خبرگزاری کار ایران

رسایی در گفت‌وگوی تفصیلی با ایلنا:

روش انتقاد کردن احمدی‌نژاد را به هیچ‌وجه قبول ندارم

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۵۳۶

حمید رسایی که معتقد است شجاعت احمدی‌نژاد بیش از تقوایش است، تاکید دارد که این شجاعت بیش از حد او را زمین زده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، حمید رسایی روحانی اصولگرایی است که البته حالا مدتی است دیگر نماینده مجلس نیست اما زمانی در دوران مجالس هشتم و نهم به‌عنوان یکی از مهمترین نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری، پشتیبان جدی دولت و شخص محمود احمدی‌نژاد بود. سیاستمداری که البته می‌گوید از 6 سال پیش تاکنون ارتباطی با احمدی‌نژاد نداشته اما همچنان با ادبیاتی دوپهلو و کنایه‌آمیز از رییس‌جمهور پیشین حمایت می‌کند. رسایی که لابه‌لای این گفت‌وگو نیز تاکید کرده «حرف زدن را خوب بلد است»، احمدی‌نژاد را سیاستمداری می‌داند که شجاعتش بر تقوایش غلبه یافته و همزمان می‌گوید همین ویژگی اخلاقی است که او را زمین زده است. این نماینده سابق مجلس تاکید می‌کند که شیوه بیان انتقادات احمدی‌نژاد به دستگاه قضایی را نمی‌پسندد.

یک روز پس از بازداشت اسفندیار رحیم مشایی در آخرین روز کاری مجلس، به‌طور اتفاقی به این نماینده پیشین برخوردیم و با او به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

* درپی صدور دادنامه ۷۷ صفحه‌ای برای آقای بقایی، شب گذشته نیز آقای مشایی بازداشت شدند. چه اتفاقی برای نزدیکان آقای احمدی‌نژاد در حال افتادن است؟

همان که اعلام شده است. آن‌چه به طور رسمی اعلام شده، چیست؟

* آقای مشایی پیش‌تر حکم آقای بقایی را مقابل سفارت بریتانیا آتش زد. نظرتان درباره این اقدام چیست؟ این رفتار را چگونه می‌توان تحلیل کرد؟

بنده این کارها را قبول ندارم و موافق این رفتارها و این کارها نیستم.

* فکر می‌کنید واکنش آقای احمدی‌نژاد درقبال بازداشت مشایی و نحوه دادرسی به پرونده بقایی چه باشد؟

نمی‌دانم. بنده تقریباً از سال ۹۰ تا اکنون هیچ ارتباطی با آقای احمدی‌نژاد نداشته‌ام.

* به‌عنوان یک ناظر بیرونی تحلیل‌تان درباره رفتار سیاسی احمدی‌نژاد چیست؟

به هر حال آقای احمدی‌نژاد از ابتدا آن‌چنان قابل پیش‌بینی نبود و اکنون هم چندان قابل پیش‌بینی نیست.

احمدی‌نژاد همچنان در رفتارش غیرقابل پیش‌بینی است

* آیا به این دلیل که قابل پیش‌بینی نبود، از او حمایت می‌کردید؟

ما از زمانی که قابل پیش‌بینی نبود و شبیه به بقیه و کسانی شد که قابل پیش‌بینی بودند. به هر حال امثال آقای کروبی، خاتمی، موسوی و هاشمی برای ما قابل پیش‌بینی بودند. عملکردهایشان برای ما قابل پیش‌بینی بود و دقیقاً معلوم بود مسیر این‌ها در راستایی است که دشمنان اصلی انقلاب از آن استفاده می‌کنند. از سال ۹۰ آقای احمدی‌نژاد هم شبیه به این‌ها شد. با این حال احمدی‌نژاد همچنان یک ویژگی دیگری دارد و آن این است که رفتارهایش همچنان قابل پیش‌بینی نیست.

* برخی ناظران معتقدند رفتار و اعمال اخیر احمدی‌نژاد و نزدیکانش عمدی و برای ایجاد التهاب در جامعه است؛ به نظر شما این چنین است؟

من این‌طور نمی‌بینم که آقای احمدی‌نژاد عمداً چنین رفتاری می‌کند که در جامعه التهاب ایجاد کند. به هر حال آقای احمدی‌نژاد یک شخصیت سیاسی است که به عقیده من، شجاعتش به تقوایش غلبه پیدا کرد و همین احمدی‌نژاد را زمین زد.

ردصلاحیتم توسط شورای نگهبان را کار درستی نمی‌دانستم

* آقای احمدی‌نژاد در این مدت انتقاداتی را نسبت به قوه قضاییه مطرح کرده و معتقد است که رفتار عادلانه‌ای از جانب دستگاه قضا با او و یارانش نمی‌شود؛ نظرتان درباره این انتقادها چیست؟

بنده روش انتقاد کردن احمدی‌نژاد را به هیچ وجه قبول ندارم و از جزئیات پرونده نیز مطلع نیستم که بخواهم درباره جزئیات آن اظهارنظر کنم. با این حال خود من در جمهوری اسلامی ردصلاحیت شدم و در همان دوره‌ای که ردصلاحیت شدم، از کلیت شورای نگهبان حمایت کردم. با این‌که کار شورای نگهبان در قبال خودم را کار درستی نمی‌دانستم. با این حال بعد از آن هم توانستم در اصفهان تایید صلاحیت خود را بگیرم اما هیچ‌گاه نرفتم پنجه به یک ساختار و یک جایگاه بکشم که به هر دلیل در آن مقطع درمورد بنده درست عمل نکرده بود و می‌توانست طور دیگری عمل کند.

بنابر این اگر کار به‌جایی رسید که یک حکمی را قبول نداشتم، بخواهم کل قوه قضاییه را زیرسوال ببرم یا احیاناً طرف بردارد، حکم صادره را مقابل سفارت بریتانیا آتش بزند که معنایش این است که کل این دستگاه قضایی وابسته به انگلیس است، هیچ فرقی با رفتارهای غیرقانونی دیگری که در سال ۸۸ صورت گرفت و برخی مطبوعات و رسانه‌ها با تمام وجود از آن حمایت کردند، ندارد.

با این حساب اکنون حرف من این است که شما (مطبوعات اصلاح‌طلب) که از رفتارهای غیرقانونی (در سال ۸۸) دفاع می‌کردید، اینجا هم باید از رفتارهای غیرقانونی آقای احمدی‌نژاد دفاع کنید. چرا نمی‌کنید؟ چرا رسانه‌ها این‌طور ساکت هستند؟

* شما که برخلاف ما همیشه حق را گفته‌اید، آیا درباره عملکرد قوه قضاییه هم با صراحت حقیقت را می‌گویید؟ آیا عملکرد قوه قضاییه را بجا می‌دانید؟

در کجا؟

* مثلاً درمورد همین پرونده خاص آقای بقایی؟

ببینید همان‌طور که وقتی دستگاه قضایی در مورد بقیه حکم داد و بنده از جزئیات پرونده اطلاع نداشتم، به کلیت قوه قضاییه اعتماد کردم، این‌بار هم همین کار را انجام می‌دهم و برایم تفاوتی ندارد.

* آیا انتقادی به کلیت قوه قضاییه ندارید؟

کلیت قوه قضاییه با صدور رای درباره یک پرونده متفاوت است. ساختار قوه قضاییه هم مثل ساختار جمهوری اسلامی است. این ساختار قابل دفاع است. اما آیا در این ساختار هیچ اشکالی وجود ندارد؟ خیر. ممکن است اشکالاتی هم باشد.

از طرفی دستگاه قضایی اطلاع‌رسانی درستی درباره پرونده‌ها ندارد. درواقع این نگاه از بالا به پایین که تاحدودی به ماهیت کار قضایی برمی‌گردد، غلط است. در دوره و زمانی که هر کسی یک گوشی در دست دارد و با ۵۰ تا کانال و گروه، اخبار درست و غلط را منتشر می‌کند، این‌که شما حمل بر بی‌محلی کنید، درست نیست. سیاست غلطی است. قوه قضاییه باید اطلاع‌رسانی کند، پاسخگو باشد، شفاف توضیح دهد که کسی نتواند سوءاستفاده کند. چه این پرونده و چه پرونده‌های مشابه که کسی که محکوم شده، می‌آید و به دلیل همین ویژگی قوه قضاییه، بهره‌برداری می‌کند و چند اطلاعات درست و غلط را کنار هم گذاشته و به نفع خود اقدام می‌کند. و ما هم سکوت کنیم. این سکوت بالاخره تاجایی جواب می‌دهد اما آهسته آهسته شبهات را زیاد می‌کند.

* شما به ایرادهایی اشاره کردید. اخیراً برخی نمایندگان در جریان خودکشی چند نفر از زندانیان انتقاداتی را مطرح کردند از جمله اینکه برخی از مجموعه‌های زیر مجموعه این دستگاه قابل نظارت نیست.

به هرحال مجموعه‌های نظارتی دیگری هم هستند که بر عملکردها نظارت می‌کنند. این‌که ما بگوییم همه نظارت‌ها باید یک‌جا متمرکز باشد، نمی‌شود. درواقع همان‌طور که درگذشته تحقیق و تفحص از قوه قضاییه انجام شد، همچنان نیز امکان تفحص از این قوه وجود دارد.

* سوال آخر این‌که آیا احتمال بازداشت شخص احمدی‌نژاد را هم در روزهای آینده می‌بینید؟

شما که بدتان نمی‌آید. می‌گویند آرزو بر جوانان عیب نیست!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز