خبرگزاری کار ایران

روحانی در دیدار با اردوغان:

توسعه روابط با ترکیه برای ایران حائز اهمیت است

asdasd
کد خبر : ۶۰۸۷۷۹

رئیس‌جمهور با اشاره به روابط روبه گسترش ایران و ترکیه در بخش‌های مختلف بر ضرورت توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تهران-آنکارا تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، حجت‌‌‌‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌‌‌جمهور ترکیه در آنکارا، با تقدیر از میزبانی شایسته اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه، این نشست را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: روند مذاکرات آستانه و تلاش سه کشور منجر به بیشترین موفقیت‌‌‌‌ها برای مبارزه با تروریست‌‌‌‌ها در سوریه شد و باید این تلاش‌ها تا زمانی که مردم سوریه بتوانند با آرامش در کشورشان زندگی کنند ادامه داشته باشد.

رئیس‌‌‌جمهور افزود: توسعه و تقویت همکاری‌های منطقه‌‌‌‌ای ایران و ترکیه در زمینه‌‌‌های مختلف از جمله گسترش امنیت، آرامش و ثبات در کشورهای منطقه به ویژه یمن، حفظ تمامیت ارضی کشورها و جلوگیری از تغییر مرزهای جغرافیایی، مقابله با دخالت‌های فرامنطقه‌‌‌‌‌‌ای در امور داخلی کشورهای منطقه و مبارزه همه‌‌‌‌جانبه با تروریسم بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

روحانی با اشاره به ضرورت تلاش مشترک همه کشورهای اسلامی منطقه به ویژه ایران و ترکیه در راستای حل و فصل موضوع فلسطین اظهار داشت: مردم مظلوم فلسطین حق دارند تا اعلام کنند که م‌‌‌ خواهند به سرزمین خود بازگردند، اما توسط رژیم صهیونیستی به خاک و خون کشیده می‌‌‌شوند.

رئیس‌‌‌جمهور ادامه داد: ایران و ترکیه باید مناسبات و همکاری‌‌‌‌‌‌های خود را در بخش‌‌‌های مختلف از جمله همکاری‌‌‌های مرزی، مبارزه با جرائم سازمان‌‌‌یافته، محیط زیست، گردشگری، مبارزه با مواد مخدر و همکاری‌‌‌های کمرگی و ترانزیت و روابط بانکی، انرژی و استفاده از پول ملی در مناسبات تجاری بیش ار پیش ارتقاء داده و کمیسیون مشترک روابط راهبردی دو کشور در این راستا تلاش کنند.

روحانی با اشاره به اینکه توسعه روابط بانکی موجب رونق در مناسبات و همکاری‌‌‌های تجاری و اقتصادی تهران - آنکارا خواهد شد، تصریح کرد: توسعه روابط با ترکیه به عنوان کشور دوست، همسایه و مسلمان برای ایران حائز اهمیت است.

رئیس‌‌جمهور افزود: امروز فرصت‌‌‌ها و ظرفیت‌‌‌‌های گسترده سرمایه‌‌‌گذاری در ایران فراهم است که فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران ترکیه هم می‌‌‌توانند در آن حضور داشته و فعالیت کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌‌‌جمهور ترکیه نیز در این دیدار با تقدیر از حضور ایران در اجلاس آنکارا خاطرنشان کرد: اهتمام و تلاش ایران در برگزاری هرچه بهتر این اجلاس نشاندهنده علاقه و جدیت دو کشور در توسعه همکاری‌های منطقه ای است.

وی با اشاره به ضرورت تلاش در راستای توسعه همه‌‌جانبه مناسبات و همکاری‌های ایران و ترکیه در بخش‌های مختلف، ابراز داشت: شورای عالی همکاری‌های راهبردی ایران و ترکیه به زودی در ترکیه برگزار خواهد شد.

رئیس‌‌‌جمهور ترکیه همکاری و رایزنی‌های ایران و ترکیه در زمینه حل و فصل مسائل منطقه‌‌‌ای به ویژه مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی را سازنده و مثبت عنوان کرد و خواستار توسعه و تقویت روابط فیمابین در این راستا شد.

اردوغان با بیان اینکه استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری در توسعه روابط اقتصادی و تجاری تهران - آنکارا تاثیر بسزایی دارد، عننوان کرد: در آینده‌‌‌ای نزدیک هیات عالی‌‌رتبه از مقامات ترکیه برای انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه به تهران سفر خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز