسری درآمد و هزینه مشخص و قابلیت بررسی دارد.

کنعانی با بیان اینکه بودجه سال آینده انقباضی است، بیان کرد: در عین حال که هزینه‌های جاری بیشتر می‌شود و دولت به لحاظ این که افزایش هزینه دارد و از لحاظ ماهیتی سخت‌گیری‌هایی می‌شود، ممکن است عواقبی در پی داشته باشد. به طور مثال وقتی قیمت حامل‌های انرژی را افزایش می‌دهیم این موضوع می‌تواند در قیمت کالا و خدمات تاثیر داشته باشد. همچنین در حالی  درصدد حذف یارانه برخی اقشار هستیم که منبع درآمد برای مردم ایجاد نشده است و یا در جایی که قیمت‌ها را رها سازی می‌کنیم، امکان وارد آمدن فشار بر مردم وجود دارد. این  یک انقباض اقتصادی ایجاد می‌کند که عمدتا بر طبقه محروم و ضعیف فشار وارد خواهد کرد که باید جلوی آن گرفته شود.

این فعال سیاسی افزود: دولت در پروژه های مشارکت عمومی - خصوصی  (ppp) بیش از ۱۴۵۰۰ پروژه نیمه تمام را می‌خواهد واگذار کند که ممکن است این واگذاری مانند بحث خصوصی سازی که شاهد رشد خصولتی‌ها بودیم، دچار شود. بنابراین  باید براساس اصل ۴۴ واگذاری‌ها صورت گیرد. در جدول‌هایی که در برنامه ششم قرار دارد، دولت موظف بود درآمدهایی که از اصلاح حامل‌های انرژی به دست می‌آورد را اعلام کند که چه درآمدی دارد و در کجا مصرف می‌کند که این جدول هنوز  در نیامده است.

وی به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره مجوز دولت برای انتشار اوراق مشارکت اشاره کرد و گفت: داد:  انتشار اوراق تعهداتی را برای دولت ایجاد خواهد کرد وممکن است در آینده مشکلاتی به وجود آورد. همچنین در بحث رونق اقتصادی و اشتغال، برنامه‌هایی که مطرح می‌شود هیچیک ضمانت اجرایی را در آن مشاهده نمی‌کنیم و ممکن است این برنامه‌ها را با شکست مواجه کند.

 این فعال سیاسی اصولگرا بر لزوم کاهش وابستگی دولت به صندوق توسعه ملی تاکید کرد و افزود: پرداخت بعضی از دیون دولت به صندوق توسعه ملی حواله شده است که عملا ضد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که رهبری بر آن تاکید دارند. در بحث تولید داخلی و رونق اقتصادی باید آن را در بودجه به صورت ملموس ببینیم اما به نظر می‌رسد بودجه‌نویسان بیشتر به دنبال تحقق شعارهای رییس جمهور هستند تا این که برنامه پنج ساله ششم توسعه و یا اجرای سیاست‌های ابلاغی را دنبال کنند. 

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه هرگونه افزایش در نرخ ارز و کاهش یارانه قبل از رسانه‌ای شدن باید در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد، گفت: این موارد موجب هیجانی شدن بازار می‌شود. در بازاری که هیجانی باشد و ثبات در آن وجود نداشته باشد، اثرهای منفی خود را می‌گذارد و حتی اگر اصلاحاتی انجام شود برگشتی نخواهد داشت. اکنون  شاهد بالا رفتن نرخ ارز ، طلا و حتی کالاهای مصرفی ضروری هستیم که به دنبال آن افزایش نرخ خدمات را خواهیم داشت.

 این فعال سیاسی اصولگرا درباره لزوم ارائه برنامه و پیشنهادات از سوی احزاب به دولت اظهار کرد: به عنوان دبیرکل حزب سبز ایران در جلسه‌ای که در وزارت کشور و همچنین با مشاور رییس جمهور داشتیم بیان کردم اگر شما بخواهید تنش‌های اقتصادی در کشور را کاهش دهید لازمه آن این است که ساختار بودجه‌ریزی را تغییر دهید. این که هر سال بودجه افزایش حدود ۱۰ درصدی داشته باشد، درست نیست و  باید دید بودجه سال گذشته تا چه حد کارآمدی داشته که حال آن را افزایش دهیم. شاید این روند نزدیک به  ۱۰۰ سال است که بودجه کشور همیشه افزایش و ارزش پول ملی کاهش یافته است. طبق آمار بانک مرکزی حدود ۲۵ درصد ارزش پول ملی هر سال کاهش پیدا می کند که این نشان دهنده ساختار اشتباه است.

دبیر کل حزب سبز ایران ادامه داد: بودجه باید بر اساس عملکرد وزارتخانه‌ها باشد و این گونه نباشد که هر وزیری که چانه‌زنی بیشتری دارد، پول بیشتری هم بگیرد. وزیری خوبی است که کارایی بیشتر با هزینه کمتر داشته باشد.

کنعانی مقدم در رابطه با اینکه احزاب تقاضایی برای انتقال پیشنهادات خود به دولت داشته اند یا خیر گفت: ما وظیفه خود می‌دانیم تا پیشنهادات خود را در رابطه با شرایط وضع موجود کشور و ناآرامی‌هایی و نارضایتی‌هایی که بسیاری از آنها به مسایل اقتصادی و مسایل مالی مردم مربوط می‌شود را منتقل کنیم. این مباحث منتقل شده و احزاب ریشه‌های برخی از این نارضایتی‌ها را مسایل اقتصادی می‌دانند.

عضو خانه احزاب، اظهارداشت: درست است که مسائلی که در چند هفته اخیر اتفاق افتاد، جمع شد اما باید دولت مسائل را حل و فصل کند. باید کاری کنیم تا احزاب بتوانند پل ارتباطی بین مردم و حاکمیت باشند. در غیر این صورت وقتی مردم ببییند کسی به حرفشان گوش نمی‌دهد،ممکن است عصبانی شوند و دست به چنین شیوه‌های اعتراضی بزنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز