خبرگزاری کار ایران

نشست مقدماتی کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و اتریش برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۴۲۴

نشست مقدماتی کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و اتریش به ریاست «خسروتاج» و «گرلینگر» معاونین وزارتخانه‌های ذیربط دو کشور در وین در حال برگزاری است تا مقدمات لازم را برای برگزاری نهمین اجلاس این کمیسیون در سطح وزیران فراهم سازند.

به گزارش ایلنا، در یک چشم‌انداز عمومی در سال‌های اخیر فصل جدیدی در مناسبات جمهوری اسلامی ایران و اتریش گشوده شده است که در پرتو آن به موازات احیای زمینه‌های سنتی روابط و بازسازی پیوندهای صنعتی و اقتصادی دو کشور، تلاش‌های سودمند و موثری برای شناسایی عرصه‌های جدید همکاری متقابل نیز صورت پذیرفت.

توسعه همکاری‌های اقتصادی و صنعتی از اولویت‌های اصلی مناسبات کشورمان با اتریش در این دوره بوده و گام های بلندی در این مدت در این زمینه ها برداشته شده است. روابط اقتصادی در این معنا نه به داد و ستد بازرگانی و یا مبادلات تجاری صرف بلکه به شکل دهی به همکاری های بلندمدت، تمام عیار و نهادینه شده معطوف است. همزمان توجه به ضرورت جلب سرمایه و سرمایه گذاری در بخش های زیربنایی و مبادله تجربه و تبادلات آموزشی و انتقال دانش فنی و فناوری در پروژه های زیرساختی از سرفصل‌های عمده این همکاری‌ها محسوب می شود که زمینه های متنوعی نظیر  انرژی از جمله نفت و گاز و انرژی های نو و تجدید پذیر، صنایع فلزی، فولادی و ریلی، حمل و نقل، معدن، محیط زیست، کشاورزی، بهداشت و درمان، بیمارستان سازی و صنایع پزشکی، ماشین آلات و قطعه سازی، صنایع غذایی و دارویی و فناوری های نو و گردشگری را در بر گرفته است.

بازسازی جایگاه کمیسیون مشترک یکی از گام های نخست در این روند بوده است. به همین دلیل این کمیسیون نقش ارزنده و اثرگذاری در بازتعریف چارچوب مناسبات اقتصادی و شکل دهی به همکاری های تهران و وین در سال های اخیر برعهده داشته است.

ترسیم نقشه راه توسعه و تقویت روابط اقتصادی و صنعتی دو کشوردر یک دوره زمانی پنج ساله و تشکیل کارگروه های متعدد در زمینه های انرژی، فناوری های کارا و معدن، زیر ساخت و حمل و نقل، تجارت و شرکت های کوچک و متوسط، توریسم و گردشگری، همکاری های دانشگاهی نشانه روشنی از توجه همه جانبه دو کشور به زمینه ها و فرصت های متنوع همکاری در این چارچوب می باشد.    

در این رهگذر، علاوه بر امضای یادداشت تفاهم‌های متعدد که چارچوب و اهداف همکاری‌ها را تعریف و تعیین کرده‌اند، توافق‌ها و قراردادهای متنوعی هم در حوزه‌های زیرساختی از جمله بخش های علمی و پژوهشی، فن‌آوری، بانکی، صنعتی، حمل و نقل، انرژی، محیط زیست، کشاورزی، بهداشت و درمان، ساخت بیمارستان، صنایع چوب و کاغذ، مواد غذایی، برقراری پروازهای مستقیم هوایی و مانند آن به نتیجه رسیده و اجرای آنها یا آغاز شده و یا زمینه های اجرای آنها درحال فراهم شدن است.

در مجموع در این مدت گام‌های بلند و قابل توجهی برداشته شده و پیشرفت‌های محسوسی در برخی از زمینه‌های مورد علاقه صورت پذیرفته  است. علاوه بر بخش‌های دولتی، بخش‌های خصوصی دو کشور هم بسیار فعال و نقش آفرین شده و سهم برجسته‌ای در پیشبرد و گسترش همکاری‌های اقتصادی و صنعتی دو طرف برعهده گرفته‌اند. تعاملات، فعالیت‌ها و نقش‌آفرینی شرکت های متعدد و متنوع ایرانی و اتریشی در این زمینه گویای این واقعیت است. در پرتو این وضعیت می‌توان از چشم‌انداز روشن و نویدبخشی در افق روابط و همکاری های اقتصادی و صنعتی بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و اتریش سخن گفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز