خبرگزاری کار ایران

رحیمی در یاداشتی مطرح کرد؛

استیضاح به وزن‌کشی بین دولت و مجلس تبدیل شده است

asdasd
کد خبر : ۶۰۳۳۳۷

یک عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس در یاداشتی، تاکید کرد که هدف اصلی استیضاح به‌عنوان اقدامی در جهت اصلاح امور فراموش شده است.

به گزارش ایلنا، علیرضا رحیمی عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس در یادداشتی به بیان نکاتی درباره استیضاح وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی و «مسیر اصلاحات» پرداخت.

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس نوشت: استیضاح علاوه بر کارکردش بعنوان ابزار قانونی نظارت مجلس، در گذر زمان به وزن کشی قدرت بین دولت و مجلس تبدیل شده است.

صرف‌نظر از محورهای استیضاح کرکری‌ها و تهدیدهای رسانه محور نمایندگان و دولتیان فضای استیضاح را صفر و صدی و برای رسانه و افکار عمومی جذاب‌تر کرده است.

گویا فراموش شده که هدف اصلی برای هر استیضاحی بهبود شرایط به نفع کشور و مردم باید باشد اما تنزل مطالبات از دولت و وزیران به سلیقه‌های فردی و حتی گروهی انحراف از کاربرد استیضاح به‌عنوان ابزار نظارت مجلس است.

استیضاحی که (با ماندن یا رفتن وزیر) منجر بهبود شرایط و اصلاح امور نشود خود حاشیه بزرگی است، برای انحراف افکار عمومی از تصمیم‌های محفلی ولی مهم که در نهان جریان دارد.

لابی‌های قدرتمند دولت و مجلس تا انجا که شدنی است، به‌طور متقابل درگیر مقاومت ضربدری هستند و در جایی که امر به استیضاح رسید باقدرت بیشتر فضاسازی می‌کنند و روز استیضاح نتیجه مقاومت‌ها گاه شگفتی‌ساز  می‌شود.

حمایت از دولتی که امید مردم پشتوانه رای او بوده یک اصل محوری در فضای مدیریتی و سیاسی کشور است اما مهم‌تر از دولت و حسن روحانی، مردمی هستند که امیدشان را به‌دست او به امانت سپرده‌اند و مباد که دولت در گرد و غبار گذر زمان، امید مردم را ناامید کند.

وجه مشترک وزیران استیضاح شده در تعامل با کارگران، کشاورزان و عامه مردمی است که روزانه به‌طور روزانه با عملکرد کارگزاران و عوامل اجرایی این سه دستگاه رو در رو میشوند.

نارضایتی نسبی و گاهاً شدید مردم بیشترین فشار وارده بر نمایندگان مجلس را درپی داشته است این استیضاح را نباید به نارضایتی از عملکرد سه ماهه وزیران دانست. ضعف مدیریتی بطور عام و مشترک و نقص فرایندهای اجرایی گاهی کافی است که موتور استیضاح را روشن کند.

افراط و تفریط در ارزیابی مدیریت و عملکرد وزیران مهمترین بخش انحراف‌آفرین در جریان استیضاح است نکته‌ای که در کمتر وضعیتی مجلس (در همه ادوار) توانسته از آن خلاصی یابد و بی‌حب و بغض استیضاحی حرفه‌ای را رقم زند.

از آنجا که استیضاح (صرف‌نظر از ماندن یا رفتن وزیر) می‌تواند تاثیر مستقیمی در بهبود شرایط مدیریتی و رضایت و رفاه مردم داشته باشد، رییس جمهور و دولت اساساً باید پذیرای استیضاح باشند و به‌عنوان یک فرصت برای تبیین مجدد اقدامات انجام شده و دفاع از عملکرد خود به آن بنگرند.

حق مجلس استیضاح و وظیفه دولت روشنگری و دفاع است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز