خبرگزاری کار ایران

سی‌ان‌ان گزارش داد؛

استقبال ارتش آمریکا از کاهش رویارویی با ایران در خلیج فارس

asdasd
کد خبر : ۵۸۶۷۹۱

سخنگوی ستون پنجم ارتش آمریکا در بحرین در واکنش به رویارویی اخیر ناوهای آمریکایی با رزمایش ارتش در خلیج فارس گفت: «ما به دنبال گمانه‌زنی درباره روند مثبت رویارویی‌های اخیر نیستیم. فقط امیدواریم که این روند در آینده نیز ادامه داشته باشد.»

به گزارش ایلنا به نقل از «سی ان ان»، بین ماه‌های ژانویه ۲۰۱۶ تا اگوست ۲۰۱۷ ناوهای آمریکایی بارها با قایق‌های پرسرعت و مسلح و پهپادهای ایرانی در خلیج فارس رویارویی داشتند. این رویارویی‌ها اغلب از سوی هر دو طرف رفتاری تحریک آمیز قلمداد می‌شود.

بر اساس ادعای این گزارش «بعد از دو سال که از این رفتارها و رویارویی‌ها می‌گذرد، دو طرف بعد از گذشت ۵ ماه  بدون مقابله بار دیگر به طور ناگهانی با هم برخورد داشتند. تغییر مسیر ناگهانی ناو آمریکایی با استقبال طرف مقابل همراه بود.»

این گزارش به گفته‌های سخنگوی ستون پنجم ارتش آمریکا در بحرین اشاره کرد که درباره این رویارویی اخیر به سی ان ان گفت: «ما به دنبال گمانه‌زنی درباره روند مثبت رویارویی‌های اخیر نیستیم. فقط امیدواریم که این روند در آینده نیز ادامه داشته باشد.»

وی همچنین در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که ما کاهش تصادفات در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ را یک تحول مثبت تلقی می‌کنیم، ارتش آمریکا همچنان گوش به زنگ است که عملیاتش را ادامه دهد.»

بر اساس گزارش «وال استریت ژورنال» در مجموع ۱۴ رویارویی در سال ۲۰۱۷ و ۳۶ رویارویی در سال ۲۰۱۶ رخ داده بود که این به معنای متوسط ۲.۵ رویارویی خطرناک در هر ماه بوده است. آخرین رویارویی میان ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها در خلیج فارس در ۱۴ اگوست ۲۰۱۷ بود. زمانی که پهپاد ایرانی به ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس نزدیک شد.»

به گزارش این رسانه آمریکایی در خلال این رویارویی، یک پهپاد در فاصله ۱۰۰۰ پایی هواپیمای آمریکایی در نزدیکی ناو «یو اس اس نیتز» پرواز کرد و ناو آمریکایی را مجبور کرد از پیام رادیویی برای تماس استفاده کند.

یکی از مقامات دفاعی آمریکا در گفت‌وگو با سی سی ان در آن زمان مدعی شده بود که «آمریکا این اقدام پهپاد ایرانی را ناامن تلقی کرده چرا که این پهپاد فاقد نور جهت‌یابی بوده است.»

به گفته «کلوهه مورگان» سخنگوی ستون پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین، «با وجود کاهش رویارویی‌ها ما همچنان نگران افزایش حضور ایران در آب‌های حریم هوایی بین‌المللی در شب بدون استفاده از نور جهت‌یابی یا گیرنده‌های فعال بر اساس نرم‌های بین المللی هستیم.»

به گزارش ایلنا دوم بهمن در خلال رزمایش ارتش در خلیح فارس محمود موسوی معاون عملیات ارتش و سخنگوی رزمایش مشترک محمد رسول الله(ص) از نزدیک شدن یک ناو آمریکایی به محل رزمایش خبر داد و گفت: بامداد امروز و در ساعات اولیه مرحله نمایش قدرت ۲ فروند از ناوهای ائتلاف که به‌منظور پایش یگان‌های نیروی دریایی ارتش به محدوده رزمایش نزدیک شدند توسط پهپادهای این نیرو به‌صورت دقیق شناسایی شدند و پس از اعلام به قرارگاه تاکتیکی رزمایش، هواپیماهای گشت و شناسایی با پرواز بر فراز ناوهای ائتلاف به آنها هشدار دادند و این ناوها منطقه رزمایش را ترک کردند.

روز بعد نیروی دریایی آمریکا مدعی شد: « ناو آمریکایی تنها یک پیام رادیویی درباره برگزاری این رزمایش دریافت کرده است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز