خبرگزاری کار ایران

سید محمدکاظم سجادپور:

علت خارج نشدن ترامپ از برجام نه علاقه او بلکه ماهیت و ساختار آن است

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۸۳۳

نشست تحلیل برجام با حضور و سخنرانی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، استادان و دانشجویان روابط بین‌الملل و تعدادی از دیپلمات‌های خارجی در دانشگاه توب در آنکارا برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست که محتوای توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، سید محمدکاظم سجادپور با اشاره به اینکه برجام را تنها با خبرهای لحظه‌ای می‌توان تحلیل کرد، گفت: هرگونه عقب‌‌نشینی و خروج احتمالی از برجام چالشی اساسی برای آمریکا است.

سیاست ایران همراه و همگام با عمل به تعهدات خود در برابر برجام است

وی با بیان اینکه برجام قرارداد بین ایران و ایالات متحده نیست بلکه سندی حقوقی بین‌المللی بین کشورهای اثرگذار در معادلات جهانی، محسوب می‌شود، اظهار داشت: ایران یک برتری اخلاقی در زمینه امضا و اجرای برجام دارد و سیاست ایران همراه و همگام با عمل به تعهدات خود در برابر برجام است و این نوعی برتری محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: آمریکا تنها یکی از عناصر این مجموعه محسوب می‌شود و همه واقعیت برجام نیست.

برجام تنها توافقی است که ترامپ نتوانسته آن را لغو کند

سجادپور با بیان اینکه قدرت عمل و مانور ایالات متحده آمریکا به خاطر موقعیت جهانی‌‌اش رو به کاهش گذاشته است، تصریح کرد: واقعیت‌های منطقه‌ای نشاندهنده برجسته شدن نقش ایران و ترکیه و سایر کنشگران منطقه‌ای است و همچنین ظرفیت مدیریت ایران در مسائل مختلف، روی هم رفته فضای عمل ایالات متحده را محدود می‌کند و هرگونه عقب‌‌نشینی از برجام از سوی آمریکا چالشی بزرگ برای ایالات متحده خواهد بود.

وی خروج احتمالی آمریکا از برجام را چالشی بزرگ برای کشورهای دیگر طرف برجام نیز دانست و خاطرنشان کرد: تنها موردی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تا به حال نتوانسته اقدامات دوره اوباما را در خصوص آن لغو کند، توافق برجام است.

علت خارج نشدن ترامپ از برجام نه علاقه او بلکه ماهیت و ساختار آن است

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه علت خارج نشدن از برجام را نه علاقه ترامپ بلکه ماهیت و ساختار آن دانست و ابراز داشت: برجام به لحاظ حقوقی محدودیت‌هایی ایجاد کرده که ترامپ تاکنون نتوانسته آن را لغو کرده و یا از آن خارج شود.

سجادپور اضافه کرد: تمام بازیگران مخالف خروج احتمالی آمریکا از برجام هستند و در طی بیش از یک سال گذشته اروپایی‌ها سعی کردند که آمریکا را بر ماندن در برجام تشویق کنند. 

نوع واکنش‌ها درخصوص برجام بستگی به اقدامات بعدی دارد

وی ادامه داد: اینکه چه چیزی تصمیم نهایی ترامپ در خصوص برجام خواهد بود، معلوم نیست چراکه او فرد پیش‌‌بینی‌‌‌ناپذیری است و تصمیم‌های فی‌‌البداهه هزینه‌ساز زیادی گرفته و لذا نوع واکنش‌ها درخصوص برجام بستگی به اقدامات بعدی خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز