خبرگزاری کار ایران

مصباحی مقدم در گفت و گو با ایلنا:

بدون مردم برپا کردن حکومت کار دشواری است/همه در این نظام باید پاسخگو باشند

asdasd
کد خبر : ۵۹۶۳۳۹

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی بر مساله عدالت بسیار تاکید شد و بعضی از دولت‌ها نیز ادعای عدالت فراوان داشتند اما کارکردها احیانا عادلانه نبود.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا درباره بیانات رهبری در جمع مردم تبریز مبنی بر اینکه "ممکن است فردی از شخص بنده  نیز انتقاد داشته باشد اما انتقاد هیچ منافاتی با ایستادگی پای نظام اسلامی ندارد" گفت: در انتقاد از مسوولان کشور از جمله رهبری باید توجه داشت انتقاد و یا نقد به معنای سره از ناسره است و کسانی که دست به انتقاد می‌زنند باید نسبت به موضوع کاملا آگاهی و آشنایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه نقد بیان درستی‌ها و نادرستی‌ها در کنار هم است، گفت: اشخاصی که نقد می‌کنند باید صاحب نظر و اهل فن باشند. فردی که به موضوع آگاهی ندارد نباید نقد کند. به هنگام نقد ما باید ابتدا نقاط و نکات مثبت را مطرح کرده و سپس نقد را بیان کنیم. به طور مثال اگر بخواهیم دولت را نقد کنیم ابتدا باید جنبه‌های مثبت بیان و سپس ایرادات را با نظر کارشناسی بگوییم که این یک نقد منصفانه است.

وی تاکید کرد: هر ناقدی باید به صورت دلسوزانه نقدش را بیان کند حال سوال پیش می‌آید که نقد دلسوزانه چگونه است؟زمانی می‌توانیم بگوییم که یک نقد دلسوزانه است که لحن نقاد حاکی از دلسوزی باشد و نقاد باید راه‌حل نشان دهد و یاری رساند.

مصباحی مقدم با بیان اینکه فضای نقد برای نقادی بسیار مهم است گفت: فضایی که ما در آن انتقاد و یا نقدی را بر زبان می‌آوریم باید کاملا مثبت باشد به گونه‌ای که برداشت‌های غلط و یا نادرست از آن تعبیر نشود.

وی تاکید کرد: همه در این نظام باید پاسخگو باشند و در پاسخگویی به سوالات هیچ‌کس مستثنی نیست.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه مقام معظم رهبری عنوان کردند ما «در زمینه عدالت عقب هستیم» برای این عقب‌افتادگی چه باید کنیم، گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران داعیه اسلام ناب محمدی را دارد. اسلام یک دین مبتنی بر عدالت است اصولا انبیای الهی برای این آمده‌اند تا بستر را فراهم کنند که مردم به عدل قیام کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه عدالت باید در سطح فردی و اجتماعی صورت بگیرد عنوان کرد: وقتی صحبت از مسائل اجتماعی می‌کنیم شامل مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیز می‌شود بنابراین نظام باید نظام عادلانه باشد.

وی با اشاره به این‌که عدالت در درآمد، ثروت، برخورداری از فرصت‌ها باید فراگیر باشد،گفت: در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی بر مساله عدالت بسیار تاکید شد و بعضی از دولت‌ها نیز ادعای عدالت فراوان داشتند اما کارکردها احیانا عادلانه نبود.

مصباحی مقدم تشریح کرد: علت آن این بود که بعضی از سیاست‌ها ولو بر حسب ظاهر در تصور مدیران و مجریان سیاست در راستای عدالت بود اما کارکردی غیر از این داشت. به طور مثال توزیع یارانه‌ها به ‌گونه‌ای صورت گرفت که عادلانه نبود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این بسیار واضح و روشن است که یارانه را باید به نیازمندان بدهند نه به افراد ثروتمند تعلق بگیرد و از اول هم نحوه پرداخت آن غلط بنا نهاده شد.

وی با بیان اینکه قصد مجریان از توزیع یارانه‌ها عدالت بود اما در اجرای آن خلاف قانون عمل کردند، گفت: قانون اقتضا می‌کرد به تناسب درآمد یارانه به خانوارها تعلق بگیرد نه این‌که همه از یک حق برای برای دریافت یارانه برخوردار باشند.

این نماینده ادوار مجلس افزود: باید یارانه بیشتری به خانواده‌های کم‌درآمد داده شود و خانواده‌هایی با درآمد بیشتر کمتر یارانه بگیرندکه توزیع آن این گونه صورت یارانه باید به تولید کمک می‌کرد.

مصباحی مقدم تاکید کرد: توزیع یارانه‌ها باید به گونه‌ای صورت می‌گرفت که به تولید کمک کند تا عرضه کالا افزایش پیدا کند. این عدم توازن باعث شد عدالت به خوبی اجرا نشود و همین امر باعث تشدید تورم شد.

وی ادامه داد: وقتی تورم تشدید می‌شود به زیان حقوق بگیران و به سود ثروتمندان است و امروز بخشی از فقر که به جامعه تحمیل شده ناشی از همین عدم توازن درست است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه اگر قضیه ارز درست مدیریت نشود موجب افزایش شدید قیمت‌ها می‌شود و قدرت خرید را تحت تاثیر قرار می‌دهد گفت: نتیجه‌اش این می‌شود که خانواده‌های کم‌درآمد آسیب بیشتری می‌بینند و قدرت خرید پائین می‌آید. به نظر می‌آید سخنان حکیمانه رهبری به این بخش از عدالت این بود که باید نگاه جدیدی در جامعه صورت بگیرد و در همه ابعاد و جهات از جمله مسائل اقتصادی همچون پیدایش و بروز شکاف ثروت بین غنی و جلوگیری شود.

وی یادآور شد: روزگاری ما این مقدار ثروتمند دارای ثروت کلان نداشتیم که از فرصت‌ها سوءاستفاده کنند. ثروتمند به معنای تولیدکننده و خدمت‌کننده بود نه اینکه ببیند کجا رانت هست تا از آنها استفاده کند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در مورد بیانات رهبری در مورد مردم‌سالاری و اصل بودن مردم در یک حکومت گفت: اصولا نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظامی است که مبتنی بر ارزش‌های اسلامی است. حکومت اسلامی بدون وجود رضایت مردم، حمایت و نصرت آنان واقعیت نخواهد یافت.

مصباحی مقدم ادامه داد: بدون مردم برپا کردن حکومت کار دشواری است. پیامبر اکرم و امیرالمومنین هم حکومتشان را بر پایه مردم بنیان‌گذاری کردند. حتی پیامبر چندین بار در طول حکومتش از مردم بیعت گرفت. این یعنی اینکه مردم نقش بسزایی در یک حکومت اسلامی دارند. اعلام می‌کنم که حاضر به مناظره با کسانی هستم که می‌گویند حکومت اسلامی بدون حمایت مردم می‌تواند برپا شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز