خبرگزاری کار ایران

ظریف در همایش اقتصادی مشترک ایران و سنگال مطرح کرد:

تلاش جهت افزایش تجارت تهران و داکار با رویکرد برد – برد

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۴۴۱

همایش اقتصادی مشترک ایران و سنگال در داکار با شرکت وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر تجارت سنگال برگزار شد.

به گزارش ایلنا، همایش اقتصادی مشترک ایران و سنگال در داکار با شرکت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر تجارت سنگال برگزار شد. 

متن سخنرانی ظریف در نشست مشترک سنگال ایران و سنگال به شرح زیر است: 

در ابتدا مایلم از مهمان‌‌‌‌نوازی گرم دولت و ملت شریف جمهوری سنگال از اینجانب و هیات همراه تشکر نمایم.

بسیار خوشوقتم که به همراه هیاتی متشکل از جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌‌‌‌های بانکی، سرمایه‌‌‌گذاری، خودروسازی، داروسازی و بهداشت و درمان، صنایع برق و آب، کشاورزی و صنایع غذایی، آموزش عالی، حمل ونقل و شهرسازی، نفت و پتروشیمی و همچنین شرکت‌‌‌‌های بزرگ دانش‌‌‌بنیان در این مجمع تجاری با حضور فعالان تجاری، اقتصادی و صنعتی جمهوری سنگال حضور داریم.

برگزاری این همایش در واقع بیانگر وجود اراده سیاسی مشترک برای تمهید زمینه‌‌‌‌های حضور، مشارکت و نقش‌‌‌آفرینی هرچه بیشتر بخش خصوصی دو کشور در مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور است.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سنگال به عنوان دو کشور مهم در غرب آسیا و غرب آفریقا و جهان اسلام می‌‌‌‌توانند به عنوان پل ارتباطی این دو منطقه مهم، نقشی تاثیرگزار در توسعه و شکوفایی اقتصادی این دو منطقه مهم، همچنین بسط و گسترش صلح و ثبات منطقه‌‌‌ای و بین‌‌‌المللی و وحدت و انسجام جهان اسلام ایفا نمایند.

تلاش جهت افزایش تجارت بین دو کشور با رویکردی برد – برد که نه تنها متضمن صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی و نیز انتقال فناوری از سوی شرکت‌‌‌های ایرانی به سنگال، بلکه تامین نیازهای جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بخش کشاورزی و معدن از طریق فعالان اقتصادی  سنگال است. 

هر دو طرف نسبت به افزایش مبادلات تجاری و همکاری‌‌‌های اقتصادی تاکید داریم. افزایش مراودات اقتصادی در سایه همکاری بانکی میسر است و این مهم نیاز به فعالیت بیشتر بخش خصوصی و حمایت دو دولت دارد.

بخش‌‌های خصوصی دو کشور از مقامات دولتی انتظار دارند که به موازات توسعه مناسبات سیاسی و همکاری‌‌‌های بین‌‌المللی، دستورکار مشخصی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری فراهم نمایند چراکه افزایش فعالیت بخش خصوصی، مستلزم توجه و اهتمام مقامات سیاسی دو کشور است. 

لذا ترسیم چشم‌‌اندازی برای همکاری‌‌‌ها، هدف‌‌‌گذاری برای رساندن حجم روابط تجاری دو کشور به میزانی قابل قبول و متناسب با ظرفیت‌‌‌های موجود در آینده نزدیک باید در دستورکار قرار گیرد.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با همکاری دولت و بخش خصوصی جمهوری سنگال، این کشور را به قطب خودروسازی در منطقه غرب آفریقا تبدیل نماید. چه اینکه گام‌‌‌های اساسی و اولیه آن حدود 10 سال پیش با احداث و راه‌‌‌اندازی کارخانه «سنیران اتو» برداشته شده و امروز نیز با حمایت دولت محترم سنگال و رفع برخی مشکلات فنی و موانع زیرساختی توسعه فعالیت‌‌های این شرکت به یاری خداوند توسعه خواهد یافت.

در ملاقات با مقامات سنگال پیرامون راه‌های تسهیل حضور و ارتباطات تجار ایرانی و سنگالی و توجه ویژه به همکاری‌‌‌های اقتصادی دو کشور به ویژه در زمینه تجارت، خدمات فنی و مهندسی، خودروسازی، نفت و پتروشیمی، برق و صنایع غذایی و فناوری‌‌‌های نو که دو کشور در آنها دارای مزیت نسبی هستند، گفت‌وگو خواهم کرد.

امیدوارم تجار دو کشور از فرصت این همایش نهایت بهره‌‌‌برداری را به عمل آورده و به توافقات خوبی در جهت افزایش همکاری‌‌‌ها دست یابند. 

در پایان مجددا از حسن میزبانی دولت و ملت شریف جمهوری سنگال، به‌خصوص از برادرم جناب آقای علیون سار (Alioune Saar) وزیر محترم تجارت سنگال، رئیس اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی دو کشور که در برگزاری این مجمع تجاری مساعدت کردند، تشکر می‌‌‌کنم.

برای شما تجار و میهمانان عزیز آرزوی موفقیت دارم و اطمینان می‌‌‌دهم که همه ظرفیت‌‌‌های جمهوری اسلامی ایران در اختیار توسعه مناسبات بخش خصوصی و دولتی دو کشور خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز