خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از سیدابوالفضل عسگری؛

آموزش حقوق از بعد مادی و معنوی پیامدهای مطلوبی دارد

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۶۲۲

سیدابوالفضل عسگری در یادداشتی از لزوم آموزش‌های حقوقی به کارمندان و کارپردازان گفت و تاکید کرد: بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما نداشتن آگاهی‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی در بین مردم است. کارمندان به عنوان قشر اصلی و تاثیرگذار در جامعه نقش بسزایی در عرصه‌های گوناگون بر عهده دارند.

به گزارش ایلنا، متن یادداشت سیدابوالفضل عسگری به این شرح است:

بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما نداشتن آگاهی‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی در بین مردم است. کارمندان به عنوان قشر اصلی و تاثیرگذار در جامعه نقش بسزایی در عرصه‌های گوناگون بر عهده دارند.

مسائل حقوقی یکی از مسائلی است که در بین کارکنان و خانواده‌هایشان جریان دارد، به عنوان یک عنصر اصلی آموزشی در مراکز و ادارات دولتی در برنامه‌های ضمن خدمت دیده نشده است. کارمندی که از مسائل ابتدایی حقوق اطلاع کافی نداشته باشد، احتمال درگیر شدنش در مسائل ناخواسته وجود دارد و دچار مشکلات عدیده‌ای چه در محیط کاری و چه در زندگی شخصی خواهد شد.

کارمندان در مواجه با وظایف و تکالیف کاری، اداری، قراردادها، مسائل مالی و حتی نوع برخورد با ارباب رجوع احتمال بوجود آمدن مشکل قضایی در حرفه خود را دارند و اگر دانش حقوقی لازم را داشته باشند؛ چه بسا بسیاری از پرونده‌های قضایی و تخلفات اداری آنها در این زمینه کاهش یابد.

معاونت‌های انسانی و ادارات آموزش در هر سازمان می‌توانند بر اساس نیازهای خود و نوع کاری که انجام می‌دهند و کارمندان به آن اشتغال دارند دوره‌های ضمن خدمت با رویکرد حقوقی را سرلوحه آموزش‌های خود قرار دهند تا هم هزینه‌های خطای انسانی که در اثر جهل به قانون انجام می‌پذیرد را کاهش دهند و هم از جریان تنش‌های درون و برون سازمانی خود بکاهند.

کارپردازی که با موارد قانونی تجارت، قرارداد و خرید و فروش آشنا باشد بهتر می‌تواند در وظایف محوله ایفای نقش نماید، همچنین کارمندی هم که در تعامل با ارباب رجوع است اگر با حقوق خود و ارباب رجوع آشنا باشد به نحو مطلوب‌تری می‌تواند مشکل را حل کند. با استفاده از طرح‌های تشویقی همانند لحاظ کردن آموزش‌های حقوقی در ساعات آموزشی، دادن مدرک پایان دوره و حتی پاداش‌های مختلف می‌توان امید به یادگیری و استقبال کارمندان از اینگونه آموزش‌ها را داشت.

ضمنا در خلال آموزش‌های فوق می‌توان مسائل روزمره زندگی شهری مانند قوانین خرید و فروش املاک، خودرو، اجاره نشینی و حقوق شهروندی را نیز گنجاند تا جذابیت‌های این قبیل آموزش‌ها بیشتر شود.

به طور حتم آموزش حقوق چه از بعد مادی و چه از بعد معنوی پیامدهای مطلوبی همانند کاهش هزینه‌های سازمان و همچنین آرامش روانی پرسنل و بازدهی مناسب را به همراه خواهد داشت و از بروز تنش‌های متعدد در سازمان جلوگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز