خبرگزاری کار ایران

در اجلاس مونیخ؛

ظریف ادعاهای مقام‌های آمریکا و نتانیاهو را به سیرک کارتونی تشبیه کرد

asdasd
کد خبر : ۵۹۵۳۳۲

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت:با شکست قلمرو داعش، تهدید افراط گرایی از بین نرفته است .

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: شکست قلمرویی داعش موجب از میان رفتن تهدید افراط‌‌گرایی نشده است؛ ایدئولوژی نفرت وجود دارد و ممکن است در جای دیگری ظهور کند.

نمی‌خواهیم در منطقه هژمون باشیم/ دوران هژمونی گذشته است

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به برخی ادعاهای مقامات آمریکایی و همچنین نمایش امروز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس مونیخ اظهار داشت: امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودم اجازه دهید به موضوعات جدی بپردازیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما خواستار یک منطقه قوی هستیم، تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم در منطقه هژمون باشیم؛ دوران هژمونی گذشته است. سال گذشته پیشنهاد ایران را برای ترتیبات امنیتی در خلیج فارس بر اساس گفت‌وگو، اصول مشترک و اقدامات اعتمادساز تکرار کردم. برخی از همسایگان ما سال گذشته از فرصت خود برای وارد کردن اتهاماتی علیه ایران استفاده کردند. برخی نیز امسال همین کار را کردند و خواهند کرد. امروز صبح شاهد یک سیرک کارتونی بودیم که حتی ارزش پاسخ دادن را هم ندارند.

شکست داعش به این معنی از بین رفتن تهدید افراط‌گرایی از منطقه نیست

ظریف با بیان اینکه خوشحالم که برخلاف رویکرد برخی‌ها، دبیرکل سازمان ملل به تائید رویکرد آینده‌نگرانه‌ای که سال گذشته در اینجا مطرح کردم نزدیک شده است، خاطرنشان کرد: امروز این موضوع را بسط می‌دهم و به شما می‌گویم تا زمانی که یک تلاش جمعی برای ایجاد صلح فراگیر و امنیت در منطقه خلیج‌فارس وجود نداشته باشد، ما همچنان تا نسل‌های آینده درگیر ناآرامی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه امروز شکست قلمروی داعش یک حس ثبات را در قلمروهای سابق داعش ایجاد کرده است، ابراز داشت: شکست یکی از شرورترین سازمان‌های جهان به این معنی نیست که تهدید افراط‌گرایی از منطقه و فراتر از آن از بین رفته است؛ شکست یکی از شرورترین سازمان‌های جهان به این معنی نیست که تهدید افراط‌گرایی از منطقه و فراتر از آن از بین رفته است. 

معتقد به ایجاد یک منطقه قوی بجای مرد قوی در منطقه هستیم

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه قدرت‌های نظامی از دیرباز راهبردهای مختلفی برای پیروزی در جنگ داشته‌اند اما هرگونه راهبردی برای پیروزی در صلح را نادیده گرفته‌اند، عنوان کرد: قدرت‌های بزرگ و متحدان منطقه‌‌ای آنها دیگران و به خصوص ایران را متهم کرده‌اند. آمریکا و مشتریان منطقه‌ای آن به پیامدهای طبیعی انتخاب‌های خود دچار شده‌‌‌‌اند اما از این مجمع و سایر مجامع جهانی برای احیای هیستری علیه سیاست خارجی ایران و مشوش کردن واقعیت استفاده می‌کنند.

ظریف با بیان اینکه همانطور که سال گذشته گفتم منطقه ما نیازمند یک ساختار امنیتی منطقه‌ای جدید است، یادآور شد: ما معتقد به ایجاد یک منطقه قوی بجای مرد قوی در منطقه هستیم؛ منطقه‌ای که در آن ملت‌های بزرگ و کوچک حتی آنهایی که رقابت تاریخی دارند، به ایجاد ثبات کمک کنند.

پیشنهاد ایجاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای ایران گوش شنوایی نیافت

وی ادامه داد: برای ساختن یک منطقه قوی باید واقع‌بین باشیم و تفاوت‌ها را بپذیریم. ما نیازمند حرکت از فرماسیون‌های جمعی ائتلافی به سمت مفاهیم در بر گیرنده مانند شبکه‌سازی امنیتی هستیم که یک رویکرد غیر حاصل جمع صفر است. توافق هسته‌ای نمونه‌ای چنین تفکر غیرحاصل جمع صفری بود. به رسمیت شناختن تفاوت‌ها و در عین حال شناسایی یک هدف مشترک و حفظ احترام برای منافع همه طرف‌ها هدایتگر مذاکرات دشوار منتهی به توافق هسته‌ای بود.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با تاکید بر اینکه ایران پس از توافق هسته‌ای درصدد این بود که همان رویکرد را برای منطقه خلیج فارس استفاده کند و پیشنهاد ایجاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را مطرح کرد اما گوش شنوایی نیافت، بیان کرد: هر چند این پیشنهاد هنوز مطرح است و تنها راه خروج است. پارامترهای پیشنهاد ایران برای ساختار امنیتی منطقه‌‌ای ساده اما موثر هستند که بجای تلاش برای نادیده گرفتن تضاد منافع، تفاوت‌ها را به رسمیت می‌شناسد.

مشکل منطقه تجاوزگری اسراییل است

ظریف افزود: ما نیازمند اقدامات اعتمادساز از قبیل دیدارهای مشترک نظامی، اطلاع پیشاپیش درباره رزمایش‌های نظامی تا شفافیت درباره خریدهای نظامی و کاهش هزینه‌های نظامی هستیم. در زمانی که به طور خطرناکی به تشدید مناقشه‌ها که زندگی فرزندان و نوه‌‌‌‌های ما را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، نزدیک شده‌‌ایم، من همتایان خود در منطقه خلیج فارس را تشویق می‌کنم تا برای محقق کردن این پیشنهاد به ایران بپیوندند. 

وی در بخش پرسش و پاسخ با رد ادعاهای رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: مشکل منطقه تجاوزگری اسراییل است و این رژیم باید حقوق فلسطینیان را رعایت کند و دست از تجاوزکاری بردارد.

ایران اولین کسی نخواهد بود که توافق ‌هسته‌ای را نقض خواهد کرد

وزیر امور خارجه درباره برجام اظهار داشت: به شما اطمینان می‌دهم که اگر منافع ایران (در برجام) تامین نشود ایران پاسخ خواهد داد و پاسخ ایران جدی خواهد بود که موجب پشیمانی برخی از اقدامات اشتباه‌شان خواهد شد اما ما اولین کسی نخواهیم بود که توافق را نقض خواهد کرد.

پنجاه و چهارمین دوره کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۱۸ از جمعه گذشته بهمن ماه (۱۶ فوریه) در هتل «بایریشر هوف» مونیخ آغاز شد و با توجه به اهمیت مساله توافق هسته‌‌‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ برای کشورهای اروپایی که مقام‌‌های ارشد اروپایی بارها بر اهمیت آن برای امنیت این قاره تاکید کرده‌اند، انتظار می‌رفت که دفاع از برجام و مرزبندی مشخص با سیاست دولت آمریکا در این باره بطور برجسته در کنفرانس مونیخ مطرح شود.

کنفرانس مونیخ روز شنبه نیز به صحنه دفاع اروپا و روسیه از برجام برابر آمریکا تبدیل شد و «ارنست مونیز» وزیر انرژی دولت باراک اوباما در حضور «جان سولیوان» معاون وزارت خارجه دولت دونالد ترامپ با دفاع از برجام گفت: نقصی در برجام وجود ندارد که بخواهید اصلاحش کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز