خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس‌جمهور:

جلسات ستاد مبارزه با فساد چند ماه است که تشکیل نمی‌شود/ کسانی که آلوده هستند سعی می‌کنند با علامت‌های ناصحیح ما را منحرف کنند

asdasd
کد خبر : ۶۰۱۰۰۵

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: چندماهی است ستاد مبارزه با فساد تشکیل نشده به دلایلی که بعدا توضیح داده می‌شود. این شیوه‌ای که برخی فکر می‌کنند به همه رهبران می‌توانند یک روز به اسم حقوق نجومی و یک روز به اسم دیگر حمله کنند را قبول ندارم بله فساد در این کشور زیاد است. فساد سیستمی وجود دارد. برخی کسانی که آلوده هستند سعی می‌کنند با علامت‌های ناصحیح ما را منحرف کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت دوازدهم در همایش استانداران و مدیران کل سیاسی و فرمانداران سراسر کشور در محل وزارت کشور ضمن تشکر از برگزاری جلسه‌ای با این درجه اهمیت که جمع مهمی از مدیران در آن حضور دارند، گفت : فرمانداران در واقع بالاترین مقام اداری و نماینده دولت در سطح شهرستان هستند و وظایف بسیار مهمی دارند. اینکه وظایف با اختیارات و امکانات چقدر سازگار است، بحثی است که شما باید در جلسه خصوصی به آن بپردازید.

  وی با بیان اینکه فرماندار جوهره دولت در شهرستان است، گفت: آنجایی که بحث توسعه می‌شود فرماندار باید بداند چه کاری انجام بگیرد. در مسائل سیاسی و فرهنگی و اجتماعی هم همچنین است. در واقع همه کار به نوعی به فرماندار وصل شده و حضور با اقتدار فرماندار به عنوان آخرین حلقه تماس دولت با مردم می‌تواند حس دولت داری را در مردم تقویت کند.

 معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: یکی از اشکالاتی که وجود داشت و من مکرر به آن پرداختم این است که مردم باید احساس کنند دولت داریم این حس که دولت داریم خودش زمینه ساز حل خیلی از مشکلات است. وقتی این حس دولت‌داری تقویت شود، مردم باور می‌کنند یک دولت قدرتمندی حاکم است و مشارکت و امید به آینده بیشتر می‌شود و فکر می‌کنند مسائل به سمت حل و فصل شدن می‌رود، لذا مهمترین وظیفه فرماندار این است که یک شناخت دقیقی از حوزه مسئولیت خود از فرصت‌ها و تهدیدها و چالش‌ها و ابرچالش‌ها در حوزه مدیریت داشته باشد. به همین دلیل جز اصلی‌ترین کارهای او این است که اطلسی از آسیب‌های حوزه خود ترسیم کند و یک نقشه راهی تدوین کند که بگوید با این برنامه می‌خواهم این افق را برای مردم شهرستان خودم ترسیم کنم.

 وی افزود: شاید بگویید باید در مرحله اول چنین نقشه راهی در سطح ملی هم باشد. برنامه رئیس‌جمهور در انتخابات همان افق است. این افق باید در شهرستان ترسیم شود مردم شهرستان بدانند به چه نقطه‌ای قرار است برسند یکی از مهمترین مسائلی که مسئولین اجرایی ما از جمله فرمانداران را تهدید می‌کند روزمرگی و حبس شدن در مسائلی است که به صورت لحظه‌ای او را فرامی‌گیرد و گاهی به همین دلیل یک ذره فرصت نمی‌کنیم فکر کنیم و مشورت کنیم با نخبگان که آینده چیست و دو سال دیگر و پنج سال دیگر چه اتفاقی می‌افتد. بعد یک دفعه متوجه می‌شویم آب شده یک مشکل بزرگ کشور و هوا شده یک مساله سرنوشت‌ساز کشور. خوزستان به نحوی با ریزگردها درگیر شده و تهران به نوعی و غرب به نحوی.

 جهانگیری با بیان اینکه زمان الان زمان کار است، گفت: زمانی است که باید امید مردم بالا برود باید با کار بیشتر تلاش کنیم و مردم امیدوار باشند آینده روشنی دارند. ما مسئولیت مهمی برعهده گرفته‌ایم مقطعی هست که تغییرات جهانی و منطقه‌ای و ملی خیلی پرشتاب است. برخی از این تغییرات در یک نسل و دو نسل اتفاق می‌افتاد امروز یک تغییر گاهی ظرف یک روز است. الان تغییرات به ساعت تبدیل شده است. این سرعت تغییرات یعنی مسائل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی متناسب با این متحول شده و ما نمی‌توانیم با روش‌های قدیمی و راه‌حل‌های قدیمی به سراغ مسائل جدید برویم.

 معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مسائل نو فکر و اندیشه و راهکار و اقدام نو می‌خواهد گاهی اوقات یک جوان تحصیل کرده فارغ التحصیل ده برابر یک انسان مجرب چندساله حرف و راهکار دارد یا باید خودمان را به اندازه‌ای متحول کنیم یا افرادی را در کنار دست داشته باشیم که به این سمت برویم. جامعه ما جامعه‌ای است که به سوی تنوع و تفاوت می‌رود. این می‌تواند فرصتی برای گفت‌وگو باشد یا تهدیدی  برای مسائل کشور. ما باید از این تنوع استقاده کنیم و آن را تبدیل کنیم به فرصتی برای گفت‌وگو با مردم و حل مسائل.

وی خطاب به فرمانداران گفت: از نقد و اعتراض مردم نگران نباشید از اینکه مردم ما را نقد کنند و اعتراض  داشته باشند، نگران نباشید. پدیده دی ماه ۹۶ زیان‌ها و خسارات و منافعی داشت. هر پدیده‌ای نقاط مثبت و منفی دارد از همه شخصیت‌های سیاسی ملی که شاید انتظار نداشتید شنیدید که اعلام کردند اعتراض حق مردم است. در اعتراضات شاید شعارهایی دادند که از نظر ما قابل قبول نبود ولی مسئولین گفتند باید صحبت مردم را شنید آنچه باید نگران باشیم این است که کینه و نفرت نسبت به مسئولین و نظام ایجاد  شود. هنر ما این است که بتوانیم با به رسمیت شناختن اعتراض مردم در قدم بعد پاسخی ترتیب بدهیم. مردم باید بدانند دولت هم شنوا هست هم پاسخ می‌دهند.

 جهانگیری گفت: ما در سطح دولت به دبیرخانه دولت ماموریت دادیم که این را به یک کار قانونمند تبدیل کنند که اگر اعتراض آنها قانونی بود، دولت مکلف می‌شود این اعتراض را به رسمیت بشناسد و حل کند. برای اینکه اینها به کینه تبدیل نشود باید با نهادهای مدنی و جریان‌های سیاسی شناخته شده و احزاب گفت‌وگو کنیم. مشکلات اقتصادی و اجتماعی و مسائلی مردم را نگران کرده و مسئولان را مشغول کرده است مسائل این گونه راه‌حل‌های فنی نیست. ما برای مثال برای آب راه حل تکنیکی نداریم در اینکه باید راه حل اجرایی فنی داشته باشیم تردیدی نیست اینکه برای بیکاری باید راه حل فنی باشد حتما پذیرفته شده است اما امروز مسائل اصلی کشور فقط راه حل فنی ندارد بلکه راهکار حل همه مسائل کشور سیاسی است.

 وی ادامه داد: اگر می‌خواهید مسائل سیاسی و اجتماعی کشور که برخی به عنوان تهدید از هم گسیختگی مطرح است، حل شود و اگر بخواهیم به ابرچالش‌ها پاسخ دهیم راهکارش سیاسی است یعنی همه باید در یک راستا باشند. مثلا گفته می‌شود قیمت حامل‌های انرژی بالا برود شاید این تصمیم راحتی باشد و دولت بگوید از آنقدر بشور آنقدر. آیا این راحت است؟ باید در رای مقام رهبری و دولت و مجلس و همه به این نتیجه رسیده باشند. باید گفت‌وگو در کشور زیاد شود. وزارت کشور بانی شده است و در فرمانداری‌ها این مساله باید جدی باشد. استاندار باید با همه درباره مسائل اصلی کشور گفت‌وگو کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه قطعا تقویت جامعه مدنی تقویت نظام و دولت است، گفت: باید به نظرات و خواسته‌های مردم توجه جدی شود. ما جوری حرف می‌زنیم انگار انتخابات چهار سال پیش برگزار شده است. چند ماه پیش برگزار شد مردم در انتخاباتی خیلی جدی و رقابتی که حرف‌های جدی زده می‌شدو  یکی می‌گفت آنقدر یارانه می‌دهم یکی می‌گفت بیکاری را جوری حل می‌کنم، انتخاب کردند و به روش مشخصی رای دادند. نباید یک عده کاری کنند مردم احساس کنند مطالباتشان را از طریق انتخابات هم نمی‌توانند دنبال کنند. مردم باید حس کنند فکری که انتخاب کردند میدان باز است که به تعهداتش پایبند باشد ما با عهدی که بستیم نمی‌توانیم خیانت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم رای ۲۴ میلیونی و مشارکت ۴۰ میلیونی داشتند. انتخاباتی که در منطقه بی‌نظیر است و در عرصه بین‌الملل خوب است. دولت و به تبع آن استاندار و فرماندار نمایندگان خواست ملت باید باشند مردم استان باید بگویند این گروه را انتخابات کردیم که این کارها را بکنند لذا بهترین منشور حکمرانی هنوز هم باید نامه امیرالمؤمنین به مالک اشتر باشد. اینکه سخن مردم با حکم‌فرما چیست و حق و تکلیف این دو در برابر هم چیست باید بررسی شود التزام به رای مردم توصیه صرف نیست.

جهانگیری با بیان اینکه دستگاه بزرگ دولت باید بداند که از میان رای مردم برخواسته و به مردم تعهد داده و باید آن را محقق کند، گفت: مردم دنبال اصلاح و بهبود اوضاع کشور هستند مردم می‌خواهند ما در این مسیر حرکت کنیم. مردم احساس کنند مشکل حل می‌شود و نگرانی نسبت به آینده کم می‌شود دولت باید با مردم خودش هم ارتباط قوی داشته باشد. دولت باید مدافع حقوق اساسی مردم باشد.

 وی تاکید کرد: آیا این حق است یک ارباب رجوع به اداره رجوع کند و با برخورد انسانی روبه رو نشود؟  مردم باید احساس کنند دولت مدافع حقوق اساسی آنهاست. من تاکید می‌کنم حس دولت‌داری پیش نیازمند هر اقدام توسعه‌ای است اگر حس دولت داری تضعیف  شد آشفتگی مخل هر کار دولت است. فرمانداران و بخش داران پیشانی دولت با مردم هستند و نماد هم سویی و همدلی با مردم باید باشند.این یعنی عمل به قانون و عدم تبعیض.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مردم باید در رفتار مسئولین عدم تبعیض را ببینند و متوجه شوند این رفتار تبعیض آمیز نیست، گفت:  با رویکرد جدی‌تری در سال ۹۷ در این مورد ورود می‌کنیم. چندماهی است ستاد مبارزه با فساد تشکیل نشده به دلایلی که بعدا توضیح داده می‌شود. این شیوه‌ای که برخی فکر می‌کنند به همه رهبران می‌توانند یک روز به اسم حقوق نجومی و یک روز به اسم دیگر حمله کنند را قبول ندارم بله فساد در این کشور زیاد است. فساد سیستمی وجود دارد. برخی کسانی که آلوده هستند سعی می‌کنند با علامت‌های ناصحیح ما را منحرف کنند.

وی گفت: سعی کنیم مردم فریب این علامت‌ها را نخورند. ما هم فسادهای بزرگ داریم در رابطه‌ای تنگاتنگ بین دولت و قوه می‌شود موفق شد در حوزه پیشگیری خیلی کار می‌شود کرد. باید کار جدی انجام بگیرد. فرمانداران و مسئولان دستگاه‌ها باید کاری کنند.

 ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز