خبرگزاری کار ایران

واعظی در جمع خبرنگاران:

ارز مسافرتی متعلق به همه ملت ایران است/ تصمیمی برای فیلتر شدن شبکه‌های مجازی گرفته نشده است

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۵۹۹

‌رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: برخی عادت کردند تمام تعطیلات خود را خارج از کشور بروند، خب نروند ما این همه اماکن خوب در کشور خودمان داریم. البته من نمی‌خواهم بگویم مردم خارج از کشور نروند می‌خواهم بگویم وقتی کسی می‌خواهد از ارز به این معنا که ارز همه ملت ایران است استفاده کند باید طوری باشد که همه بتوانند از آن استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمود واعظی در پایان جلسه هیات با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا دولت برنامه‌ای برای فیلتر تلگرام دارد، گفت: شما زورتان به آقای جهرمی نرسیده است و این موضوع را از من می‌پرسید.

ارز مسافرتی متعلق به همه ملت ایران است

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ارزهای مسافرتی یکبار پرداخت می‌شود و پاسخگوی مردم نیست نظر شما در این مورد چیست، اظهار داشت: ارز متعلق به همه ملت ایران است و باید استفاده بهینه از آن شود. کسی که بیمار دارد و برای درمان بخواهد از کشور خارج شود، وقتی شورای پزشکی تایید کند دولت ارز آن را پرداخت می‌کند.

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری با بیان اینکه گاهی هم مردم برای تفریح و دیدن خانواده خود می‌خواهند کشور را ترک کنند در این موارد طبیعی است که ارز مسافرتی برای یک بار در سال به این موارد پرداخت شود، تصریح کرد: برخی عادت کردند تمام تعطیلات خود را خارج از کشور بروند، خب نروند ما این همه اماکن خوب در کشور خودمان داریم. البته من نمی‌خواهم بگویم مردم خارج از کشور نروند می‌خواهم بگویم.

بنای ما همه نیازمندی‌های معقول و قانونی مردم است

واعظی با بیان اینکه وقتی کسی می‌خواهد از ارز به این معنا که ارز همه ملت ایران است استفاده کند باید طوری باشد که همه بتوانند از آن استفاده کنند، خاطرنشان کرد: کارگروه مربوطه مرتب جلسه دارد و موضوع را بررسی می‌کند و این لیست را هم نبسته است. الان ۳۴ مورد را فهرست کرده و اگر در آینده هم به مواردی بر بخوریم که نیاز باشد مردم از ارز مسافرتی استفاده کنند حتما به آنها داده خواهد شد.

وی ادامه داد: بنای ما بر این است که همه نیازمندی‌های معقول و قانونی مردم برآورده شود تا نیاز نباشد مردم برای خرید ارز به خیابان بروند و تکلیفشان معلوم باشد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: به نظرم این مساله باعث می‌شود ما در برخی اقلام ارز مبادله‌ای می‌دادیم و در بقیه موارد مردم برای خرید ارز به خیابان می‌رفتند. با این کار، خیلی اجناس هم ارزان می‌شود کسی که تا دیروز ارز چهار هزار و ۷۰۰ تومان می‌خریده الان ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان تهیه می‌کند الان خیالش هم راحت است که کارها از طریق بانک انجام می‌شو.د البته برخی صرافی‌ها هم خیلی معتبر است.

هنوز تاریخی برای سفر مکرون به تهران تعیین نشده است

واعظی در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص تولید خوردهای برقی و تاثیر آن بر بازار خودرو ابراز داشت: از این موضوع اطلاعی ندارم. 

وی درباره سفر رئیس‌‌‌‌جمهور فرانسه به کشورمان بیان کرد: هنوز تاریخی برای این سفر تعیین نشده است و هرگاه نزدیک شد اعلام می‌‌‌کنم.

حرف‌های حاجی‌دلیگانی پایه و اساسی ندارد

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری درخصوص اظهارات نماینده شاهین‌‌‌‌شهر مبنی بر اینکه آقای رئیس‌‌‌‌‌جمهور «سفت و سخت ایستاده تا پیام‌‌رسان تلگرام فیلتر نشود»، یادآور شد: آقای حاجی‌‌دلیگانی حرف‌‌‌های مختلفی می‌‌‌زند که پایه و اساسی ندارد،  این هم یکی از آن‌‌‌هاست.

واعظی با اشاره به پیام‌‌‌رسان داخلی و سوالات مطرح شده از سوی افکارعمومی عنوان کرد: این موضوع جدیدی نیست و در آن چهار سالی که بنده وزیر ارتباطات بودم، همواره جزو سیاست‌هایم بود. خوشبختانه این حمایت‌ها در حال نتیجه دادن است. دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی کار بسیار دقیقی انجام داده و از بین ۱۰ تا ۱۵ پیام‌رسان داخلی،‌ پنج پیام‌رسان را معرفی کرده که پلتفرم و چارچوب‌ آن‌ها مشخص است.

نمی‌گوییم کسی حق ندارد از پیام‌رسان خارجی استفاده کند

وی اضافه کرد: من هم در بررسی‌هایم متوجه شدم که انتخاب درستی صورت گرفته و این پنج پیام‌رسان داخلی که همگان با آشنا شده‌اند، از مابقی بهتر است. مقام معظم رهبری فرمودند ما باید از کالای ایرانی استفاده کنیم،‌ یعنی شما کالایی ایرانی خریداری می‌‌‌کنید و برای کارگران هم کار ایجاد می‌‌‌کنید. چندین بار هم در دولت بحث شده و در دفتر رئیس‌‌‌جمهور هم کارگروهی ایجاد شده است که چگونه تمامی وزارتخانه‌‌‌های که می‌‌توانند چه از نظر فرهنگی و چه از نظر تبلیغاتی مردم را سوق دهند به این سمت که از کالایی ایرانی استفاده کنند.

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه وقتی در مورد پیام‌رسان‌ها صحبت‌ می‌کنیم هم پول و هم اطلاعات مردم است که از بین می‌رود، گفت: به جای اینکه این اطلاعات در داخل کشور باشد در خارج از کشور وجود دارد. ما به عنوان دولت نمی‌خواهیم بگوییم کسی حق ندارد از پیام‌رسان خارجی استفاده کند. در حال حاضر تعداد زیادی پیام‌رسان خارجی در دسترس مردم است. ممکن است یک پیام‌‌‌رسانی مشکلی برای مردم ایجاد کند که در جای خود توسط شوراهای مربوطه در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

سال ۹۳ به وزارتخانه‌ها دستورالعمل دادیم که حق فعالیت در پیام‌رسان‌های خارجی را ندارد

واعظی ادامه داد: توصیه من این است در حال حاضر که این پیام‌‌رسان توانمندی‌‌‌‌‌های خوبی دارند از آنها استفاده کنیم. امروز هم در دولت هم بحث شد که از خودمان شروع کنیم و کسانی که در پیام‌‌‌‌رسان خارجی هستیم به پیام‌رسان‌‌‌های داخلی روی بیاوریم.  

وی با بیان اینکه در سال ۹۳ دستورالعملی را به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ کردیم که هیچ فعالیت دولتی را حق ندارند در پیام‌رسان‌های خارجی انجام دهند، اظهار داشت: این بار علاوه بر اینکه این موضوع را مجددا ابلاغ کردیم،‌حتی به خودمان هم توصیه کردیم تا از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنیم.

دولت اجازه دسترسی به اطلاعات افراد را نمی‌دهد

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات دولت برای حفظ امنیت اطلاعات مردم در پیام‌رسان‌های داخلی تصریح کرد: از ابتدای دولت دوازدهم همواره شخص رئیس‌جمهور اعلام کردند که توجه به حقوق شهروندی و حفظ حریم شخصی آن‌ها ضروری است. این موضوع نه فقط برای شبکه اجتماعی،‌ بلکه در تمام موارد صادق است. مگر اطلاعات شما بر روی تلفن همراه‌تان قرار ندارد؟ مگر اطلاعات شما روی تلفن ثابت منزل‌تان نیست؟ مگر اطلاعات‌تان روی اینترنتی که از آن استفاده می‌کنید، نیست؟ چه کسی از این اطلاعات حفاظت می‌کند؟

وی با بیان اینکه اطلاعات شما در شبکه‌های مجازی بخش کوچکی از اطلاعات شما است، خاطرنشان کرد: دولت به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که نه خودش و نه هیچ کس دیگری بدون حکم محاکم قضائی که علنی است و خود طرف هم متوجه می‌شود به اطلاعات فرد دسترسی پیدا کنند.

تصمیمی برای فیلتر شدن شبکه‌های مجازی گرفته نشده است

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب ابراز داشت: فتوای مقام معظم رهبری یک اتفاق بسیار مهمی بوده است؛ اکنون بر همه ما واجب است که از اطلاعات مردم حفاظت کنیم. الان هیچ فرد یا دستگاهی براساس فتوای مقام معظم رهبری اجازه و حق استفاده از اطلاعات مردم را ندارد.

رئیس دفتر رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه من فکر می‌کنم کسانی که به نوعی به دنبال بی‌‌‌اعتمادی مردم نسبت به دولت بوده‌اند، با فتوای رهبری توفیقی نخواهند داشت، عنوان کرد: الان در بخش‌های مختلف چه نیروی قضایی، چه اطلاعات و چه بخش‌های دولتی واجب است که از اطلاعات مردم حفاظت کنند.

واعظی با بیان اینکه هنوز تصمیمی برای فیلتر شدن شبکه‌های مجازی گرفته نشده است، یادآور شد: نباید طوری صحبت کرد که گویی این تصمیم اجرایی شده است. تلگرام یک شبکه از شبکه‌های موجود در فضای مجازی است. آقای جهانگیری تصمیم گرفته است که از تلگرام خارج شوند و این تصمیم خودشان است. براساس حقوق شهروندی الان خودمان تصمیم گرفته‌ایم که از فضای تلگرام خارج شویم.

هیچ دوتابعیتی در دولت نداریم 

وی درباره عدم بازگشت کاوه مدنی به ایران و اینکه او فردی دوتابعیتی بوده است، بیان کرد: از این موضوع اطلاعی ندارم. اما هیچ دوتابعیتی در دولت نداریم و اگر هر لحظه هم متوجه شویم فردی دوتابعیتی در دولت وجود دارد از هر طریقی سریعا اقدام می‌‌‌کنیم.

واعظی در پاسخ به این سؤال که قرار بود سپاه پاسداران و بنیاد شهید موضوع واگذاری‌ها را پیگیری کنند و آیا گزارشی به رئیس‌جمهور ارائه شده یا خیر؟ گفت: اعتقاد دولت بر این است که تمام کارهایی که مردم و بخش خصوصی می‌توانند انجام دهند و در حال حاضر در دست دولت است به آن‌ها، واگذار شود.

وی اضافه کرد: پریروز گزارشی که آقای کرباسیان ارائه کردند را دیدم. در این گزارش آمده است که بانک‌ها این واگذاری‌ها را شروع کرده‌اند. آقای ربیعی هم گزارشی اعلام کردند که شستا و تامین اجتماعی هم واگذاری‌هایشان را آغاز کرده‌اند.

تصمیم دولت برای واگذاری‌ها جدی است

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه با بیان اینکه دولت به صورت جدی اعتقاد دارد که واگذاری‌ها باید انجام شود و این موضوع را از خودش شروع کرده است، اظهار داشت: آقای روحانی درباره این موضوع با مقام معظم رهبری صحبت کردند و ایشان هم تایید کردند. در مورد اینکه نیروهای مسلح هم این کار را انجام دهند یا نه، باید گفت که سازوکار نیروهای مسلح کمی متفاوت از دولت است. ما امیدوار هستیم این خط و نهضتی که در دولت شروع شده است، به سایر نهادها و قوا تسری پیدا کند.

‌واعظی یادآور شد: تصمیمی که در دولت گرفته شده، خیلی جدی است و جا دارد در این خصوص از صداوسیما هم تشکر کنم و بسیاری رسانه‌ها و نهادها پشت این تصمیم هستند و امیدواریم بتوانیم با این کمک‌ها این تصمیم را اجرایی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز