خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی قوه‌قضاییه در همایش روز وکیل:

وکالت باید اجباری شود/وکیل نباید ترس از به خطر افتادن جایگاهش در اثر دفاع داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۱۲۰

معاون حقوقی قوه‌قضاییه دادخواهی و دسترسی به مراجع بی‌طرف را حق مردم دانست و گفت: وکیل در وهله اول باید مستقل باشد و ترس از به خطر افتادن جایگاهش در اثر دفاع نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ذبیح‌الله خداییان عصر امروز در همایش روز وکیل که در سالن همایش‌های وزارت کشور برگزار شد، گفت:‌ امروزه ما در جهان کمتر کشوری را داریم که از دادرسی عادلانه دفاع نکند. دادرسی عادلانه اصولی دارد که مشتمل بر اصول و قواعدی است که نحوه تعامل با طرفین را مشخص می‌کند.

معاون حقوقی قوه‌قضاییه، دادخواهی و دسترسی به مراجع بی‌طرف را حق مردم دانست و اظهار کرد: یکی از حقوق مردم این است که بتوانند در شرایط مساوی از حق خود دفاع و وکیل اختیار کنند. این وکیل است که با ورود باعث می‌شود حق شخص تضییع نشود.

وی با بیان اینکه وکالت در شرع مقدس از جایگاه رفیعی برخوردار است و در قانون اساسی نیز جزء حقوق ملت به شمار آمده است،‌ گفت: در آیین دادرسی هم به حضور وکیل و هم به دسترسی وکیل به عنوان حق صحبت شده است. وکیل در وهله اول باید مستقل باشد و ترس از به خطر افتادن جایگاهش در اثر دفاع نداشته باشد. رئیس قوه قضائیه در مورد وکلا صحبت کردند و گفتند مخالف استقلال وکلا نیستد.

خدائیان ادامه داد:‌ ما تعداد زیادی کارشناس حقوقی داریم که انتظار دارند وکیل یا قاضی شوند اما شرایط این کار فراهم نیست. وکالت اجباری باید اجرایی شود. در دوره ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی در برهه‌ای این موضوع اجرایی شد. اگر وکالت اجباری شود قاضی در رسیدگی راحت‌تر است وحکم او بیشتر منطبق با واقع است. البته برخی افراد تمکن مالی ندارند.

معاون حقوقی قوه‌قضاییه به موضوع حق‌الوکاله‌های وکلا در پرونده‌های معاضدت و تسخیری اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از مواد آیین دادرسی کیفری اجرا نشده و شرایط آن توسط دولت اجرایی نشد. باید صندوقی تهیه شود تا از محل آن حق الزحمه وکیل را بدهیم.

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی برای وکیل خانواده تاکید کرد و گفت: متاسفانه به علت نبودن وکیل حجم پرونده‌ها زیاد شده است. اگر وکیل باشد این حجم پرونده نخواهیم داشت.

خدائیان به اظهارات علی مطهری در این همایش و انتقادات او از تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری اشاره کرد و گفت: جرایم سیاسی اصلا موضوع ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری نیست. به عبارت دیگر قانون مصوب مجلس در مورد جرم سیاسی، مشمول ماده ۴۸ نمی‌شود. نمی‌توانیم بگوییم جرائم علیه امنیت جزء جرایم سیاسی است. موضوع ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری و اصلاح آن پیشنهاد قوه قضائیه نبود و ما با تصویب آن مخالفت کردیم. مقصر در اینجا قوه قضائیه نیست. عزیزان قانون وضع کردند و ما مکلف به اجرا هستیم.

وی تاکید کرد: اینکه آقایان می‌گویند رئیس قوه قضائیه وکلا را انتخاب کند درست نیست و حرف ما این است که می‌گوییم این موضوع باید اصلاح شود. مسئولان باید واقعیت‌ها را بگویند و توپ را در زمین هم نیندازیم. ما آمادگی داریم با کمک همه پیگیر قانون جامع و کامل برای حفظ حقوق وکلا باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز