خبرگزاری کار ایران

روحانی در مراسم سی‌ونهمین سالگرد انقلاب اسلامی:

بگذارید همه سلیقه‌ها در انتخابات حضور پیدا کنند/ برخی را از قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم این کار را نکنیم

asdasd
کد خبر : ۵۹۲۴۹۶

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه هر کس که به قانون اساسی اعتقاد دارد، انقلابی است، گفت:‌ زمانی که انقلاب پیروز شد افرادی بسیاری در قطار انقلاب حضور داشتند. برخی خود خواستند که از این قطار پیاده شوند و برخی را هم ما پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم سی‌ونهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با تبریک ایام سالگرد پیروزی انقلاب گفت:‌ از خداوند بزرگ عظمت و درود فروان را برای روح امام راحل و  ارواح طیبه همه شهیدانی که با نثار جان خود انقلاب این سرزمین را به پیروزی رسیدند، می‌خواهم.

سال آینده به معنای واقعی کلمه سال بلوغ این انقلاب باشد

رییس‌جمهور با اشاره به‌آغاز چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: سال آینده که سال چهلم انقلاب است باید به معنای واقعی کلمه سال بلوغ این انقلاب باشد. از لحاظ تاریخی چه بخواهیم و چه نخواهیم چهلمین سال انقلاب اسلامی است اما در واقعیت باید وحدت و اتحاد ملی را بیش از گذشته در سال آینده شاهد باشیم.

ملت بیش از گذشته برای عظمت و آبادانی کشور امید دارد

وی با بیان اینکه دولت، بخش خصوصی و نهادهای عمومی باید تلاش‌های خود را در سال آینده مضاعف کنند، بر لزوم افتتاح پروژه‌ها و طرح‌های بسیار در دهه فجر سال آینده تاکید کرد و گفت: اینکه ما شاهد بودیم امسال در یک روز و یک استان، 10 هزار میلیارد تومان طرح و پرورژه افتتاح شد که بخش بزرگ آن بر عهده بخش خصوصی بود، معنایش این است که ملت ما بیش از گذشته برای عظمت و آبادانی کشور امید دارد.

باید همه را برای سوار شدن به قطار انقلاب دعوت کنیم

رییس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه وقتی انقلاب ما پیروزی شد که همه ما با هم بودیم و در قطار  انقلاب مسافران فروانی وجود داشت، ادامه داد: به طور طبیعی برخی خود خواستند که از این قطار پیاده شوند و برخی را هم ما پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم. امروز باید همه را مجددا دعوت به سوارشدن کنیم. همه ما یک آرمان داریم و در پی عظمت ایران بزرگ هستیم. ما دنبال تفوق فرهنگ اسلام و هویت ایرانی اسلامی در دل جوانان عزیزمان هستیم.

هر کسی که به قانون اساسی اعتقاد دارد، انقلابی است

روحانی ادامه داد:‌ما امروز در سرزمینمان نیاز به همه اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان و به همه ملتی که اعتقاد به قانون اساسی دارند، داریم. هرکس به این قانون اعتقاد دارد، او انقلابی است. تمام اقوام و مذاهب، تمام ادیان از اسلام، یهودیت، محسیحت و زرتشتی و هرکس که این قانون اساسی را قبول دارد، انقلابی است و باید به او احترام بگذاریم. بزرگترین ثمره انقلاب  و میراث امام، قانون اساسی ما است. این معیار را همواره به عنوان معیار اساسی برای وحدت و اتحاد بدانیم.

وی ادامه داد: در این یکسالی که گذاشت در کنار کاستی‌ها، موفقیت و پیروزی‌های بزرگی را ملت به دست آورده است. اولین آن برگزاری شکوهمند انتخابات ۲۹ اردیبهشت بود. همه مردم پای صندوق آرا آمدند و به دنیا نشان دادند که مردم به کشور، نظام و آینده سرنوشتان عشق می‌ورزند. ۷۳ درصد مردم از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند و حماسه بسیار بزرگی را در این کشور بوجود آورند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این انتخابات و حماسه حضور مردم به عنوان یک پیروزی بزرگ برای ملت بزرگ ایران خواهد بود، اظهار کرد: در سالی که گذشت بر تروریست‌ها پیروز شدیم و موفقیت‌های فراوانی را در این عرصه به دست آوردیم. شاهد پیروزی بر علیه داعش و تروریسم در عراق و سوریه بودیم و در این میان همگان شاهد کمک ما به مردم عراق و سوریه بودند.

نگذاشتیم کشورهای همسایه‌مان تجزیه شود

رئیس جمهور افزود: این پیروزی‌ها در نتیجه کمک ما به مردم عراق و سوریه به ثمر نشست و ملت‌های منطقه از شر تروریست‌ها نجات پیدا کردند. ما نگذاشتیم کشورهای همسایه‌مان تجزیه شود. خواسته ما حفظ وحدت آنها بود و شاهد بودیم که از تجزیه عراق و از بین رفتن یکپارچگی آن جلوگیری شد تا این گونه وحدت ما هم تضمین شود.

رئیس جمهور افزود: باید با همکاری و تعامل کشورهای دیگر، این انقلاب و ثبات و امنیت را در سراسر کشور مستقر کنیم. ما شاهد شکست آمریکا در یک سال گذشته بودیم. آمریکا می‌خواست در امور داخلی ما دخالت کند اما ملت با ایستادگی طرح آمریکا و توطئه آنها را خنثی کردند.

روحانی با اشاره به اقدامات آمریکا در سازمان ملل بر علیه ایران گفت: می‌خواستند در شورای امنیت بر علیه ما توطئه کنند اما پاسخ منفی گرفتند. آنها در مساله برجام ورود کردند و خواهان از بین رفتن آن شدند. برجام یک توافق مهم منطقه‌ای و یک دستاورد بزرگ است. باید بگویم که ملت ما بر عهد خود پایبند است و آنها هم ملزم به پایبندی هستند و اگر بخواهند از آن خارج شوند ضرر آن را خواهند دید.

وی با اشاره به اعلام بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: آمریکایی‌ها می‌خواستند شهر بیت المقدس را به عنوان پایتخت صهیونیست‌ها معرفی کنند اما همه کشورها با این توطئه آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل مخالفت کردند.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود:‌ ما امروز شاهد شور و نشاط بیشتر مردم ایران برای تعالی و پیشرفت هستیم. کشور ما پیشرفت‌های زیادی را در زمینه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی به دست آورده است. رشد اقتصادی ما بیشتر از سایر کشورها بوده است و باید بگوییم که بیشترین رشد را در سال جاری تجربه کردیم. در سال آینده هم بیشتر از متوسط سایر  کشورها  رشد را تجربه می‌کنیم.

جذب ۳۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام

رئیس جهور با بیان اینکه ایران توانسته است ۳۲ میلیارد سرمایه‌گذاری خارجی پس از انعقاد برجام جذب کند، گفت: این به معنای رشد ایران است ما همچنین توانسته‌ایم پنج میلیارد یورو سرمایه‌گذاری دیگر را جذب کنیم که این البته به معنای توانمندی اقتصادی ایران است.

روحانی با اشاره به افزایش تولید و استخراج گاز از منطقه اقتصادی پارس جنوبی گفت: ما در تولید و استخراج گاز از همسایه‌مان قطر پیشی گرفتیم. تولید گاز در ابتدای دولت یازدهم به ۲۸۵ میلیون متر مکعب از منطقه پارس جنوبی رسیده بود اما حالا به ۵۵۳ میلیون متر مکعب رسیده است که به معنای دو برابر شدن آن است و البته به معنای پیشی گرفتن از قطر در استخراج گاز است.

وی در ادامه با بیان اینکه در میادین مشترک غرب کشور شاهد افزایش برداشت بوده‌ایم گفت: اگر ما زمانی از میادین مشترکی که با عراق داریم روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت استخراج می‌کردیم امروز میزان آن به ۳۰۵ هزار بشکه رسیده است. عزت ایرانی در این مقولات اثبات می‌شود.

شرایط بهداشت و درمان در کشور ارتقا یافته و مخارج بهداشت مردم کاهش یافته

روحانی در ادامه با بیان اینکه شرایط بهداشت و درمان در کشور ارتقا یافته و مخارج بهداشت مردم کاهش یافته است گفت: مخارج بهداشت مردم در دولت یازدهم و دوازهم از ۳۷ درصد به ۶ درصد کاهش یافته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران در تولید فولاد اسفنجی در جهان رتبه اول را دارد گفت: چند روز پیش در افتتاح پروژه فولادی گفتم که در تولید فولاد در دنیا پیشرو هستیم ما ۳۲ میلیون تن فولاد تولید کرده‌ایم که این یک رکورد در دنیا است. همچنین پنج فاز مهم پارس جنوبی را افتتاح کردیم که این یک حرکت بزرگ در مسیر توسعه است. همه اینها سبب شده که ایران هجدهمین اقتصاد برتر در سطح جهان باشد. ما همچنین در برخی از محصولات استراتژیک همچون گندم و بنزین به خودکفایی رسیده‌ایم و پیشرفت‌های فراوانی را در این مسیر به دست آورده‌ایم. در عرصه پتروشیمی هم یک قدرت بزرگ تبدیل شده‌ایم.

به اندازه سال گذشته صادرات غیر نفتی خواهیم داشت

وی با اشاره به اینکه به ۱۹۰۰ هزار تن در تولید شکر رسیدیم گفت:در صادرات غیر نفتی پیشی گرفتیم هر چند واردات بیش از صادرات است اما امسال به همان اندازه صادرات غیر نفتی خواهیم داشت.

روحانی با بیان اینکه در زیربنای اینترنتی جلوتر از کشورهای همسایه هستیم گفت: ۲۰۰هزار شغل در سایه اینترنت و پهنای باند و موبایل نسل ۳ و ۴ ایجاد کردیم و این مسیر را ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: ۲ هزار شرکت دانش بنیان توانسته به جایگاه تولید برسد. ۵ استان به ریل وصل شده یا در ماه اینده وصل خواهد شد.۴۶۷ کیلومتر ریل در عرض یکسال و هزار واگن باری به ناوگان ما افزوده شده است و شاهد پیشرفت قابل ملاحظه در این زمینه هستیم.

وی گفت: ما حقمان را در بازار نفت پس گرفتیم.

۱۷ میلیون نفر در حال تحصیل هستند

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اکنون  ۱۷ میلیون نفر در سطح ابتدایی، متوسطه و دانشگاه در حال تحصیل هستند، اظهار کرد: اکنون ۱۳ میلیون نفر در مدارس و ۴ میلیون نفر در دانشگاه مشغول تحصیل هستند. ما از لحاظ رشد و  توسعه نیروی انسانی جز کشورهای پیشرو هستیم.

وی با بیان اینکه مادر این ۳۹ سال توانستیم در استقلال و طرد قدرت‌های بیگانه موافق باشیم، اضافه کرد: امروز هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند در سرنوشت ایران عزیزمان تاثیرگذار باشد. امروز دیگر هیچ قدرتی در برنامه ریزی در بخش‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور دخالت ندارد و ملت با استقلال روی پای خود ایستاده است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه مردم در حاکمیت ملی در تمام زمینه‌ها در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند، گفت:‌ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی،  ۱۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری، ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی، ۵ دوره مجلس خبرگان و ۵ دوره انتخابات شورای شهر برگزار است. مردم ما با انتخابات و صندوق رای و حاکیمت ملی مسیر خود را پیموده‌اند و خواهند پیمود.

روحانی خاطرنشان کرد: ما کشوری هستیم که در طول ۳۹ سال به خوبی از کشورمان دفاع کردیم. ما در یک روز در والفجر ۸ توانستیم موفقیت‌های بزرگی را به دست آوریم و از کارون عبور کنیم. در یک روز با ۱۴۰ فروند هواپیما مراکز دشمن را در عراق بمباران کردیم و در کمتر از دو ماه از ۲۲ بمهن ۶۴ تا ۱۵ فرودین ۶۵ ، ۶۳ فروند هواپیمای دشمن را ساقط کردیم.

تروریست‌ها در برابر نیروهای امنیتی ما یا کشته‌ شده‌اند یا اسیر

رییس شورای عالی امنیت ملی به تلاش نیروهای ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و امنیتی برای دفاع از کشور اشاره کرد و گفت: در منطقه شاهد هستیم در هرکجا که تروریست‌ها خواسته‌اند وارد شده و کشتار انجام داده‌اند اما تروریست‌ها هرگاه نزدیک مرز ایران شدند، در مواجهه با نیروهای وزارت اطلاعات یا سپاه یا اسیر شدند یا کشته. این به معنای پیشرفت دفاعی کشور است.

وی ادامه داد: ما امروز خودمان ناوچه، هلی‌کوپتر، هواپیما، تانک، رادار، موشک ضدهوایی، ماهواره و ماهواره بر را خودمان می‌سازیم.

روحانی افزود: ما در سطح جهان اعلام کردیم؛ ما توانمندیم. روی پای خودمان ایستادیم و در مسیر درست حرکت می‌کنیم.

رئیس جمهور دو نکته را یادآور شد و گفت: اول اینکه ما در این ‌۳۹ سال در بسیاری زمینه‌ها پیشرفت کردیم و موفق شدیم؛ اما در زمینه‌هایی هم تاخیر و کاستی داشتیم و موفقیت کافی نداشتیم. در تصمیم‌گیری شاید تاخیر کردیم. شاید در بیان واقعیت با مردم خودمان صادقانه صحبت نکردیم.

اقتصاد کشور ما باید اصلاح شود

وی گفت: ما در زمینه مالیات و بانک و بودجه ریزی عقب ماندگی‌هایی داریم که باید آن را جبران کنیم. دولت دوازدهم یکی از اهداف بلندش، ایستادگی در برابر فشارهای مختلف خارجی و داخلی برای اصلاح ساختاری اقتصاد کشور است. اقتصاد کشور ما باید اصلاح شود. در بودجه سال ۹۷ قدم‌هایی برداشتیم. به ملت ایران اعلام می‌کنیم؛ ما در زمینه محیط زیست کاستی‌هایی داریم؛  کلانشهرهای ما از لحاظ هوا آلوده است. شدت انرژی و مصرف ما قابل قبول نیست. اینکه در روز پنج و نیم میلیون بشکه نفت یا گاز معادل را صرف می‌کنیم قابل قبول نیست.

باید نوع بنزین و گازوئیل را استاندارد کنیم

وی ادامه داد: ما به راحتی می‌توانیم با برنامه‌ریزی ظرف چند سال یک میلیون بشکه از مصرف را صرفه جویی کنیم. معنای یک میلیون بشکه در روز یعنی ۲۲ میلیارد دلار صرفه جویی در سال. آن صرفه جویی ای که باید دنبالش باشیم یک قدم مهم در مصرف انرژی است.  باید خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم. باید نوع بنزین و گازوئیل را استاندارد کنیم.

خودروهای فرسوده و نیمه فرسوده را باید از رده خارج کرد

روحانی خاطر نشان کرد: تمام خودروهای فرسوده و نیمه فرسوده را در دولت دوازدهم باید از رده خارج کرد. این در صورتی است که تولید داخلی هم قدم با ما بیاید. ما مصمم هستیم. هرکس کامیون و اتوبوس فرسوده دارد،  بدهد و یک کامیون نو به نصف قیمت دریافت کند. هزینه این کامیون‌ها از مسیر صرفه‌جویی تامین می‌شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما از لحاظ توانمندی حاضریم سالی ۷۰ هزار خودروی فرسوده را خارج کنیم. ۲۰۲ هزار کامیون سنگین و نیمه سنگین فرسوده داریم که می‌توانیم در سه سال خارج کنیم، به شرطی که تولید داخلی هم پای دولت حرکت کند. نوسازی ناوگان یکی از تصمیمات این دولت است.

تشریح اقدامات دولت برای مقابله با ریزگرد

روحانی ادامه داد: می‌پرسند دولت برای ریزگرد چه کرده؟ مخصوصا مردم عزیز خوزستان که روزهای فراوان گرفتار گرد و خاک و ریزگرد هستند. من به مردم خوزستان اعلام می‌کنم؛ در سال گذشته ۱۲ هزار هکتار مالش پاشی کردیم.  کانال ۴۷ هزار کیلومتری را از کارون به دشتی رساندیم که منشا گرد و خاک است. این کانال برای نهال کاری و بوته کاری و مرطوب کردن مناسب است. با آلودگی باید مقابله کرد. با ریزگرد باید مقابله کرد. البته ریزگردی که منشا داخلی دارد. در مورد منشا خارجی سیاست خارجی باید دست به دست هم دهد.

وی با بیان اینکه ما مردم در برابر آلودگی و ریزگرد تسلیم نمی‌شویم گفت: با کمک مردم و قوای سه گانه و نیروهای مسلح دست به دست هم می‌دهیم هوا را سالم می کنیم. سلامت را به کشور بر می‌گردانیم و مردم را در رفاه قرار می‌دهیم.

نباید در برابر زلزله تسلیم شویم

رئیس جمهور تاکید کرد: ما کشوری زلزله خیز هستیم. بخواهیم یا نخواهیم روزهایی زیر پای ما خواهد لرزید. ما در برابر زلزله نباید تسلیم شویم. باید برنامه ریزی درست و مقاوم سازی ساختمان‌ها و سکنی مردم را آغاز کنیم. باید بافت فرسوده را نوسازی کنیم. باید بازآفرینی کنیم.

وی گفت: پنجشنبه گذشته به ملت ایران اعلام کردم؛ ما در زمینه بافت فرسوده قدم‌های بسیار مهمی را در سال ۹۷ برخواهیم داشت. در محله‌ای که بافت فرسوده است خانه را می‌سازیم و در اختیار مردمی قرار می‌دهیم که در خانه فرسوده هستند. خانه فرسوده ‌شان تخریب می‌شود و به آنها خانه‌ای نو با ۲۰ درصد اضافه می‌دهیم. پولی هم از این بابت نباید بدهند.

خشکسالی امسال از متوسط ۵۰ سال پیش به مراتب بیشتر است

وی گفت: برای خانه اولی‌ها خانه می‌سازیم؛ با سود بانکی ۶ درصد که در تاریخ سال‌های گذشته و دهه های گذشته نظیر آن را نمی‌یابید. اولین هدف ما در این زمینه مساله سلامت مردم در برابر زلزله است. شما می‌بینید خانه‌ای که به وجود آمد با زلزله‌ای که آمد چه نگرانی‌ای ایجاد کرد. ما در موضوع آب مشکل داریم. ما در سال خشکسالی شدید هستیم. خشکسالی امسال از متوسط ۵۰ سال پیش و حتی از سال گذشته به مراتب بیشتر است. باید آماده باشیم. راهش این است که سامانه های نوین آبیاری را احداث کنیم.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید سامانه‌های نوین آبیاری را در کشور تحرک ببخشیم، گفت: کسانی که می‌گویند برای کمبود آب چه کردید باید بگویم بیشترین مصرف آب در زمینه کشاورزی است بر همین اساس در سال ۹۶ حدود ۱۴۰ هزار هکتار زمین را مجهز به آبیاری قطره‌ای کرده‌ایم  و برای  ۲۵۰ هزار هکتار برنامه داریم.

وی ادامه داد: در زمینه بهره‌برداری از آب‌های مرزی در سال‌ها قبل و در دولت‌های گذشته اقداماتی انجام شده که سال آینده به ثمر خواهد نشست.

روحانی گفت: در خوزستان و ایلام ۵۵۰ هزار هکتار تا پایان سال ۹۶  احیا کردیم ۲۹۵ هزار هکتار را احیا کردیم و ادامه می‌دهیم.

به مردم دروغ نگویید

رییس جمهور با بیان اینکه تقاضا می‌کنم واقعیت‌های کشور برای مردم و دنیا به خوبی منعکس شود، گفت: از رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و جوان‌ها می‌خواهم واقعیت کشور برای دنیا و مردم خوب منعکس شود.آنجایی که آنفولانزای مرغی می‌آید و ما ۲۵ میلیون قطعه مرغ را برای سلامت مردم نابود کردیم. نگویند تخم مرغ طلایی شده. به مردم دروغ نگویید. واقعیت‌ها را به مردم بگویید. سلامت مردم برای ما مهم بود.

وی اظهار امیدواری کرد: سال آینده سال وحدت باشد و رسانه‌ها اخلاق خوش اسلامی را  در پیش بگیرند و به مردم امید و نشاط دهند.

روحانی گفت: باید در ورزشگاه، دانشگاه و خیابان نشاط حاکم باشد. سال آینده باید امید و نشاط برای ملت باشد. باید دشمن را مایوس کنیم.

رییس‌جمهور گفت: از اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و اعتدالیون و از مردم ، همه بیایید با هم باشیم که هزار دوست کم است و یک دشمن زیاد است. بیایید کینه‌ها را رها کنیم، چند سال کینه و سخن ناروا گفتن، همه برادر ، مسلمان و ایرانی هستیم. رها کنید مسائل کوچک را.

رییس‌جمهور با اشاره به خواسته های مردم در زمینه اشتغال جوانان گفت: در سال قبل ۷۰۰ هزار شغل درست کردیم. تا پایان سال امیدوارم بیش از این باشد اما عقبیم. اما برای سال آینده طرح‌های متعدد برای اشتغال داریم. ۱۵ تا ۳۴ ساله ما ۴۰ درصد جمعیت ماست.

وی با تاکید بر اینکه وزیر کار همه طرح‌ها را توضیح دهد، اظهار داشت:سال آینده تمام اصناف و بنگاه‌های کوچک بدانند هر کس برای آموزش کارگری را بگیرد از دادن حق بیمه معاف است تا تشویق کنیم کارگرها را برای جذب. بیمه شخص ثالث را هم خودمان برعهده می‌گیریم.

روحانی گفت: اصناف می‌گوید ۳۰۰ هزار شغل سال آینده با این طرح ایجاد خواهد شد. ما هم کسانی که افراد را جذب کنند برای هر فرد ۳۰۰ هزار تومان در سال اول بر عهده می‌گیریم. مهارت کاری را افزایش می‌دهیم.

وی ادامه داد: با نوسازی بافت‌های فرسوده ۲۵۰ هزار شغل جدید به وجود می‌آید.

روحانی گفت: امسال در صنعت ۶۰۰ هزار واحد نیمه تمام را به اتمام رساندیم.

برای حفظ انقلاب راهی جز مشارکت مردم نداریم

روحانی با تاکید بر اینکه برای حفظ انقلاب راهی جز مشارکت مردم نداریم، تصریح کرد: اگر امروز انقلاب بعد از ۳۹ سال باقی مانده بخاطر برگزاری انتخابات ها است. اگر انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نبود، بدانید انقلاب نبود. انتخابات‌هاست که این انقلاب را پایدار نگه می‌دارند.

رییس‌جمهور بر لزوم سهل کردن راه انتخاب مردم تاکید کرد و گفت: از شورای نگهبان و سایر درست‌‌اندرکاران و نهادها می‌خواهم راه انتخابات را سهل کنند. اسلام گفت اگر ۴۰ نفر شهادت دادند که این آدم خوب بوده خدا هم از گناهش می‌گذرد. ۴۰۰ نفر شهادت می‌دهند، یک جناح و یا میلیون‌ها نفر در مورد یک شخص شهادت می‌دهند آیا این کافی نیست؟

وی ادامه داد: باید به مردم اعتماد کرده و راه قانونی را سهل کنیم. باید راه احراز شایستگی‌ها را سهل کنیم و مردم را در این احراز‌ها مشارکت دهیم. اگر کمبود قانون داریم قانون را اصلاح و با مردم مدارا کنیم و بگذاریم همه سلیقه ها در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان شرکت کنند. این اصلی برای حراست از نظام و انقلاب است.

افراد و جناح‌ها به منتخب مردم احترام بگذارند

وی تصریح کرد: نباید قواعد بازی و تعامل را از یاد ببریم. در زمان  انتخابات نقد کنیم و هر چه می‌خواهیم بگوییم اما انتخابات که تمام شد رقابت تمام شده است. خواهش می‌کنم از تمام جناح‌ها و همه افراد و فرهیختگان، کسی که انتخاب شد را چون منتخب مردم است،‌ به او احترام بگذاریم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه رای مردم است که منتخب مردم را می‌سازد، اظهار کرد: بعد انتخابات باید رقابت را کنار گذاشته و قواعد سیاسی جهانی را مراعات کنیم و همه در کنار هم باشیم. مردم را راحت بگذاریم و در حریم خصوصی مردم دخالت نکنیم. حریم خصوصی مردم از آنِ مردم است. یک بار هم شده فرمان هشت ماده‌ای امام در سال 61 را بخوانیم و طبق آن عمل کنیم و آستانه تحملمان را بالا ببریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ثمره انقلاب و میراث امام راحل را قانون اساسی کشور عنوان کرد و گفت: باید قانون اساسی را پاس بداریم و از ظرفیت آن استفاده کنیم. آنچه که امروز  از آن به عنوان مشکل در روابط اجتماعی، بحث ازادی و سرمایه‌گذاری ها یاد می‌شود، بخاطر عمل نکردن به قانون اساسی است. هرکه قانون اساسی را قبول دارد، انقلابی است. . همه نهادهاو دستگاه ها باید به قانون اساسی عمل کنند. این قانون بن بست‌ها را برداشته و ظرفیت‌های بسیاری دارد.

وی ادامه داد:‌ اگر در جایی ما با هم بحث داریم باید به اصل ۵۹ قانون اساسی مراجعه کنیم. طبق این اصل برای رفع مشکلات و اختلافات باید به آرای مستقیم مردم مراجعه کرد. طبق اصل ۵۹ هرچه مردم گفتند باید به آن عمل کنیم. این ظرفیت قانون اساسی ما است و باید به آن عمل کنیم.

روحانی در پایان گفت: سه چیز اصل است: اسلام، ایران، ملت ایران. همه ما برای این سه. شاد و سرافراز باشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز