خبرگزاری کار ایران

امانی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

اگر باب نقد در دولت‌های نهم و دهم بسته نمی‌شد، امروز شاهد برخی بحران‌ها نبودیم

asdasd
کد خبر : ۵۹۷۲۹۳

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به نامه احمدی نژاد به مقام معظم رهبری گفت: احمدی‌نژاد فکر می کند با رفتارهای عوام‌فریبانه می‌تواند عملکرد خود را پاک کند ملت ما حافظه بسیار خوبی دارد و هشت سال را از یاد نمی‌برد.

شهربانو امانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به نامه رئیس دولت‌های نهم و دهم به رهبری گفت: تمامی ارکان و مسئولان کشور مشروعیت خود را با رأی مردم کسب می‌کنند و اولین عنصری که باید در مقابلش پاسخگو باشند، همین مردم هستند.

وی با بیان اینکه پاسخگویی مسئولان در مقابل مردم یکی از مباحث مهم حکومت‌داری است، گفت: مسئولان در هر رده‌ای که هستند باید پاسخگویی به مردم را در نظر داشته باشند و این را به عنوان مسئولیت‌ خود بپذیرند.

امانی یادآور شد: اگر کمی به عقب بازگردیم، انحراف از معیار فرآیندهای انتخابات در دوره اول و دوم آقای احمدی‌نژاد به اوج خودش رسید. آن زمان که آقای الهام سخنگوی شورای نگهبان بود، از احمدی‌نژاد حمایت می‌کرد. وقتی آقای احمدی‌نژاد شهردار تهران شد به بهانه آموزش ناظرین انتخابات از سراسر کشور ناظران را دعوت کرد و ضمن آموزش و پذیرایی هدایایی هم به آنها داده شد که نشان می‌دهد او از ابتدا دنبال سکوی پرشی برای رسیدن به پاستور بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که نامه‌نگاری‌های مقامات در طول تاریخ همه کشورها پذیرفته شده و پسندیده است، گفت: در ادوار گذشته هم نامه‌هایی نوشته شد و به مشکلات کلیدی و اساسی کشور در آنها اشاره شد اما نویسندگان هزینه‌های زیادی را پرداخت کردند. قصد من از این یادآوری تسویه‌حساب نیست، بلکه می‌خواهم بگویم چرا وقتی شاهد انحراف اصل قانون اساسی و ضایع شدن حقوق مردم در زمان‌ ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد بودیم، خودشان از این نردبان و فرآیند حداکثر استفاده را کردند و به کسی پاسخ ندادند.

وی ادامه داد: هشت سال بسیار سخت بر ملت گذشت، تفاوت رئیس‌جمهور شدن آقای احمدی‌نژاد با آقای خاتمی و سایرین در این بود که آن زمان همه ارکان قدرت نظام از او پشتیبانی کردند، خب این یک فرصت بسیار مغتنم برای نهادینه کردن تاریخی قانون در کشور بود اما متاسفانه ایشان شیفته قدرت شد و مسیر انحراف از قانون، شکاف بسیار عمیق و سازمان‌یافته‌ای پیدا کرد.

امانی افزود: در زمان فعلی هم این آقای احمدی‌نژاد است که علی‌رغم اینکه دیگر رئیس‌جمهور نیست و مسئولیت ندارد، می‌تواند به هر شکل رفتار کند. متاسفانه در دوران آقای احمدی‌نژاد تلاشی که سال‌های سال دلسوزان نظام و علاقه‌مندان کشور تلاش کردند اجرایی شود، نادیده گرفته شد و امروز او تنها رئیس‌جمهور سابق است که می‌تواند نقدهایی را انجام دهد؛ آن هم نقدهایی که وقتی نسبت به خودشان مطرح می‌شد، پاسخ نمی‌دادند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه احمدی‌نژاد امروز نگران چه کسی است و چرا دست و پا می‌زند و به جای پاسخگویی اعمال دیگری را انجام می‌دهد؟ عنوان کرد: معتقدم احمدی‌نژاد باید پاسخگوی عملکرد و رفتار هشت سال ریاست جمهوری خود و دو سال شهرداری باشد. می‌گویند با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه را پاک کرد. اگر امروز فساد در ارکان مختلف کشور رشد کرده است در دوره آقای احمدی‌نژاد مخصوصا از سال ۸۸ این فساد نهادینه شد.

وی تاکید کرد: شاید آقای احمدی‌نژاد فکر می‌کند مردم ایران حافظه تاریخی بلندمدت ندارند ایشان هنوز به قدرت هوشمندی ملت ایران پی نبرده است و باید بداند که نباید مردم دست کم گرفت.

وی با اشاره به باطل کردن صندوق‌های رای نقده و خوی در مجلس ششم در زمانی که احمدی‌نژاد ناظر شورای نگهبان بود، گفت:‌ در آن سال ایشان روی رای قانونی مردم خط کشیدند چون می‌دانستند چه اتفاقی خواهد افتاد.

امانی با اشاره به اینکه مسئولان تا زمانی که در قدرت هستند به یکسری از اقدامات دست نمی‌زنند اما وقتی کنار می‌روند کارهایی را انجام می‌دهند، گفت: نمی‌دانم چرا هنگامی که مسئولین در راس قدرت قرار دارند مطالبات به حق مردم را نادیده می‌گیرند. نمی‌دانم چرا زمانی که می‌توانند به اصلاح امور اهتمام ورزند و  فرآیندهای انحرافی را اصلاح کنند دست به چنین کارهایی نمی‌زنند و پاسخگو نیستند، اما وقتی از قدرت کنار می‌روند  به مطالبات به حق مردم رو نشان می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: آقای احمدی‌نژاد فکر می‌کند با شیوه‌هایی که به کار می‌گیرد می‌تواند با حرکت‌های پوپولیستی و عوام‌فریبانه هشت سال عملکرد خود را پاک کند. مثلا هنگامی که وی رئیس‌جمهور بود به یاد دارم معاون اول او برای مجلس هشتم به بیش از صد نماینده پول داد و یا به هم ریختگی‌ در دولت دوم ایشان به وجود آمد که هیچکسی پاسخگو نبود امروز بسیاری از پرونده‌های روی دست مانده محصول آن شرایط است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: قصدم این نیست که بگویم احمدی‌نژاد حق حرف زدن ندارد. خیر، چنین نیست. او هم مانند همه مردم ایران طبق اصل ۲۰ قانون اساسی می‌تواند صحبت کند، اما هنوز هم نقاط مبهم و تاریکی از انتخابات ۸۸ وجود دارد که باید پاسخ داده شود. امروز او چگونه می‌تواند از قانون‌گرایی، حقوق شهروندی، عملکرد قوه قضائیه صحبت کند اما زمانی که باید پاسخ می‌گفت جوابی نداد این رفتار آنان در واقع فراری رو به جلو است.

وی تاکید کرد: اگر باب نقد و اعتراض بسته نمی‌شد قطعا کشور امروز به جایی نمی‌رسید که با هر اعتراض این‌گونه مردم و شرایط به هم بریزد. اگر حقوق شهروندی رعایت می‌شد امروز ما شاهد نیمی از این  اتفاقات نبودیم.

امانی با یادآوری حضور احمدی‌نژاد در شهرداری تهران گفت: زمانی که آقای احمدی‌نژاد شهردار بود بی‌انضباطی مالی و فساد در  در شهرداری بیداد می‌کرد و حتی اخبار آن نیز منتشر شد حتی شهردار سابق به او نامه نوشت که اسناد مالی را چه کنیم؟ من به عنوان یک شهروند از رئیس‌جمهور سابق انتظار دارم پاسخگوی عملکرد خود باشد و باید بگویم این دست و پازدن‌ها تلاش‌های بی‌فایده است مردم ما حافظه خوبی دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز