خبرگزاری کار ایران

باب کورکر:

آمریکا در مذاکرات سوریه فقط حرف می‌زند/ روسیه و ایران آینده سوریه را تعیین خواهند کرد

کد خبر : ۶۱۳۵۰۶

رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا پس از جلسه محرمانه با جیمز ماتیس وزیر دفاع این کشور خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را در شرایط کنونی مورد انتقاد قرار داد و گفت: اینکه فکر کنید در شرایط کنونی هیچ اهرمی وجود ندارد، دیوانگی است. چرا روسیه و ایران و اسد باید به ژنو بروند زمانی که در جبهه‌های جنگ بدون تردید پیروز شده‌اند؟

به گزارش ایلنا به نقل از «واشنگتن اگزمینر»، سناتورهای آمریکایی روز گذشته بعد از یک جلسه محرمانه اعلام کردند که ترامپ می‌خواهد نیروهای آمریکا را به زودی و بعد از شکست داعش از سوریه خارج کند. 

 «باب کورکر» رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنا به خبرنگاران گفت: «من فکر می‌کنم برنامه دولت، شکست کامل داعش و عدم مداخله است.»

 «واشنگتن اگزمینر» در گزارش خود به جلسه محرمامه سنا با «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا اشاره کرد و نوشت: « در این جلسه گفته شده، عقب‌نشینی آمریکا با وجود لابی‌هایی که امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه و دیگر طرفداران ادامه حضور در این کشور جنگ زده، سخت شده است. اما سناتورهای جمهوری‌خواه گفته‌اند که تصمیم آن‌ها (مبنی بر عقب‌نشینی از سوریه) نفوذ روسیه را در کشور تقویت کرده و زمینه را برای درگیری اسرائیل و ایران فراهم می‌کند.»

 «لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد: «برخلاف ۲۰- ۳۰ سال گذشته، سوریه به کمپین حزب الله وارد شده و تهدیدی برای اسرائیل خواهد بود. سوریه در دستان روسیه و ایران و بشار اسد خواهد افتاد و کابوسی برای اسرائیل و همه منطقه خواهد شد.»

بر اساس این گزارش، کورکر هم با این نظر موافق بوده و این وضعیت را نتیجه سیاست دولت اوباما در پذیرش روسیه به عنوان قدرت میانجی در سال ۲۰۱۳ در توافقی که قرار بود به پاکسازی انبارهای سلاح شیمیایی ادعایی در سوریه ختم شود، می‌دانست. او گفت که باید صریح بگویم به محض اینکه آن(میانجیگری روسیه) تصمیم اتخاذ شد، آینده سوریه از دست رفت. 

 «گراهام» مدعی شد: «ترامپ باید "منطقه بدون پرواز" را دست کم در بخش‌هایی از سوریه اعمال کند و نیروهای آمریکایی را برای اطمینان از اینکه اسد و متحدانش نمی‌توانند به مبارزان محلی که چندین سال است شریک آمریکا هستند، حمله کند، مستقر سازد. این برنامه اسد را مجبور به پذیرش مذاکرات با میانجی‌گری آمریکا در ژنو سوییس می‌کند.»

وی مدعی شد: «من درباره تعداد بیشتر نیرو‌ها حرف نمی‌زنم. من درباره حمله به سوریه حرف نمی‌زنم. چنین چیزهایی قدیمی شده است. اینکه فکر کنید در شرایط کنونی هیچ اهرمی وجود ندارد، دیوانگی است. چرا روسیه و ایران و اسد باید به ژنو بروند درصورتیکه در جبهه‌های جنگ بدون تردید پیروز شده‌اند؟»

به گزارش «واشنگتن اگزمینز»، «کورکر» از اینکه مستقیما بگوید می‌خواهد دولت استراتژی نظامی تهاجمی‌تری در پیش بگیرد سرباز زده، اما به نظر می‌رسد از هر طرح فرضی‌ مشابه اظهارات «گراهام» حمایت می‌کند. دو سناتور آمریکایی در مورد اینکه عقب نشینی آمریکا از نظر استراتژیک احمقانه است، اتفاق نظر داشتند. 

 «کورکر» اذعان کرد: « روسیه و ایران آینده سوریه را تعیین خواهند کرد. ما شاید در میز مذاکرات حاضر باشیم اما زمانی که فقط مذاکره می‌کنید و هیچ کاری برای شکل دادن به اتفاقات روی زمین نمی‌کنید در واقع تنها در حال حرف زدن هستید.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز