خبرگزاری کار ایران

حجتی در صحن مجلس:

تولید کشاورزی از ۹۷ به ۱۲۰ میلیون تن رسیده است/ پنج میلیارد دلار در بخش غذا صرفه‌جویی داشتیم

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۱۶۲

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: تولید کشاورزی از ۹۷ به ۱۲۰ میلیون تن رسید که علیرغم کاهش مصرف بوده است. با افزایش تولید واردات کشور چهار الی پنج میلیون تن کاهش یافته که علیرغم افزایش جمعیت کشور است و دراین مدت پنج میلیارد دلار در بخش غذا صرفه‌جویی داشتیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمود حجتی صبح امروز در جلسه مجلس شورای اسلامی در دفاع از خود در برابر سخنان استیضاح‌کنندگان با تشکر از نمایندگان مجلس به ویژه مخالفان گفت: اگر من در اینجا عرایضی دارم به منزله آن نیست که ضعف یا نارسایی وجود ندارد. من از خداوند متعال می‌خواهم با پیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد روز به روز ضعف‌ها از بین رود. 

وی ادامه داد: براساس قوانین بالادستی، سیاست‌های کلی نظام، قانون برنامه توسعه و سیاست‌هایی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی اعلام شد، برنامه‌هایمان را در وزارتخانه تنظیم کردیم و براساس آن رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی را ابلاغ و برنامه‌ها را اجرا کردیم.

این عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اساس برنامه ما این است که از ظرفیت‌های موجود در کشور که بسیار هم است، در بخش کشاورزی استفاده کنیم، اظهار داشت: علیرغم محدودیت‌ها، کم‌آبی‌ها و خشکسالی‌ها ظرفیت‌های بسیاری برای افزایش بهره‌وری وجود دارد که سعی کرده آنها را شناسایی و استفاده کنیم. من خدا را شکر می‌کنم که به امنیت ملی کشور با افزایش امنیت غذایی و افزایش بهره‌وری و خودکفایی کمک کردیم. 

حجتی افزود: در این مدت تلاش شده با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور و ایجاد یکپارچگی در وزارتخانه و تلاش و همتی که صورت می‌گیرد، در دورانی که ایران وضعیت خشکسالی و کم‌آبی را تجربه می‌کند، دستاوردهایی را داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه پتانسیل‌های کشور به گونه‌ای است که می‌خواهیم با ارتباط با مراکز بین‌المللی و استفاده از دانش و تجارب دوستان به اهداف خود برسیم، تصریح کرد: ما واقفیم و معتقدیم کشاورزان ما به توجه به محدودیت‌های اقلیمی و نارسایی‌ها و با توجه به عدم پشتیبانی‌های لازم در گرفتاری‌های زیادی بسرمی‌بریم و مشکلات و ناراحتی‌های زیادی داریم. 

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه علیرغم آماده نبودن برخی از ساختارها مسئولیت سنگین عملیاتی کردن تمرکز وظایف را از سال ۹۲ پذیرفتیم، خاطرنشان کرد: این کار در حالی صورت گرفت که اجرای آن دو سال متوقف شده بود و اما با اجرا، بخش تولید با بازار گره زده شد و کارهای عمده‌ای در این مسیر انجام شده است.

حجتی با بیان اینکه با رفع موانع تولید و صادرات بر اساس اعلام بانک مرکزی رشد بخش کشاورزی مستمرا مثبت بوده است که چهار تا پنج درصد بوده است، ابراز داشت: تولید کشاورزی از ۹۷ به ۱۲۰ میلیون تن رسید که علیرغم کاهش مصرف بوده است. با افزایش تولید واردات کشور چهار الی پنج میلیون تن کاهش یافته که علیرغم افزایش جمعیت کشور است و دراین مدت پنج میلیارد دلار در بخش غذا صرفه‌جویی داشتیم. 

وی ایجاد زه‌کشی، تجهیز اراضی کشاورزی و ایجاد مرکز آبیاری مدرن را از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی دراین مدت دانست و بیان کرد: این کارها با حمایت‌های رهبری و دولت و نمایندگان بوده است و ان‌شاالله با حمایت مجلس این کار صورت می‌گیرد و موجب افزایش راندمان خواهد شد. ۷۰۰ هزار هکتار زمین به سیستم نوین آبیاری تجهیز خواهند شد و امسال با ۲۸۵ هزار هکتار رکوردار خواهیم بود. 

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: علاوه بر این، سه طرح عمده در کشور داریم که یکی ۵۵۰ هزار هکتار خوزستان و ایلام است که به لطف خدا ۳۰۰ هزار هکتاری که در فاز یک تخصیص آب داده شده است تا پایان امسال صورت می‌گیرد و فاز دوم آن سال دیگر اجرا می‌شود.

وی افزود: در ارتباط با استان‌های غرب و شمال غرب کشور ۱۲۰۰ هکتار  زمین آبرسانی شد و در سال آینده هم در متطقه سیستان این امر اتفاق خواهد افتاد. ۳۰ هزار شبکه آبیاری در استان گیلان به بهره‌برداری رسید که می‌تواند نقش مهمی در توسعه کشاورزی داشته باشد، عملیات زه کشی در ۳۰ هزار هکتار را داشتیم که می‌تواند نقش بسزایی در رشد تولید داشته باشد.

حجتی خاطرنشان کرد: حدود ۱۴۰۰ احیای قنات داشتیم که البته باید بگویم منابع کافی در این امر در اختیار نداشتیم، قنات سالم‌ترین شکل برداشت آب‌های زیر زمینی است. توسعه ناوگان ماشین آلات بخش کشاروزی را داشته‌ایم که یک اتفاق خوبی در این بخش افتاد،‌ هر روز کشاورزان به من نامه می‌نوشتند و خواهان امکانات بودند.

وی یادآور شد: در آذر ماه ۹۲ ما یک هماهنگی بین بانک کشاورزی و نهادهای مربوط به کشاورزانی ایجاد شد که خواهان امکانات بودند و تسهیلات مستقیم پرداخت شد که ۸۰ هزار تراکتور و ‌۲۲۰۰ دستگاه کمباین خریداری شد.، سخت کوش‌ترین قشر برنج‌کاران هستند که خوشبختانه در ۲۷ مزرعه با دادن تسهیلات رشد ۴۵ درصدی را داشتیم.

حجتی با بیان اینکه در محصولات راهبردی و اساسی همچون برنج شکر و دانه‌های‌های روغنی اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: یکی از اساسی‌ترین محصولات گندم بوده است و اگر امروز گندم وارد نمی‌کنیم که ما آب بیشتری مصرف کردیم، ما توانستیم سطح زیر کشت که یکی از نیازهای اسیاسی کشور است را افزایش دهیم.

حجتی با بیان اینکه درحال حاضر بیش از ۷ میلیون تن ذخیره گندم داریم این درحالی است که در سال ۹۲ فقط برای ۱۵ روز ذخیره گندم داشتیم، گفت: تولید شکر از معظلات کشور است. تولید در سال ۹۲ ، ۱ میلیون و صد هزار تن بود که به امسال به ۱ میلیون و ۹۳۰ هزار تن رسیده است. یعنی ۷۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه با اشاره به افزایش تولید شکر گفت: سطح زیر کشت کاهش داشته است افزایش تولید از طریق افزایش عملکرد و کشت‌های پاییزه صورت گرفته است. امسال تولید چغندر به بیش ۸ میلیون تن رسیده است. در سال ۹۲، این میزان ۳ میلیون تن بود. از تمام تولیدکننده‌ها تشکر می‌کنم و عذرمی‌خواهم زیرا از کارخانه‌ها هم طلبکار هستند. باید این ۸ میلیون تن با به بازار ارسال و فروخته شود تا بدهی‌ها پرداخت شود. امروز ۷۰ درصد طلب کشاورزها داده شده است امروز یک میلیون و ۵۴۰ هزار تن شکر در انبار است. این‌ها در تاریخ کشور بی سابقه است.

حجتی با بیان اینکه در رابطه کشت دانه‌های روغنی ما بیشترین وابستگی را داشتیم که امیدواریم سالی سه درصد کاهش داشته باشد، گفت: تولید کلزا سه برابر شده است. امیدواریم تولید به ۳۵۰ هزار تن برسد امسال سال کم آبی داریم.

وی با بیان اینکه در رابطه الگوی کشت بحث آب مجازی مطرح است، گفت: ذرت دانه‌ای خوراک دام طیور ماست به این جمع‌بندی رسیدیم که آب مورد نیاز برای کشت این محصول ارزشمند‌تر است و بهتر است سهم آب را به محصولات دیگر اختصاص دهیم که سوددهی داشته باشند و ذرت را وارد کنیم. محصولاتی مثل ذرت را در کشت فرازمینی و با آب مجازی تامین کنیم این سیاست‌ها آرام آرام با توجیه و اقتصادی کردن سایر محصولات انجام می‌شود. بذر کلزا و ابزار کشت آن را نداشتیم که باید تهیه کنیم و همچنین کشاورز را با نحوه کشت آن آشنا کنیم. در شیر و گوشت سفید مشکل نداریم ما هشتمین تولیدکننده گوشت سفید هستیم و ۱۰ و نیم میلیون تن شیر تولید کردیم.

حجتی افزود: ما در زمینه لبنیات نگاه مزرعه تا سفره را داریم و امیدواریم صادرات لبنیات به ۸۰۰ میلیون دلار برسد. قیمت شیر در سال قبل افت داشت که با حمایت دولت و سازمان برنامه و بودجه و طرح یارانه قرار دادن برای آن توانستیم شیر را جمع کرده و به شیر خشک تبدیل کنیم. باید از دامداران حمایت می‌شد نمی‌گوییم کامل حمایت کرده‌ایم اما در حد توان این هدف را پیش برده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی گفت: در سال ۹۴ و ۹۵ ، ۶۴۰ هزار تن سیب‌زمینی صادر کرده‌ایم در سایر محصولات مانند سیب درختی، پرتقال و کیوی ما صادرات را موازی با ورادات موز انجام می‌دهیم.

وی افزود: دو سال است واردات موز را با تمام مشکلاتی که در گمرک داشت انجام داده‌ایم. صادرات سیب، پرتقال و کیوی را در کتاب تعرفه امسال آورده‌ایم که در ازای واردات موز بتوانیم صادرات با تعرفه ترجیهی پنج درصد داشته باشیم و کسانی که این محصولات صادراتی را ندارند، موز را با تعرفه ۲۰ درصد وارد می‌کنند تا از محصول داخلی حمایت شود اما در زمینه یارانه صادراتی نقدی به خاطر محدودیت تعهداتی که وجود داشت، موفق عمل نکردیم.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تولید بذر اذعان داشت: کشاورزانی که در کشور بذر تولید می‌کنند از نخبگان و سرمایه‌ کشور محسوب می‌شوند. بذرهای تولیدی مورد تایید مراکز تحقیقاتی قرار می‌گیرد و بخش عمده‌ای از افزایش محصولات کشاورزی با همین بذرها انجام می‌شود. من به خاطر ناتوانی در خرید بذر از این کشاورزان عذرخواهی می‌کنم ما بخشی از این بذرها را یارانه‌دار کردیم تا از کشاورزان حمایت کنیم. بدهکار آنها هستیم و پیگیر این بدهی‌ها خواهیم بود و آقای نوبخت هم قول داده تا در پرداخت مطالبات کشاورزان به ما کمک کنند.

وی افزود: دولتی‌ها شاهد هستند که من بدهی به کشاورزان را بارها به هیئت دولت آوردم که ۸۰ درصد از آن پرداخت شده و ۲۰ درصد باقیمانده تا پایان سال پرداخت می‌شود.

حجتی در رابطه با بانک کشاورزی تصریح کرد: بانک‌های دیگر رغبتی به سرمایه‌گذاری و ارائه تسهیلات به کشاورزان ندارند و کارمندان آنها ارتباط خوبی با کشاورزان برقرار نمی‌کنند اما بانک کشاورزی با حمایت‌هایی که به عمل آمده از سرمایه ۱۸۰۰ میلیارد تومان به ۲۱۰۰ میلیارد تومان رسیده که از شورای پول و اعتبار در این زمینه تشکر می‌کنیم.

وی با اشاره به صحبت‌های یکی از نمایندگان در خصوص تخلفات اداری در وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: ما طرفدار تخلف، فساد و سوءاستفاده نیستیم سیستم‌های حفاظتی و حراستی در سازمان‌ها پیش‌بینی شده است ما از هیچ خطاکاری نمی‌گذریم لذا اگر مواردی وجود دارد قابل پیگیری است و اطلاعات را به ما ارائه می‌کنند. مشکلاتی که بین کشاورزان و منابع طبیعی به وجود آمده در حال پیگیری است و بیش از ۳۲ هزار پرونده در این زمینه بررسی و حل و فصل شده است.

حجتی در خصوص تغییر کاربری اراضی تشریح کرد: در خصوص تغییر کاربری اراضی بخشی را دولت با یک آیین نامه برطرف کرده که خلاف بسیاری در این زمینه وجود دارد. در این آیین‌نامه آمده شهرک‌هایی که به اراضی کشاورزی آسیب نمی‌رساند در اختیار وزارت مسکن قرار دهند تا شهرک گردشگری و یا ویلاسازی کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بحث مطرح شده در خصوص افراد ناکارآمد در سازمان‌هایی مانند موسسه رازی و دامپزشکی تصریح کرد: در موسسه رازی مسئول جوانی گذاشتیم که متخصص این مسئولیت است. دکترای دانشکده شریف در زمینه شیمی و واکسن‌ساز است. در چهار سال گذشته یک دامپزشک در این مسند بود و در حال حاضر یک شیمی‌دان است. مسئول دامپزشکی بیش از ۱۰ سال از فرد قبلی جوانتر است. دکترای دامپزشکی دارد و سابقه کار اداری و سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را در کارنامه دارد و به صورت غربالگری انتخاب شده است.

وی در رابطه با ایجاد ارتباط با سازمان‌های جهادی بیان کرد:‌ ما در این دوره با فائو و موسسات تحقیقاتی مانند سیمید و ایکاردو قراردادهای خوبی بسته‌ایم و از این موسسات پشتیبانی‌های خوبی دریافت می‌کنیم. نسبت به ۱۵ سال پیش کاهش تولید داشته‌ایم اما نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش تولید داشتیم.

حجتی افزود: در موضوع واردات ما نیازی به واردات میوه‌های گرمسیری نداریم و به جز چهار میوه که فرهنگ مصرف آن متاسفانه متداول شده مانند موز، انبه، آناناس و نارگیل محصول دیگری را وارد نمی‌کنیم. سال گذشته واردات پرتقال را محدود و مدیریت شده داشتیم که آن هم به خاطر مشکلات سال گذشته و سرما‌زدگی باغات شمال بود.

حجتی ادامه داد: تمام واردات و صادرات محصولات کشاورزی با هماهنگی و مدیریت وزارتخانه است و هیچ محصولی بدون اخذ مجوز از مراجع ذیربط صادر و یا وارد نمی‌شود. مصالح مصرف‌کننده برای ما و دولت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وزیر جهاد و کشاورزی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت سم و کود در کشور گفت:‌ بیشترین کنترل و نظام‌مند شدن مصرف این کالاها در این دوره انجام شده است به طوری که ما در این مدت با واردات ۸۰۰ تا ۹۰۰ تن کود وارداتی برخورد کردیم. ما تمام کودها را اعم از تولید داخل یا واردات دارای شناسنامه کردیم و نظام ثبت برای آنها تدوین کردیم که تمام اطلاعات اعم از وارداتی یا داخلی بودن آن، تاریخ تولید و سایر جزئیات را داراست.

وی ادامه داد: در رابطه با سم هم همین وضعیت ایجاد شده است. مصرف ما کمتر از توصیه‌های فنی و مهندسی است. ولی در برخی مواقع به علت کم‌اطلاعی برخی بهره‌وران و سودجویی برخی از فعالان بازار این تعادل از بین می‌رود.

حجتی با اشاره به استقرار کارشناسان این وزارتخانه در کشور گفت: ما تمام سرزمین را پهنه‌بندی کردیم امروز هیچ نقطه‌ای در کشور وجود ندارد که کارشناس کشاورزی نداشته باشد. ما حتی برای آنها یک سامانه ایجاد کرده‌ایم. امروز در تمام دهستان‌ها مهندسان کشاورزی حضور دارند در صورتی که تا پیش از این، این مراکز فقط آبدارچی داشت اما امروز حداقل شش تا هفت کارشناس در آنجا حضور دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز