خبرگزاری کار ایران

حسینی شاهرودی در گفت‌وگو با ایلنا:

شیوه تثبیت نرخ دلار درست نیست/ افزایش فعلی قیمت ارز با اتفاق مشابه در دولت احمدی‌نژاد قابل مقایسه نیست

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۹۷۸

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس، بخشی از التهابات ناشی از اظهارنظرهای نادرست برخی دولتمردان دانست و با اشاره به ۲ نظریه درمورد علت افزایش قیمت دلار، خواست دولت جهت تامین منابع و سوءمدیریت را ازجمله این موارد خواند و گفت: قیمت واقعی دلار همین ۴۲۰۰ تومان است اما شیوه تثبیت درست نیست.

سیدحسن حسینی شاهرود در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به تصمیم اخیر دولت در تثبیت نرخ ارز و تک‌نرخی کردن قیمت نرخ ارز اظهار داشت: شخصاً معتقدم قیمت واقعی ارز در بازار همین است که اکنون اعلام شده اما با این حال ما نمی‌توانیم قیمت ارز را به‌صورت دستوری متعادل کنیم.

دولت برای کنترل بازار ارز باید اعتمادسازی کرده و امنیت بازار را تامین کند

وی با بیان این‌که ایجاد تعادل در بازار و قیمت ارز الزاماتی مشخص دارد، گفت: اتفاقاً غالب این الزامات در اختیار دولت است که بر این اساس باید اعتمادسازی کند، امنیت بازار را تامین کند، ساختارها را اصلاح کند، شبکه بانکی را در اختیار گرفته و مورد نظارت قرار دهد و همچنین ارز متقاضیان واقعی را با هر میزان که است به قیمت شناور روز، شناسایی و تامین کند.

قیمت ارز باید به‌صورت شناور در بازار خرید و فروش شود

این نماینده مجلس با بیان این‌که قیمت ارز باید به‌صورت شناور در بازار خرید و فروش شود، یادآور شد: قیمت ارز نباید با این شیوه دستوری ثابت بماند، بلکه باید شناور باشد که نه مغایرتی با قانون داشته باشد و نه، دچار آسیب نشده و در درازمدت شاهد ثباتی در بازار ارز باشیم.

هیچ مشکلی در عرضه ارز نداریم، مشکل در مدیریت تقاضا است

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا همان‌طور که معاون اول رییس‌جمهوری تاکید کرد دولت به میزان لازم منابع ارزی در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: این گفته درست است و خوشبختانه هیچ مشکلی در عرضه ارز نداریم اما مشکل اساسی ما در مدیریت تقاضا است.

تراز ارزی کشور تا ۲۰۰ درصد مثبت است

وی با بیان این‌که تراز منابع ارزی ما در خروجی و ورودی مثبت است، تاکید کرد: اتفاقاً این تراز مثبت، روی درصدهای ناچیز همچون ۱۰ تا ۲۰ درصد هم نبوده و تا ۲۰۰ درصد تراز مثبت داریم. درواقع هنگامی که صادرات و واردات را مقایسه می‌کنیم و فروش نفت را نیز به آن می‌افزاییم، متوجه می‌شویم که تراز ارزی ما بسیار بالاست و مشکلی از این جهت نداریم.

کمتر از ۱۰ درصد از تقاضای بازار، واقعی است

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس، مشکل اصلی در بروز بحران ارزی را سوءمدیریت در مدیریت تقاضا دانست و گفت: همان‌طور که می‌بینیم کمتر از ۱۰ درصد از تقاضای بازار، تقاضای واقعی است. امروز متقاضی واقعی در صفوف صرافی‌ها نیستند، بلکه این دلال‌ها هستند که این صفوف را تشکیل داده‌اند. همچنین کسانی که به هر حال تلاش می‌کنند از این فرصت برای افزایش دارایی ناچیزشان استفاده کنند. با این حال دانه‌درشت‌های بازار دلالان هستند و مشکل در سفته‌بازی است که روی کاغذ انجام می‌شود و عملاً اسکناسی هم دست به دست نمی‌شود.

بخشی از التهابات ناشی از اظهارنظرهای نادرست برخی دولتمردان بود

وی خاطرنشان کرد: دولت و شبکه بانکی باید جدی‌تر وارد میدان شده، صرافی‌های غیرمجاز برچیده شده و نظارتی جدی‌تر بر صرافی‌های مجاز اعمال شود و ساز و کار لازم برای متقاضیان واقعی فراهم شود. یکی از شوک‌هایی که طی روزهای اخیر به بازار وارد شد و قیمت دلار را از ۵۱۵۰ تومان به ۵۹۰۰ تومان رساند و عملاً شاهد رشد ۱۲درصدی بودیم، ناشی از اظهارنظر نادرست دولت درباره قطع کردن ارز دانشجویی بود.

این نماینده مجلس توضیح داد: دولت باید به‌جای این اظهارنظر نابه‌جا، نسبت به سروسامان دادن بازار اقدام می‌کرد ولی اقدام نامتعارف دولت عملاً باعث شد همه کسانی که فرزندان دانشجویی هستند، مورد تایید وزارت علوم بوده و تا به حال ارز می‌گرفتند، ناگهان دچار نگرانی شده و به بازار سرازیر شدند تا ارز موردنیاز یک سال فرزندانشان را تامین کنند. چرا که بانک مرکزی تضمینی نداشت و این اقدامات اشتباه دولت و بانک مرکزی باعث افزایش و عمیق‌تر شدن بحران شد.

مدیریت عرضه محدود به بانک‌ها و صرافی‌ها است

وی با تاکید بر این‌که باید مدیریت تقاضا را دوچندان نسبت به مدیریت عرضه جدی بگیریم، گفت: مدیریت عرضه محدود به بانک‌ها و صرافی‌ها است اما در مدیریت تقاضا است که تنوع و گستردگی بسیار زیاد است و باید شناختی دقیق از متقاضیان واقعی صورت گیرد. باید کسانی که کالاهای اساسی را وارد کشور کرده، سفرهای خارجی می‌روند، صادرات ارز و مدیریت سپرده‌گذاری ارز نه به شکل موجود که منجر به عدم اعتماد کرده را مدنظر قرار دهیم.

بانک مرکزی باید ارز را ذخیره و تضمین کند

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که هم‌اکنون این کمیسیون طرحی را به این منظور طراحی و آماده تصویب در صحن دارد، گفت: بانک مرکزی باید ارز را ذخیره و تضمین کند و عین همان میزان ارز را به‌همراه سودی که به آن اختصاص یافته است، در هر زمان که متقاضیان واقعی نیاز داشتند، در اختیارشان قرار دهند.

حسینی شاهرودی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره میزان موفقیت سیاست تثبیت ارز فعلی دولت و مقایسه آن با اقدام مشابه دولت احمدی‌نژاد که در شرایطی متفاوت به لحاظ اقتصادی انجام شد و ناموفق بود، گفت: البته تشابهاتی در همه این سیاست‌ها وجود دارد و متاسفانه سوءمدیریت‌هایی در هر دو مورد دیده می‌شود.

۲ نظریه درمورد علت افزایش قیمت دلار؛ خواست دولت یا سوءمدیریت

وی با بیان این‌که ۲ نظریه در مورد این التهابات بازار ارز وجود داشت، توضیح داد: نظریه اول این است که دولت عمداً وارد این بازی شده و برای تامین منابع خود، عمداً قیمت ارز را بالا می‌برد و حالا هم با همان شیوه، قصد پایین آوردن نرخ ارز دارد تا کسری بودجه‌اش را جبران کند و نظریه دوم هم سوءمدیریت دولت است. درمجموع دولت باید در این باره شفاف‌سازی کند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا باتوجه به آن‌که درصورت افزایش عمدی قیمت ارز از سوی دولت، دستاورد بزرگ تک‌رقمی کردن تورم از دست نمی‌رود و با این حساب آیا می‌توان این نظریه را منتفی دانست، یادآور شد: ساختارهای ارزی و بانکی متصل به هم هستند و شبکه اقتصاد، نظامی یکپارچه است. نمی‌توانیم بگوییم که ارز و التهاب بازار ارز صرفاً در همین بازار موثر است و قطعاً تاثیر التهاب یا آرامش بازار ارز بر دیگر امور هم موثر خواهد بود.

وی افزود: بازار ارز قطعاً جامعیت داشته و بر طلا، تولید، صادرات و واردات، تورم و اشتغال و دیگر بخش‌ها اثر می‌گذارد. همان‌طور که بحث تولید و اشتغال و دیگر مباحث بر یکدیگر موثر هستند. بنابر این باید از یک نظام جامع و یکپارچه تبعیت کنیم و احساس می‌کنیم نه در این دولت، و نه در دولت قبل، این وضعیت شکل نگرفته است.

رییس‌جمهوری باید مدیریت یکپارچه را بر بازار ارز حاکم کند

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه حوزه‌های اقتصادی دولت، حوزه‌های منفصل هستند که نمونه آن را دیدیم که برخی مقامات اقتصادی دولت یا مشاوران رییس‌جمهوری اظهارات متناقضی مطرح کردند که از قضا همین اظهارات باعث افزایش تشنج در بازار ارز شد. وقتی مسئولی که متصدی بخشی از اقتصاد کشور است، می‌گوید قیمت ارز تا ۷۴۰۰ تومان نیز خواهد رفت، نشان دهنده این است که مدیریت یکپارچه در وضعیت اقتصادی حاکم نیست و شخص رییس‌جمهوری باید این مدیریت یکپارچه را حاکم کند.

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به تفاوت وضعیت اقتصادی امروز کشور با زمان احمدی‌نژاد و کاهش فشار تحریم‌ها در شرایط فعلی، آیا احتمال توفیق دولت در سیاست تثبیت ارز بالا می‌رود، گفت: آن جهش و شوک شدید ارزی که در سال ۹۰ تا ۹۱ ایجاد شد، موجه بود.

افزایش فعلی قیمت ارز با اتفاق مشابه در دولت احمدی‌نژاد قابل مقایسه نیست

وی افزود: درواقع تحریم‌ها وجود داشت و در انتقال ارز به داخل کشور و تامین ارز مشکل داشتیم و آن شوک سنگین، تاحدودی طبیعی بود اما در حال حاضر هیچکدام از اقتصاددانان دولتی و غیردولتی این وضعیت را در اقتصاد نمی‌بینند و معتقدند هیچ‌کدام از شاخص‌های اقتصادی تغییر نکرده و هیچ اتفاق سیاسی و امنیتی خاصی نیز در جهان و منطقه نیافتاده که در وضعیت ارز کشور تاثیرگذار باشد.

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس، نکته سوال برانگیز دیگر در وضعیت ناآرام بازار ارز را در این مسئله دانست که این تلاطم اقتصادی صرفاً گریبان‌گیر بازار ارز شده و در دیگر حوزه‌ها تا این حد شاهد بحرانی نیستیم. بنابر این وظیفه دولت است که در این رابطه روشنگری کند و یا با شهامت بگوید که عمداً با مدیریت ارز جهت تامین منابع و جبران کسری بودجه نرخ ارز را به اینجا رساندم و حالا هم این نرخ را پایین می‌آورم یا بپذیرد که در بخش‌هایی دچار مشکلاتی بوده و فلان اشتباه استراتژیک باعث ایجاد هیجان در جامعه و بروز بحران در بازار ارز شده است.

قیمت واقعی دلار همین ۴۲۰۰ تومان است اما شیوه تثبیت درست نیست

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس خاطرنشان کرد: قیمت واقعی ارز در بازار همین عدد است. معتقد نیستم که تصمیم درستی اتخاذ شده اما واقعیت این است که عدد تعیین‌شده، عدد منطقی و درستی برای نرخ ارز است. با این حال باید ببینیم در عمل چه اتفاقی می‌افتد. قطعاً اگر الزامات رعایت شد و مدیریت جامع در نظام بانکی داشتیم، آن زمان می‌توانیم به بهبود اوضاع امیدوار باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به انتقادها نسبت به دو دستگی در دولت و این‌که ظهر دوشنبه نوبخت به‌عنوان نماینده بخشی از دولت قصور گذشته را پذیرفت و جهانگیری به‌عنوان نماینده بخشی دیگر سیاست‌های جدید را اعلام کرد، آیا می‌توان امیدوار بود که طیف تضعیف‌شده در دولت دوازدهم بار دیگر به قدرت بازگشته باشند، گفت: هم‌اکنون یک تصمیم نسبتاً هماهنگی در دولت اتخاذ شده اما برای این‌که درباره آن اظهارنظر کنیم، زود است. باید ببینیم آیا این سیاست در همه شئون و امور اجرایی می‌شود و بخش‌های مختلف از آن حمایت می‌کنند یا باز رفتارهای متناقض خواهیم دید. معتقدم این شخص رییس‌جمهور است که می‌تواند این تناقض را مرتفع کند.

مردم به نظام بانکی اعتماد ندارند

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی در حوزه ارز این است که مردم به نظام بانکی اعتماد نکردند که سپرده بانکی داشته باشند. چراکه وقتی چنین اتفاقی افتاد و مردم مراجعه کردند که سپرده‌های خود را بازپس بگیرند، این سپرده‌ها بازگردانده نشد و اعتماد مردم سلب شد. حال باید فضا قانونمند شود که اجازه داده نشده با یک دستور مانع از پرداخت ارز به مردم شود.

بازگشت ۳۰ میلیارد دلار سرگردان در جامعه به بازار تولید اثراتی میمون به همراه دارد

حسینی شاهرودی در پایان تصریح کرد: یکی از مباحثی که در کمیسیون اقتصادی مطرح شد که بانک مرکزی باید پشتیبان اصلی باشد یا بانک‌ها که اعتقاد ما این است که این وظیفه برعهده بانک مرکزی است. بانک مرکزی باید به دیگر حوزه‌ها خط اعتباری بدهد و این ۳۰ میلیارد دلاری که در جامعه سرگردان است، اگر به چرخه تولید بازگردد، اتفاق‌های میمونی را رقم می‌زند. بنابر این باید به سمت ساختارسازی و رویه‌های اعتمادساز برویم که فعالان اقتصادی بتوانند کار را پیش ببرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز