خبرگزاری کار ایران

کدخدایی در نشست خبری:

بودجه شورای نگهبان بسیار کمتر از پول تو جیبی برخی مسئولان است/ بودجه شکایت کردن هم نداریم

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۱۶۶

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: بودجه شورای نگهبان بسیار کمتر از پول تو جیبی برخی از مسئولان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به آنکه تهیه لایحه بودجه و رسیدگی به مسائل مالی کشور برعهده قوه مجریه است و با توجه به تغییراتی که لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی داشته است آیا شورای نگهبان تغییرات مجلس در بودجه را تایید خواهد کرد، اظهار داشت: یکی از ایراداتی که به طرح اصلاح قانون بودجه ۹۶ وجود داشت این بود که با وجودی که آن طرح مکمل بودجه بود اما طرح بود و باید به صورت لایحه از سوی دولت ارائه می‌شد.

کدخدایی افزود: مجلس شورای اسلامی اختیاراتی برای تغییر قانون بودجه دارد اما این تغییرات نباید مغایر با شاکله لایحه بودجه تهیه شده از سوی دولت باشد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تاثیر افزایش قیمت بنزین آیا شورای نگهبان بند افزایش قیمت بنزین را تصویب خواهد کرد، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان تلاش می‌کند بررسی‌ها و تلاش‌هایش منطبق با نیازهای مردم باشد البته اخباری شنیده‌ام مبنی بر اینکه هم مجلس و هم دولت از افزایش قیمت بنزین صرف نظر کرده‌اند.

خبرنگاری پرسید شنیده می‌شود که قوه قضائیه به بخشی از گزارشات تخلفات انتخاباتی که از سوی شورای نگهبان ارسال شده بود رسیدگی کرده و نتیجه را در اختیار این نهاد قرار داده است. آیا این موضوع صحت دارد که سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: گزارش رسیدگی به تخلفات باید از سوی قوه قضائیه مطرح شود. آنچه برای ما ارسال کرده‌اند سه بخش است که بخشی رسیدگی شده، منجر به صدور احکام شده و بخشی تبرئه شده است و برخی پرونده‌ها هم در حال رسیدگی است. مسیر رسیدگی در حال انجام است بنابراین بهتر است قوه قضائیه در این باره اظهارنظر کند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره انتقادات به شورای نگهبان در خصوص افزایش بودجه‌ این نهاد در لایحه بودجه ۹۷ ابراز داشت: بودجه همه دستگاه‌ها در لایحه بودجه پیش‌بینی و در مجلس تصویب می‌شود و در اجرا نیز توسط دیوان محاسبات مورد نظارت قرار می‌گیرد. در کنار دیوان محاسبات ما در شورای نگهبان دیوان‌های دیگری داریم و آن این است که آقایان علما در برخی از مواقع جزء به جزء مخارج را مورد رسیدگی قرار داده و در این باره ورود می‌کنند.

وی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۷ بودجه شورای نگهبان هفت درصد رشد داشته است، عنوان کرد: وقتی بودجه‌ای تصویب می‌شود بخشی از آن تخفیف داده نمی‌شود بخشی از تخفیفی‌ها هم توسط خزانه پرداخت می‌شود و لازم است از برخی از افراد و رسانه‌ها گلایه کنم که چرا در بررسی‌‌هایشان انصاف را رعایت نمی‌کنند و بی‌جهت حرف یک فرد ضدانقلاب را در داخل تکرار می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: ردیف بودجه شورای نگهبان مانند بقیه سازمان‌ها در چند بخش خلاصه می‌شود؛ پاسداری از احکام اسلام و نظارت بر انطباق قوانین با قانون اساسی و قوانین موضوعه، نظارت بر انتخابات و نظارت بر اجرای انتخابات که این مورد آخر در سال‌هایی که انتخابات در آنها برگزار می‌شود اختصاص داده می‌شود و ردیف بودجه آن هم جداگانه در نظر می‌گیرند.

کدخدایی با بیان اینکه بودجه نظارت بر انتخابات در سال ۹۶ جداگانه تامین اعتبار و پرداخت شد، یادآور شد: بودجه انتخابات ۹۶ ردیف دیگری داشت که سازمان برنامه و بودجه در لایحه پیشنهادی بودجه امسال آن ردیف را نیاورده است چون ما انتخاباتی نداریم. دوستانی که می‌گویند چرا شورای نگهبان بودجه برگزاری انتخابات را می‌گیرند در حالی که انتخابات ندارد لازم بود ابتدا از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه سوال می‌کردند. آقایی که خود را حقوقدان می‌داند و بودجه سال ۹۷ را با بودجه سال ۶۷ مقایسه کرده آیا حقوق شما قیمت منزل شما در بالاشهر و اصلا بودجه سال ۶۷ با سال ۹۷ قابل مقایسه است؟

وی ادامه داد: دوستی که به خاطر نسبت به یک شخصیت معروف در یک خبرگزاری آمده و فلان تیتر را می‌زند چرا آن تیتر را می‌زند. چرا آن نهاد اصلا به خبرگزاری نیاز دارد. شورای نگهبان خبرگزاری ندارد که بخواهد بودجه آن را داشته باشد و از طرفی آن روز که تا وقتی به او حرفی می‌زنم می‌رود شکایت می‌کند ما مثل او شکایت نخواهیم کرد و البته بودجه شکایت کردن هم نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برخی از نقل قول‌های دیگر بیان کرد: فرد دیگری می‌گوید شورای نگهبان ۱۲ نفر است و چرا این شورا فلان قدر بودجه می‌گیرد. این حرف مثل آن است که بگوییم بودجه قوه مجریه فقط برای رئیس جمهور است در حالی که این سخنان نشان می‌دهد سخنان آن افراد سفسطه و مجادله است. بودجه شورای نگهبان مختص کارشناسان است پژوهشکده شورای نگهبان، کارشناسان و دفاتر استانی که پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۷۹ ایجاد شده است. کسانی که می‌خواهند انتقاد کنند در ابتدا لازم است از سازمان برنامه و بودجه ابتدا سوال کرده و سپس از دیوان محاسبات بپرسند که آن بودجه چقدر خرج شده است. ما از انتقادات سازنده خوشحال می‌شویم تا اگر اشتباه کرده‌ایم اشتباهاتمان را ادامه ندهیم.

کدخدایی تاکید کرد: بودجه شورای نگهبان بسیار کمتر از پول تو جیبی برخی از مسئولان است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بودجه ۵۰ میلیاردی شورای نگهبان صحت دارد، گفت: بله و این بودجه جزو هزینه‌های جاری و اینکه شورای نگهبان بخواهد به خاطر برگزاری انتخابات بودجه‌ای را ارائه کند، خیر. ما امسال بودجه‌ای به این خاطر نگرفته‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که چقدر بودجه سال ۹۶ شورای نگهبان تخصیص یافته است اظهار داشت: فکر می‌کنم از بودجه تخصیص شده حدود ۷۰ درصد آن دریافت شده و ۳۰ درصد آن باقی مانده است. البته بودجه انتخابات به صورت جداگانه بود که آن هم دریافت شده است.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا مصادیق رجال سیاسی – مذهبی و مدیر - مدبر بودن در شورای نگهبان مشخص شده‌اند، تصریح کرد: در شورای نگهبان عمده این مباحث تمام شده‌اند. ما در دو بخش سیاسی – مذهبی بوده‌ام و همچنین مدیر – مدبر بودن بحث‌هایی را انجام دادیم و توافقات کلی برای شرایط لازم در جهت تعیین رجال سیاسی – مذهبی بودن و مدیر- مدبر بودن به دست آورده‌ایم.

وی افزود: در بحث مذهبی بودن مثلا گفته‌ایم کسانی که آگاهی لازم به دین و تدین آنها در مناسب دینی برجسته باشند یا در خصوص سیاسی رجال سیاسی بودن گفته‌ایم کسانی که قدرت تحلیل و درک از مسائل و تحولات سیاسی – اجتماعی اعم از داخلی و بین‌المللی را داشته و در صحنه سیاست کشور حضور داشته باشند ملاک باشد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان یادآور شد: در حوزه مدیریت گفته‌ایم شخصی که شایستگی ذاتی و اکتسابی در نگرش و دانش داشته باشد و در خصوص مدبر بودن گفته‌ایم توانایی پیش‌بینی امور مبتنی بر دانش صحیح را باید برخوردار باشد یا فرد صلاحیت لازم را برای ایفای نقش در حوزه ریاست جمهوری داشته باشد. همچنین فرد باید ارائه برنامه برای اجرای وظایف قانون اساسی را براساس اسناد بالادستی داشته باشد یا آنکه فرد مذکور مشاورانی را برای تشریح برنامه‌ و توان مدیریتی‌اش معرفی کند. ما در خصوص این مسائل اجمالا به توافقاتی رسیده‌ایم و سعی داریم در ویرایش و جمع‌بندی نهایی موارد را تمام کرده و به مجلس ابلاغ کنیم چون رئیس مجلس هم در این‌باره کیمسیونی را تعریف کرده و امیدواریم بتوانیم تا قبل از انتخابات سال ۹۷ این قانون را به تصویب برسانیم.

خبرنگاری پرسید آیا درخصوص جنسیت رجال سیاسی – مذهبی بودن هم توافقاتی صورت گرفته که کدخدایی تصریح کرد: هنوز در این‌باره به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند تعیین کمیسیون نظارت از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص تصویب لایحه بودجه از سوی مجلس به مثابه دخالت مجمع در وظایف شورای نگهبان است. آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره حق ورود دارد؟ خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم که در آیین‌نامه چنین وضعیتی پیش‌بینی شده است. مجمع تشخیص مصلحت نظام کمیسیون نظارت را تعیین می‌کند و آن کمیسیون نظراتش را برای انطباق مصوبات با سیاست‌های کلی مجلس و شورای نگهبان ارائه می‌دهد. این مساله هم امر جدیدی نیست و در چندین دوره نیز طی سال‌های گذشته اتفاق افتاده است.

کدخدایی در ابتدای نشست هم از عدم مغایرت لایحه موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند (موافقتنامه چابهار)، طرح الحاق دو تبصره به ماده (۶۱۷) قانون مجازات اسلامی، طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱) قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین، طرح اصلاح تبصره بند (ب) ماده (۳۵) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، اصلاح اساسنامه شرکت مادر تخصصی دارویی و تجهیزات پزشکی کشور و اصلاح اساسنامه سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی با موازین شرع و قانون اساسی خبر داد.

وی افزود: طرح دوفوریتی اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و بین‌المللی و فضاهای مجازی، طرح اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور و لایحه حمایت از حقوق معلولان با موازین شرع و اصول قانون اساسی مغایر شناخته شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز