خبرگزاری کار ایران

غرویان در گفت‌وگوبا ایلنا: /تکرار/

بندهای اعلام شده از سوی شورای نگهبان درباره شرایط «رجل سیاسی» دارای ابهام‌های زیادی است

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۷۰۲

یک فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: ابهامات زیادی در این شرایط رجل سیاسی وجود دارد. اعضای شورای نگهبان باید در چارچوب قانون، نماینده‌هایی از جناح‌های مختلف باشند که با تصمیم‌گیری‌ نهایی و تعیین مصداق‌ها بتوانند عادلانه عمل کنند.

آیت الله محسن غرویان، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره تعیین معیار‌ها برای تشخیص رجل سیاسی‌ و مذهبی نامزدهای ریاست جمهوری، که این هفته از سوی شورای نگهبان اعلام شد، گفت: بیانات آقای کدخدایی را مطالعه کردم اما مفاهیمی در این شرایط آمده که این مفاهیم لغزنده است. به عنوان مثال گفته شده که رجال سیاسی باید دارای بینش سیاسی و دارای فکر و اندیشه حفظ نظام باشند که اینها مفاهیمی کلی است.

وی با بیان اینکه سلیقه افراد برای تعیین مصداق‌ها در این مفاهیم کلی تعیین کننده است، خاطرنشان کرد: بعضی از این مفاهیم هنگامی که به تعیین مصداق برسد سلیقه‌ای می‌شود؛ چرا که گروه‌های مختلف سیاسی اعم از اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان همگی مدعی‌ هستند که ما بینش سیاسی داریم و حفظ نظام را اوجب واجبات می‌دانیم و نظام و قانون اساسی را قبول داریم و همه مدعی هستند که این شرایط را دارند اما نهایتا اعضای شورای نگهبان تعیین مصداق می‌کنند. 

این عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه نهایتا نظر اعضای شورای نگهبان ملاک خواهد بود، گفت: خود آقای کدخدایی هم در پایان مصاحبه اشاره کرد که تصمیم نهایی را اعضای شورای نگهبان می‌گیرند، لذا اعضای شورای نگهبان باید در چارچوب قانون، نماینده‌هایی از جناح‌های مختلف باشند که با تصمیم‌گیری‌ نهایی و تعیین مصداق‌ها بتوانند عادلانه عمل کنند.

این استاد حوزه علمیه، در پاسخ به سوالی درباره شرایط رجل سیاسی و مذهبی که باید در بین مردم به شرایط تعیین شده از سوی شورای نگهبان مشهور و شناخته شده باشند، اظهار کرد: ابهامات زیادی در این شرایط رجل سیاسی وجود دارد و سوالی مطرح می‌شود که "آیا هر چه مردم تعیین می‌کنند ملاک است؟" و دیگر اینکه مردم اکثریت و اقلیت دارند و قطعا مراد از مردم، رای اکثریت است و اکثریت منطقه یا استان و یا کشور هم خود ابهام آفرین است.

این فعال سیاسی اصولگرا به ردصلاحیت سپنتا نیکنام نماینده زرتشتیان یزد در شورای شهر اشاره کرد و گفت: مردم به این شخص رای دادند اما شورای نگهبان رد کرد. اگر رای مردم ملاک است پس شورای نگهبان چگونه رای مردم را رد می‌کند و اگر نظر شورای نگهبان ملاک است پس ارجاع دادن به رای مردم درست نیست.

غرویان همچنین به وجود ابهام در تعیین شرایط رجل مذهبی اشاره کرد و افزود: ما از یک طلبه مبتدی تا مرجع تقلید که ثقةالاسلام، حجت‌الاسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین، آیت‌الله و آیت‌الله العظمی را شامل می‌شود، می‌توانیم بگوییم رجل مذهبی؛ در حالیکه سطح این معلومات باید مشخص شود چراکه به نظر من در این شرایط ابهام وجود دارد. 

این عضو جامعه مدرسین در پاسخ به سوالی درباره عدم تعیین جنسیت کاندیداهای ریاست جمهوری، با بیان اینکه این موضوع هم از موارد مبهم است، گفت: در روایات ما از کلمه رجل استفاده شده که معنای آن اشاره به شخص دارد که می‌تواند زن یا مرد باشد و رجل به معنای شخص است و به معنای مذکر نیست.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از معانی رجل در لغت، اشاره به انسان مذکر و مرد دارد، به اعتقاد صاحبنظران مبنی بر معنای شخص از لغت رجل اشاره کرد و گفت: در اینجا رجال سیاسی باید مشخص باشد که آیا این رجال جمع رجل به معنای شخصیت سیاسی است یا خیر؟

این استاد حوزه علمیه گفت: منظور از رجل سیاسی این است که باید شخصیت سیاسی داشته باشند. هم‌اکنون ما در میان نمایندگان مجلس خانم‌هایی را داریم که به آن‌ها رجل سیاسی به معنای شخصیت سیاسی اتلاق می‌شود.

غرویان در بیان ارزیابی خود از شرایط بینش سیاسی که شورای نگهبان آن را تعیین کرده است، به ردصلاحیت آیت‌الله سیدمحمد غروی، کاندیدای مجلس خبرگان در آخرین انتخابات این مجلس، اشاره کرد و گفت: به او گفته‌اند که شما بینش سیاسی ندارید. اما ایشان از اعضای جامعه مدرسین و عضو شورای عالی حوزه‌ علمیه قم هستند و بسیاری از اعضای جامعه مدرسین از ایشان مصاحبه سیاسی دارند و ایشان در مسائل سیاسی صاحبنظر‌ند لذا  برای ایشان و خیلی از افراد دیگر  این سوال پیش آمد که "بینش سیاسی چیست؟"  که فردی در این سطح آن بینش را ندارند اما دیگران که تایید صلاحیت شده‌اند بینش سیاسی دارند. این‌ها سوالات مهمی است و ابهامات زیادی دارد.

این عضو جامعه مدرسین در پاسخ به سوالی درمورد تبصره سه این قانون که به شورای نگهبان اجازه تحقیقات مستقل فارغ از استعلام از مراجع ذی‌صلاح را داده است، اظهار کرد: این یک سوال است، که مراجع ذی‌صلاح مانند وزارت اطلاعات و دادگستری و قوه قضائیه نظر می‌دهند و مراکز مختلف ذیربط سوابق افراد را اعلام می‌کنند و باز نهایتا شورای نگهبان هم می‌گوید ما خودمان هم نظر می‌دهیم که این هم مبهم است.

این استاد حوزه علمیه در این باره با بیان اینکه  باید مشخص شود حرف نهایی را چه کسی می‌زند، یادآور شد: به نظر من شورای نگهبان و آقای کدخدایی باید توضیح بیشتری بدهند تا ابهامات موجود برطرف شود.

غرویان در پایان گفت: این موضوع هنوز باید کار شود. مطالب باید واضح‌تر و شفاف‌تر بیان شود و آن شفافیت لازم مورد نظر مقام معظم رهبری و مردم هنوز به نظر من برآورده نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز