خبرگزاری کار ایران

سرمقاله نیویورک تایمز؛

ترامپ در متهم کردن ایران به نقض تعهدات برجامی، هیچ مدرکی ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۰۸۰۰۹

براساس این گزارش متقاعد کردن هر کشوری برای خلع سلاح کار ساده ای نیست. کره شمالی بارها گفته آنها به سلاح هسته ای برای بازدارندگی آمریکا نیاز دارند. حال چرا کره شمالی باید هیچ یک از این موارد را در صورتی که آمریکا از توافق ایران خارج شود بپذیرد؟

به گزارش ایلنا روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به احتمال تحت‌الشعاع قرار گرفتن گفت‌و‌گوهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره‌شمالی در صورت عملی شدن تهدید خروج آمریکا از برجام در نیمه ماه می اشاره کرد.

در این سرمقاله با تکرار برخی ادعاها مبنی بر این‌که ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کرد، آمده است که مذاکرات با این کشور بعد از سال‌ها به نتیجه رسید.

نیویورک تایمز در ادامه به گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز که وظیفه رصد توافق هسته‌ای را دارد، اشاره کرده و نوشت: این آژانس بارها اعلام کرده ایران به تعهداتش پایبند بوده است. از سوی دیگر بسیاری از دیپلمات‌های آمریکایی و افسران نظامی این کشور نیز کارآمدی توافق را تایید کرده‌اند.

این رسانه آمریکا اذعان کرد ایران هرگز سلاح هسته‌ای نداشته و توافق نیازمند ماه‌ها مذاکره و دو سال مذاکره سیاسی و فنی بود. حال کره‌شمالی را در نظر داشته باشید؛ این کشور ۲۰ تا ۶۰ سلاح هسته‌ای دارد و تاسیساتش به ساخت پلوتونیوم و غنی‌سازی اورانیوم مشغولند که بسیاری از آنها مخفی هستند. ترامپ اصرار دارد که کره‌شمالی به طور کامل خلع سلاح شود. با توجه به این شاخص‌ها او میخواهد فورا چنین اقدامی انجام شود. با توجه به تهدید ایران به بازگشت تحریم‌های هسته‌ای لغو شده در برجام، چنین رویدادی با چالش روبه‌روست.

نیویورک تایمز با بیان اینکه ترامپ بدون هیچ مدرکی مدعی است که ایران از تعهداتش سر باز زده و هنوز به ساخت موشک های بالستیک و پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای خود مشغول است، نوشت: هیچ یک از این موارد قرار نیست مانع اجرای توافق هسته‌ای باشد. ترامپ از بریتانیا، فرانسه و آلمان خواسته نواقص برجام را تا ۱۲ می برطرف کنند. با چنین ادعایی او تقصیر خروج از برجام را بر دوش دیگران خواهد انداخت. ترامپ و تیم تندروی مشاوره امنیت ملی او فکر می‌کنند خروج ا ز توافق هسته‌ای کیم جونگ اون را متقاعد می‌کند. اما احتمال قوی این است که کیم به این نتیجه برسد که آمریکا بر تعهداتش پایبند نیست و با هر توافقی مخالفت کند.

براساس این گزارش، متقاعد کردن هر کشوری برای خلع سلاح کار ساده‌ای نیست. کره شمالی بارها گفته آنها به سلاح هسته‌ای برای بازدارندگی آمریکا نیاز دارند. کیم راه را برای دیپلماسی باز کرده از جمله دعوت اخیر او از ترامپ و دیدارش با شی جینپینگ رییس‌جمهور چین. او بارها به چین و کره‌جنوبی گفته بود درباره خلع سلاح هسته‌ای با آمریکایی ها حرف خواهد زد.

این گزارش به تجارت موفقیت‌آمیز خلع سلاح در جهان اشاره کرده و نوشت: اوکراین، قزاقستان و بلاروس هزاران کلاهک هسته‌ای بعد از فروپاشی شوروی داشتند که آمریکا آنها را قانع کرد به روسیه واگذار کنند. آفریقای جنوبی تقریبا شش کلاهک هسته‌ای داشت که بعد از پایان آپارتاید آنها را نابود کرد. لیبی تحت فشار بریتانیا برنامه‌های اولیه هسته‌ای‌اش را بعد از جنگ عراق متوقف کرد.

این گزارش به توافق هسته‌ای کره شمالی و آمریکا  در پایان سال ۱۹۹۴ میلادی اشاره کرد و نوشت: قبل از هسته‌ای شدن کره‌شمالی، یک توافق محدود بین آمریکا و کره‌شمالی برای تعلیق برنامه پلوتونیوم پیونگ‌یانگ منعقد شد که تقریبا هشت سال به طول انجامید و در زمان جورج بوش از بین رفت. مجموعه مذاکرات با کره‌شمالی شامل فشارهای ترامپ به کیم برای تعلیق آزمایشات موشکی و هسته‌ای، تعلیق ساخت سوخت سلاح هسته‌ای و توسعه سلاح‌های هسته‌ای و ایجاد سیستم نظارتی مشابه آنچه برای ایران اعمال شده است، بود. اما چرا کیم باید هیچ یک از این موارد را در صورتی که آمریکا از توافق ایران خارج شود، بپذیرد. چرا کیم یا هر یک دشمنان آینده آمریکا به هر دلیلی باید تصور کند ترامپ مذاکره کننده‌ای با حسن نیت است؟

این روزنامه آمریکایی در پایان نوشت: توافق هسته‌ای ایران به چیزهایی که میخواست رسید. هنوز امیدهایی برای رسیدن به یک توافق مشابه با کره‌شمالی وجود دارد. در واقع ترامپ میتواند مسیر صلح بین‌الملل و امنیت را با رابطه با کیم جونگ اون بپیماید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز