خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس‌جمهور:

سیاست خارجی دولت پیش برنده و حامی حرکت بنگاه‌های اقتصادی است/ هیچکس نباید امنیت سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری را به مخاطره اندازد

asdasd
کد خبر : ۵۸۹۹۱۶

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه صنعتی شدن ایران نیازمند مجموعه‌ای از سیاست‌های محیطی که بر بخش صنعت حاکم است، تاکید کرد: سیاست خارجی عاملی تعیین‌کننده در سیاست‌های اقتصادی کشور و وضعیت بنگاه‌های اقتصادی است.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری ظهر امروز در مراسم افتتاح کارخانه فولاد چادرملو و واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سرو گفت: اگر بنگاه‌‌‌های ما می‌خواهند بتوانند برای توسعه از دنیا پول بگیرند و کالایشان را در بازارهای بین‌‌‌المللی عرضه کنند و فناوری‌‌‌های جدید را به دست آورند، نیازمند سیاست خارجی هستند که منحصراً در اختیار دولت‌‌‌ها است اما عامل تعیین‌‌کننده در حرکت بنگاه‌های اقتصادی است. 

بیش از ۳۰ میلیارد دلار فاینانس توافق شده بین بانکی امضا شده است

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما در دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را بکار بردیم تا سیاست خارجی پیش برنده و حامی حرکت بنگاه‌های اقتصادی باشد، اظهار داشت: در شروع کار دولت ما حتی یک دلار خط فاینانس نداشتیم اما امروز بیش از ۳۰ میلیارد دلار فاینانس توافق شده بین بانکی امضا شده است که برای ۱۲ میلیارد دلار آن پروژه نهایی و ال سی باز شده و در مرحله آغاز عملیات اجرایی قرار گرفته است. 

وی با بیان اینکه امروز در دنیا با یک خط و امضای وزیر اقتصاد و دارایی کشور خط فاینانس به کشور اختصاص می‌یابد، تصریح کرد: البته رییس‌جمهور آمریکا مدعی است ایران پس از برجام ۱۵۰ میلیارد دلار به دست آورده که این ادعا حرف نادرستی است که توسط او بارها تکرار شده است.

برخی افراد با شلیک به هدف کاری می‌کنند که کسی به دنبال سرمایه‌گذاری نرود

جهانگیری سیاست‌های فرهنگی را نیز تاثیرگذار بر فعل و انفعالات اقتصادی و بنگاه‌‌های اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: اینکه در فرهنگ ما سرمایه‌‌گذاری امری مثبت تلقی می‌شود و به سرمایه‌گذاران احترام گذاشته شود، موضوع مهمی است،‌ متاسفانه برخی از افراد که مدعی شغل هستند و دولت را در این زمینه به کم‌کاری متهم می‌کنند، هنگامی که تریبون در اختیارشان قرار می‌گیرد با شلیک به هدف کاری می‌کنند که کسی به دنبال سرمایه‌گذاری نرود. 

معاون اول رییس‌جمهور افزود: سرمایه‌گذار باید احساس امنیت کند و نباید هر کس به هر بهانه‌ای بتواند امنیت کار او را به مخاطره اندازد. 

عدم شفافیت و ثبات در اقتصاد باعث کنار کشیدن سرمایه‌گذاران از کار در کشور می‌شود

وی از سیاست‌‌های اقتصادی کلان نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده بر موفقیت یا عدم موفقیت بنگاه‌های اقتصادی یاد کرد و ابراز داشت: مهمترین شاخص در این سیاست این است که آینده برای مدیر بنگاه‌های اقتصادی روشن و قابل پیش‌بینی باشد. بدون تردید عدم شفافیت و ثبات در اقتصاد باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران از کار در کشور کنار بکشند.

جهانگیری ادامه داد: دولت تدبیر و امید تلاش بسیاری انجام داده است تا ثبات را به اقتصاد کشور بازگرداند. 

معادن و صنایع مرتبط باید در کنار یکدیگر باشند

معاون اول رییس‌جمهور از سیاست‌های صنعتی نیز به عنوان موضوعی تاثیرگذار بر رونق بنگاه‌های اقتصادی نام برد و بیان کرد: ما باید سیاستی اتخاذ کنیم که معادن و صنایع مرتبط در کنار یکدیگر باشند. نباید سنگ آهن را از چادرملو به اهواز برای تولید فولاد منتقل کنیم البته زمانی که ما برای توسعه صنعت فولاد به سنگ آهن نیاز داشتیم در مقاطعی از هند و برزیل نیز سنگ آهن وارد کردیم. 

وی اضافه کرد: مهمترین ویژگی معادن ایران این است که در مناطق کمتر توسعه‌یافته قرار دارند و می‌توانند در صورت بهره‌برداری و ایجاد صنایع مرتبط با معادن، کانون توسعه استان‌هایی نظیر استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی یا آذربایجان باشند.

اگر در معادن توسعه ایجاد شود موجب تحول منطقه‌ای خواهد شد

جهانگیری با بیان اینکه اگر در معادن توسعه ایجاد شود موجب تحول منطقه‌ای خواهد شد، یادآور شد: سیاست اتصال واحدهای صنعتی به معادن در دوره وزارت صنعت و معدن دولت اصلاحات برداشته شد و در آن زمان تصمیم گرفتیم تا در کنار معدن چادرملو گندله‌سازی ایجاد شود.

معاون اول رییس‌جمهور به بازدید و افتتاح طرح فولاد گندله‌سازی سنگان و خواف اشاره و عنوان کرد: این منطقه روزگاری بیابان و از همه امکانات محروم بود و آرزوی ما این بود که روزی این بخش از کشور نیز توسعه پیدا کند. امروز وقتی به منطقه سنگان نگاه کنیم از سرمایه‌گذاری چند هزار میلیارد تومانی در منطقه که موجب رونق و اشتغال و توسعه شده است، ‌احساس رضایت می‌کنیم. 

اید به دنبال بازار صادرات برای سیمان باشیم 

وی افزود: یکی دیگر از آثار سیاستگذاری صنعتی درست در حوزه سیمان بود. روزگاری ما برای اجرای طرح‌های عمرانی نیاز به واردات سیمان داشتیم اما با اتخاذ تصمیمی درست امروز به چنان ظرفیتی در تولید سیمان رسیده‌‌ایم که باید به دنبال بازار صادرات برای این محصول استراتژیک باشیم.

جهانگیری سپس از سیاست‌‌های داخلی بنگاه‌ها نیز به عنوان یکی از دلایل موفقیت شرکت‌ها یاد کرد و گفت: ثبات مدیریت یک مجموعه صنعتی موضوع مهمی است اگر ما به درجه‌‌ای از آگاهی در اداره کشور برسیم که مدیران سیاسی کشور با آمد و رفت دولت‌ها تعویض شوند اما مدیران فنی که سرمایه‌های بزرگ کشور هستند، باقی بمانند اتفاق خوبی برای اقتصاد کشور رخ خواهد داد. 

مدیران بنگاه‌های بزرگ نباید دلسرد شده و کنار بروند

معاون اول رییس‌‌جمهور با اشاره به ثبات مدیریتی در مجموعه مدیریتی چادرملو اظهار داشت: نباید بگذاریم مدیران بنگاه‌های بزرگ دلسرد شده و کنار بروند چراکه بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال این افراد هستند و اگر آنها مهاجرت کنند کشور از خدمات آنها محروم خواهد شد. در این خصوص باید از دولت قبل که این مدیر موفق را تغییر نداد تشکر کنم. 

وی با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از بنگاه‌هایی که امروز مشکل دارند، مشکل‌شان مربوط به مدیریت است، تصریح کرد: صدها میلیارد دلار در برخی شرکت‌های بزرگ توسط دولت و بخش عمومی سرمایه‌گذاری شده که بازدهی آن صفر است و اگر در این سرمایه مدیریت مطلوبی انجام می‌شد، منافع و سود آن را ملت ایران می‌برد.

صنایع پیشران می‌توانند سایر بخش‌های صنعتی را به حرکت وادارند

جهانگیری افزود: دولت باید بخش وسیعی از این شرکت‌‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند و این بخش باید میداندار اقتصاد کشور باشد. قطعا ایجاد سیاست‌های واحد در حوزه محیطی و درون‌بخشی می‌تواند سرعت توسعه کشور را افزایش دهد. 

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه صنایع پیشران می‌توانند همانند لوکوموتیوی سایر بخش‌های صنعتی را به حرکت وادارند، خاطرنشان کرد: امروز به خودروسازان کشور خیلی بد گفته می‌شود اما این کارخانه‌ها توانسته‌اند ده‌ها و صدها واحد صنعتی دیگر را فعال و پابرجا نگه داشته و هزاران شغل ایجاد کنند. 

صنایع معدنی یکی از صنایع پیشران کشور است

وی اضافه کرد: ما باید بر روی صنایع پیشران که توسعه را شکل می‌دهند تمرکز کنیم،‌ صنایع معدنی یکی از صنایع پیشران کشور است. اگر فولاد کشور حرکت کند ده‌ها صنعت دیگر در حوزه ساختمان یا لوازم خانگی رونق خواهد گرفت و اشتغال ایجاد می‌کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه استان یزد استانی مهم و صنعتی در کشور است که در حوزه فولاد ظرفیت‌ها و فرصت خوبی برای توسعه دارد، ابراز داشت: خوشبختانه معادن خوب سنگ‌آهن در این منطقه شناسایی شده که می‌توان با استفاده از فناوری‌های جدید استخراج انجام داد و نیاز صنایع فولاد استان را برطرف کرد. 

صنعت استان یزد راهی جز استفاده از پسآب ندارد

معاون اول رییس‌جمهور مهمترین مانع توسعه صنعتی کشور را مسئله آب دانست و بیان کرد: استان یزد به طور مضاعف با این چالش روبرو است. صنعت استان یزد راهی جز استفاده از پسآب ندارد. 

وی با تاکید بر اینکه هیچکس اجازه قطع آب شرب مردم و اختصاص آن به بخش صنعت را نخواهد داشت، یادآور شد: علاوه بر ظرفیت پسآب‌ها برای رفع نیاز صنعت کشور می‌توان از طرح‌های انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان استفاده کرد. در این زمینه واحدهای صنعتی یزد و کرمان با کمک یکدیگر پیشقدم شدند و سایر استان‌ها نیز می‌توانند از این طرح استفاده کنند. 

مردم تا زمانی ما را همراهی می‌کنند که حرف آنها را بشنویم

جهانگیری مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در مناطق مختلف کشور را یادآور شد و عنوان کرد: باید دغدغه‌های مردم در زمینه محیط زیست را برطرف کرد. دولت هم بر این مسئله تاکید دارد و می‌گوید محیط زیست باید روی اصول خود پافشاری کند اما نباید به این بهانه کار کشور قفل شود،‌ می‌توان استانداردهای ساخت و تولید بنگاه‌های اقتصادی را بالا برد و محیط زیست را نیز در نظر گرفت. 

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز و در مسیر بازدید از شرکت فولاد چادرملو چند جوان خودرو او را متوقف و با او گفت‌وگو کردند، گفت: قدرت مردم قدرت بالایی است باید قدر مردم را بدانیم آنها تا زمانی ما را همراهی می‌کنند که حرف آنها را بشنویم و اگر به مرحله‌ای رسیدند که فکر کنند مسئولان حرف آنها را گوش نمی‌کنند می‌توانند ما را متوقف کنند.

انقلاب راه پیچیده و پرمخاطره‌ای را با سرافرازی پشت سر گذرانده است

وی افزود: مزایای این کارخانه‌های بزرگ برای کل کشور است. بنابراین این بنگاه‌ها باید به مسئولیت اجتماعی خود در عرصه فرهنگ و ورزش و توسعه منطقه‌ای توجه کنند و امیدوارم فولاد چادرملو به توسعه اردکان، میبد و سایر شهرهای اطراف بیش از پیش توجه کنند. 

جهانگیری در ابتدای این سخنرانی با تبریک سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب ما اتفاقی مهم و استثنایی بود که با اتکا به ایدئولوژی اسلامی، مردم و رهبری منحصر بفرد به پیروزی رسید و راه پیچیده و پرمخاطره‌ای را با سرافرازی پشت سر گذرانده است. امیدوارم به فضل الهی و همت مردم بتوانیم راه انقلاب و آرمان‌‌های بزرگ آن را با موفقیت ادامه دهیم.

پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنانی ضمن مقایسه میزان تولید محصولات معدنی کشور با دوران پیش از انقلاب اظهار داشت: در سی و نه سال گذشته افتخارات ارزشمندی در تولید روی،‌ فولاد،‌ آلومینیوم، سیمان، کاشی و شیشه دست یافته‌ایم. این گام‌‌ها در دولت تدبیر و امید سرعت بیشتری یافته به طوری که در صنعت فولاد اعم از تولید گندله،‌ آهن اسفنجی، کنستانتره و شمش تولید کشور به دو برابر سال‌های قبل از آن رسیده و توانستیم ارز آوری قابل توجهی از بابت صادرات این محصولات به دست آوریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز