خبرگزاری کار ایران

تلاش‌ رسانه‌های آمریکایی برای حفظ برجام؛

کنگره بند «تایید دوره‌ای توافق هسته‌ای توسط رییس‌جمهور» را حذف کند/ خروج از برجام اعتبار روسای‌جمهور آمریکا را خدشه‌دار می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۶۰۹

فارین پالسی در گزارشی با بیان اینکه با خروج آمریکا از برجام اقتدار و اعتبار روسای جمهور برای توافق های بین‌المللی خدشه‌دار خواهد شد، نوشت: لازم است کنگره نیاز به تایید دوره‌ای تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را از قانون آمریکا حذف کند.

به گزارش ایلنا، فارین پالسی در گزارشی مدعی شد: « با توجه به دو تغییر در کرسی‌های سیاست خارجی دولت ترامپ و ضرب‌الاجل ۱۲ می برای تصمیم آمریکا نسبت به خروج از برجام، ایالات متحده نیازمند رویکرد فوری در مقابل توافق هسته‌ای بدون ایجاد دردسر جدید در سیاست خارجی است. برای این منظور کنگره باید این ضرب‌الاجل مصنوعی ترامپ را حذف کرده و به دولت اجازه دهد بر تهدیدهای متعدد ایران و بهترین راه مقابله با این تهدیدها تمرکز کند.»

این رسانه آمریکایی با طرح ادعای دیگری نوشت: « برجام مکانیزم بازرسی بین‌المللی را به ایران تحمیل و مسیر ایران به سمت بمب را برای مدت چند سال مسدود کرده است. نه تنها رییس‌جمهور ترامپ بلکه هر دو حزب در کنگره که دولت اوباما آنها را در خلال مذاکرات در تاریکی نگه داشته بود نگرانی‌هایی در قبال این توافق دارند. قانون‌گذاران با  پکیج نهایی روبه رو شدند؛ شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های هسته‌ای ایران را قبل از اینکه کنگره بتواند در توافق بازنگری کند، لغو کرد. از آن زمان تهران بسیاری از پیشنهادهای اوباما برای پیگیری روابط نزدیک را نقض کرده و کمپینی برای نفوذ در سراسر خاورمیانه که مستقیما اهداف منافع امریکا را هدف گرفته تشکیل داده است.»

این رسانه با اذعان به تایید توافق هسته‌ای در مهلت‌های ۹۰ روزه از سوی ترامپ نوشت: « این بار در ماه ژانویه او (ترامپ) به وضوح تا ۱۲ می ضرب‌الاجلی را به کنگره و دیگر طرف‌های برجام برای اصلاح این توافق داده است. مقام‌های ایرانی گفته‌اند که هر اقدامی برای تغییر بندهای برجام به منزله بی اعتبار شدن این توافق است.»

این رسانه چهار نتیجه محتمل در صورت خروج آمریکا از برجام را برشمرد و نوشت: «واشنگتن با اتهام‌زنی‌های متحدان اروپایی‌اش که در مذاکرات برجام کمک کردند و امروز قرادادهای مالی زیادی با ایران منعقد کرده‌اند، مواجه خواهد شد. نتیجه دوم اینکه ایران می‌تواند فعالیت‌های غنی‌سازی خود را از سر بگیرد و این بار هیچ ممنوعیت یا تحریمی از سوی سازمان ملل علیه آنها وجود ندارد. سوم اینکه یک رقابت سلاح هسته‌ای در منطقه به راه می‌افتد و چهارم اینکه  اقتدار روسای‌جمهور آمریکا برای توافق‌های بین‌المللی خدشه‌دار خواهد شد؛ چراکه دیگر دولت‌ها هم ممکن است اصرار داشته باشند که یک پیمان تایید سنا برای نقض هر توافقی که توسط ترامپ به دست آمده وجود داشته باشد.»

این رسانه آمریکایی مدعی شد:  «هر نتیجه‌ای می‌تواند به منافع امنیتی آمریکا و متحدانش آسیب بزند و این تصمیم را برای ایران به سناریویی جذاب تبدیل کند.  بدون توافق ایران مسیرش را به سمت بمب اتم و موشک‌های بلند برد و ارسال آن به سایر نقاط بدون بازرسی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد و همچنان هم با جهان مراوده تجاری خواهد داشت. در اینصورت تهران نقش قربانی را بازی می‌کند و دولت آمریکا را مقصر جلوه می‌دهد.»

فارین پالسی مدعی شد: «کاری که در این شرایط می‌توان انجام داد این است که کنگره ماده بازنگری در توافق هسته‌ای ایران را اصلاح کند و نیاز به تایید دوره‌ای رییس‌جمهور را از این ماده حذف کند. در عوض دولت را موظف کند که به طور منظم گزارش‌هایی را به کنگره درباره اقدامات نظامی در ایران بدهد و بر همکاری با متحدانش به بازرسان آژانس اصرار کند که به عنوان پیش نیاز تعلیق تحریم‌های ایران به سرعت از این سایت‌ها بازرسی کنند.»

 طبق ادعای نویسنده این گزارش، جان بولتون مشاور جدید امنیت ملی ترامپ به شدت واجد شرایط لازم برای نظارت بر اطلاعات جمع‌آوری شده و برنامه‌های نظارتی هسته‌ای است.

این رسانه در ادعایی تکراری و واهی نوشت: « برجام ایران را از تبدیل شدن به یک قدرت نظامی هسته‌ای بازنداشته است اما آمریکا می‌تواند این کار را بکند. در واقع مایک پنس اخیرا وعده جدی داده بود که آمریکا نمی‌گذارد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

فارین پالسی مدعی شد: « نقض‌های برجام هرچه باشد در برنامه سلاح هسته‌ای ایران محدودیت‌هایی را اعمال کرده است. شاید مذاکره با اروپایی‌ها این محدودیت‌ها را تقویت کرده باشد. آمریکا نیازمند یک سیاست برای متحد کردن متحدانش برای مقابله با ایران است. با کنار گذاشتن نیاز به تعلیق تحریم‌ها توسط ترامپ کنگره می‌تواند پاسخ جامع‌تری به اقدامات هسته‌ای و غیرهسته‌ای تهران بدهد.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز