خبرگزاری کار ایران

خباز در گفت‌وگو با ایلنا:/ تکرار/

سال گذشته برخی تک‌دوره‌ای بودن دولت روحانی را به یک گفتمان تبدیل کرده بودند/ دولت برای تأمین معیشت مردم اقدامات کارسازی انجام دهد

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۵۹۱

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره سال ۹۶ و اتفاقات آن گفت: انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت امسال یک امتحان بزرگ برای مردم بود عده‌ای تک‌دوره‌ای بودن دولت تدبیر و امید را به یک گفتمان تبدیل کرده بودند.

محمدرضا خبار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره سال ۹۶ و ابعاد مختلف آن از جمله مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی گفت: سال ۹۶ یکی از سال‌های مهم برای ایران و تاریخ کشورمان بود، دولت تدبیر و امید دوره اولش به پایان رسید و مردم باید تعیین می‌کردند که بماند یا جایش را به دولتی دیگر بدهد؟ در این سال  ملت ایران در یک آزمایش مهم قرار گرفتند؛ آنان باید انتخاب می‌کردند در چهار سال آینده چه کسانی مدیریت اجرایی کشور را به دست بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: امسال سالی بود که آثار برجام خود را نمایان کرد و نتایج تحریم‌ها بر ملا شد، از طرفی هم ایران با به زانو در آوردن استکبار جهانی مخصوصا در سرزمین‌های همسایه به ویژه سوریه و عراق و شکست دولت به اصطلاح اسلامی داعش که برای تفرقه میان مسلمانان و ایران به وجود آمده بود در عرصه منطقه خود نمایی کرد.

تک دوره ای بودن دولت تدبیر و امید را به صورت یک گفتمان در آورده بودند

استاندار سابق سمنان با بیان اینکه مردم ایران با هوشیاری و درایت،‌ هدایت‌ها و آموزش‌های امام و همچنین دشمن‌شناسی در اردیبهشت سال ۹۶ یک تصمیم درست و قاطعانه گرفتند، گفت: مردم در شرایطی به پای صندوق‌های رأی آمدند که از ابتدای سال ۹۲ با روی کار آمدن دولت آقای روحانی رسانه‌های بیگانه و مخالفین داخلی تک دوره‌ای بودن دولت تدبیر و امید را به صورت یک گفتمان در آورده بودند.

وی یادآور شد: تبلیغات بسیار وسیعی صورت گرفت، هم نوایی و هم صدایی مخالفین داخلی دولت و تلویزیون‌های بیگانه کار را به جایی رساند که حتی دوستان و همراهان دولت آقای روحانی هم کم کم داشت باورشان می‌شد که این دولت تک دوره‌ای است. خوشبختانه مردم به دلیل هوشیاری که داشتند برای بار دوم با رأی بالا توانستند دولت تدبیر و امید را برای ۴ سال دیگر در کشور مستقر کنند و شرایط خدمت رسانی برای دولت را فراهم کردند.

خباز افزود: مردم عزیز ایران در شرایط بسیار حساس و  همچنین در فضای غبار آلودی که ایجاد شده بود تا حق شناخته نشود با احساس وظیفه ملی و حس دلسوزی تکلیفی که بر دوششان گذاشته بودند به خوبی انجام دادند.

این عضو حزب اعتماد ملی درباره رفتار دولت در سیاست خارجی و داخلی عنوان کرد: دولت امسال توانست علی‌رغم فشارهای اقتصادی که مردم داشتند و برخی از ناکارآمدی‌ها در بخش  اقتصاد که میراث رسیده به آن بود عملکرد مثبتی داشته باشد.

ایران با فرمایشات رهبری توانست در یک مذاکره نابرابر حرف خود را به کرسی بنشاند

وی در خصوص رفتار ایران در جامعه جهانی در سالی که گذشت عنوان کرد: یکی از بحث‌هایی که خشم استکبار جهانی را در سیاست خارجی بیشتر افروخت این بود که ایران در دولت گذشته آمریکا توانست در مذاکره‌ای نابرابر آن هم در شرایط شکننده سیاسی بنا بر فرمایشات رهبری با تلاش‌های مجاهدانه حرف خود را به کرسی بنشاند.

خباز ادامه داد: مردان دپیلماسی ما ثابت کردند فعالیت‌های مسالمت آمیز هسته‌ای حق مسلم ما است و این حق را هم شورای امنیت سازمان ملل و مجامع بین المللی امروز پذیرفته است.

وی با یاد آوری تحریم‌ها عنوان کرد: تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده بود در زمینه‌های نفتی برداشته شد و ما امروز فروش خوبی در بازارهای جهانی داریم.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موفقیت دیگری که  در بعد سیاست خارجی وجود داشت این بود که موجود نامشروعی به نام داعش که خاصه برای ایران و در مرحله بعدی برای بقیه کشورهای اسلامی از جمله عراق و سوریه به وجود آمده بود با تدبیر و سیاست ایران شکست خورد.

وی خاطرنشان کرد: دولت غیرانسانی و غیراسلامی داعش ادعا کرده بود که به همه جهان اسلام سلطه پیدا خواهد کرد اما مشاهده کردیم که ایران چگونه این موجود نامشورع را به زانو درآورد که همین موفقیت کینه آمریکا را نسبت به ما افزایش داد.

خباز با اشاره به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا گفت: ترامپ فکر می کند که خدای دنیاست و می‌تواند هرکاری انجام دهد. متاسفانه ترامپ با آن روحیه استکباری و غیرانسانی که داشت علنا و رسما اعلام کرد ما توافق هسته‌ای را قبول نداریم.

وی خاطرنشان کرد: ایران توانست اروپا را قانع کند که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش در چارچوب آژانس بین‌المللی اتمی است و این ایالات متحده است که تعهدات خود پای بند نیست.

اعتراضات دی ماه با تحریک عده‌ای در مشهد شکل گرفت

استاندار سابق سمنان بابیان این که در دی ماه اعتراضاتی در کشور شکل گرفت،‌ عنوان کرد:  دولت توانست تورم ۴۴ درصدی را تک رقمی و تراز اقتصادی را مثبت کند و شرایط برای بیماران به خوبی فراهم شد اما در حال حاضر این امر برای مردم ملموس نیست و عده‌ای به بهانه اعتراضات اقتصادی به صحنه آمدند.

وی خاطرنشان کرد: اعتراضات ابتدا در شهر مشهد با تحریک عده‌ای آغاز شد بعد به انتقاد از دولت پرداختند و سپس شعار گرانی سر دادند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: سخن گفتن درباره گرانی قابل قبول است به هر حال در کشور ما آزادی بیان وجود دارد و مورد تأیید همه نیز هست اجتماعات و گروه‌های سیاسی می‌توانند نظرات خود را بیان کنند اما در اتفاقات دی ماه عده‌ای در صدد تضعیف جمهوری اسلامی ایران برآمدند شعارهای ساختارشکنانه سر دادند و پرچم کشور را آتش زدند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه عده‌ای در خیابان‌ها به اموال عمومی لطمه وارد کردند،‌ مغازه‌های مردم به آتش کشیدند قابل قبول نیست،‌ خوشبختانه نیروی انتظامی با درایت بسیار خوبی که داشت توانست این اتفاقات را مهار کند و به حول و قوه الهی این ماجرا تمام شد.

خباز با بیان این که مطالبات اقتصادی مردم تلنگری برای دولت بود، گفت: از این به بعد دولت باید برای تأمین اقتصاد و معیشت مردم اقدامات کارسازی را انجام دهد.

این نماینده اسبق مجلس تاکید کرد: البته حل مشکلات امروز کشور تنها بر عهده دولت نیست و یک قوه به تنهایی از پس این همه مشکل برنمی‌آید قوای دیگر همچون قوه مقننه،‌ نهادهای انقلابی گروه‌های مسلح،‌ نیروهای امنیتی و نهادهای دیگر هم باید به میدان بیاند تا مشکلات اقتصادی را به کمک دولت حل کنند.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم سال ۹۶ از بعد سیاست داخلی و خارجی، امنیت مثال زدنی ما در میان کشورهای منطقه،‌ به زانو در آوردن استکبار جهانی، شکست داعش، حضور مردم در صحنه انتخابات و ۲۲ بهمن سال بسیار خوبی بود.

خباز یادآور شد: در بعد اقتصادی ما مشکلات فراوانی داریم که برای حل آنان دولت باید اقدام کنیم. البته این حرف من به معنای آن نیست که منتقدان نقدی نداشته باشند؛ خیر چنین نیست نقادان هم باید با دلسوزی و در قالب راه حل انتقادات را بیان کنند. نیاز است برای ساختن کشور دست به دست هم دهیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که گفته می‌شود هنگام انتخابات اردیبهشت ۹۶ یک سرمایه عظیم اجتماعی به میدان آمد اما بعد از ماها این سرمایه ریزش کرد،‌ آیا این نظرات درست است، گفت: گاهی اوقات برداشت‌های خود را مطرح می‌کنند ضمن احترام به نظر این عزیزان باید بگویم در این گونه موارد آمار و ارقام وجود دارد ما نمی‌توانیم بر اساس برداشت‌های شخصی صحبت کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه انتخابات آمارها مشخص است،‌ در راهپیمایی ۲۲ بهمن تصاویر گویاست در جایی که آمار و ارقام داریم نظرات شخصی جایی ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز