خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست هم اندیشی مدیران دولت:

بعضی‌ها از شبکه‌های اجتماعی بدشان می‌آید/ ظاهرا مردم جز دولت نمی‌توانند از کسی انتقاد کنند/ از سیستم ارز در ۴ سال گذشته ناراضی بودم

asdasd
کد خبر : ۶۱۴۳۸۰

رئیس‌جمهور تاکید کرد: نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از شبکه‌های اجتماعی بدشان می آید، از اینکه مردم اطلاعات داشته باشند بدشان می‌آید می‌گویند مردم اطلاعات نداشته باشند تا شب راحت بخوابند،‌ بله مردم راحت بخوابند اما اطلاعات داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در نشست هم‌اندیشی مدیران دولت با بیان اینکه با برنامه‌ریزی و نظارت درست می‌توانیم به برنامه‌های خود در بودجه برسیم، گفت: یکی از کارهایی که امسال در بودجه آمده و امیدوارم اجرایی و عملیاتی شود، همین بودجه عملیاتی است.

وی ادامه داد: بودجه عملیاتی یعنی اینکه پولی که به یک دستگاه می‌دهیم، براساس عملکردش است. 

آنچه می‌ماند خدمت به مردم و خوشحال کردن مردم است

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه بالاتر از خواندن دعا و حتی قرآن مجید و حتی نماز مستحب خدمت به مردم است، اظهار داشت: این همه روایت به ما می‌گوید که خداوند رحمت و رضوانش را شامل حال کسی می‌کند که مشکلی از پیش پای مردم بردارد.

روحانی با بیان اینکه رئیس و مرئوس بودن اعتباری است، آنچه می‌ماند خدمت به مردم و خوشحال کردن مردم است، تصریح کرد: اگر خانواده شما به اداره‌ای بروند و کاری داشته باشند و بخواهند معطل‌شان کنند و از این اتاق به آن اتاق ببرند و از این اوراق به آن اوراق بکشانند و امروز را به فردا بیندازند، شما چه حالی پیدا می‌کنید؟ اگر رفتار آن اداره با پدر و مادر، فرزند شما، یک رفتار انسانی مؤدبانه و خوشحال‌کننده باشد شما چه روحیه‌ای پیدا می‌کنید؟ 

کشور، اداره‌اش و مدیریتش برعهده و از آن ملت است

وی با بیان اینکه باید باورمان شود که کشور، اداره‌اش و مدیریتش برعهده و از آن ملت است،‌ خاطرنشان کرد: ما باید باورمان شود که چیزی بالاتر از نوکری ملت نداریم. ما بالاتر از این نیست که خادمی برای مردم باشیم و اگر کسی خودش را بالاتر از خادمی می‌داند، پس معنایش حکومت اسلامی و حتی مفهوم مردم‌سالاری دینی را لمس و حس نکرده است.

رئیس‌جمهور افزود: اساس دولت همین است و سخن من همین یک کلمه است، به فکر مردم باشیم و برای خدمت به مردم تلاش کنیم و به مردم احترام کنیم. اگر کارمند زیردست شما، مدیر زیردست شما به مردم، به آن پیرمرد، به آن پیرزن، به آن جوان و به آن روستایی احترام کافی نکرد و ادب لازم را به خرج نداد، او نمی‌تواند به عنوان صاحب آن صندلی و میز باشد. او غاصب است.

چیزهایی که ربطی به گزینش ندارد، می‌پرسم

روحانی با اشاره به گزینش مدیران ابراز داشت: چقدر ما سین، جیم می‌کنیم؟ سؤال می‌کنیم و نمی‌دانم این چیزها را گزینش می‌دهیم و غسل و وضو می‌پرسیم و چیزهایی که ربطی به گزینش ندارد. از آبا و اجداد می‌پرسیم، از همسایگان می‌پرسیم، از محل کار می‌پرسیم، یک کلمه نمی‌پرسیم آیا تو متعهد هستی و به مردم خدمت می‌کنی و آیا وظیفه خود را خدمت به مردم می‌دانی یا نه؟ این سوال اگر در سوالات گزینش بود من همه حرف‌هایم را پس می‌گیرم، همه‌اش دنبال آبا و اجداد و قبیله و حزب و این‌ها می‌رویم. چه‌کار داریم می‌کنیم؟

وی با بیان اینکه تمام آدم‌هایی که در این جمهوری اسلامی به نحوی مدیریت دارند در این انقلاب بزرگ شده‌اند، عنوان کرد: همه اینها اول انقلاب یک نوجوان و جوان بودند و در همین جمهوری اسلامی تربیت شدند. از چند گزینش این‌ها را عبور دادیم، چند پرونده برایشان درست کردیم. اگر ما از سال ۵۸ که اولین سال بعد از پیروزی انقلاب بود، رفتار ما با مردم با مراجعین اگر بهتر شده است، پس مسیر انقلاب درست است. اگر رفتار ما بدتر شده است پس این انقلاب مسیرش غلط است. نفهمیدیم انقلاب یعنی چه.

اگر گره از کار مردم کم کردیم نشان می‌دهد انقلاب را فهمیده‌ایم

رئیس دولت دوزادهم با بیان اینکه اساس این انقلاب آن است که ما به مردم احترام کنیم و مشکل مردم را حل کنیم، یادآور شد: اگر دولت در طول جلساتش و در طول هفته و ماهش آئین‌نامه‌ای را وضع کند که گره‌ای را باز کند و اگر ۲۰ خوان عبور تولیدکنندگان را امسال تبدیل به ۱۰ خوان کردیم و گرفتاری مردم را نصف کردیم، معلوم است چهلمین سال انقلاب است و انقلاب را فهمیده‌ایم. اگر این ۲۰ گره را ۲۱ گره کردیم معلوم است که راست نمی‌گوییم و در مسیر انقلاب نیستیم. اساس حکومت بعد از رضای خدا، رضای خلق خدا است.

روحانی با اشاره به نحوه تخصیص بودجه امسال بیان کرد: تاکنون پولی که در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گرفت براساس کارمنداش بود، دستگاه می‌گفت این تعداد کارمند دارم،‌ این تعداد کنگره و کنفراس برگزار کردم، این تعداد میز و صندلی می‌خواهم اما امسال دیگر این گونه نیست. 

نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از موبایل بدشان می‌آید

وی با بیان اینکه ما باید محصول را مد نظر قرار دهیم،‌ یعنی اینکه مثلا وزارت نیرو چه مقدار انرژی و نیرو تحویل می‌دهد،‌ چه مقدار آب می‌دهد و کنترل این وزارت‌خانه چقدر است، گفت: امسال بنا است کار در مسیر درست قرار بگیرد،‌ مردم باید ناظر بر پول خودشان باشند، من قبلا به وزیر اقتصاد هم گفته‌ام اگر پولی جایی خرج می‌شود در سایت قرار دهید تا مردم ببینند.

رئیس‌جمهور با اشاره به فضای مجازی اظهار داشت: فضای مجازی برای همین است، برای عامه مردم است،‌ برای امر به معروف و نهی از منکر است، بعضی این را قبول ندارند و می‌خواهند در خیابان یقه مردم را بگیرند؛ خب همین موبایل برای امر به معروف و نهی از منکر است، من نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از موبایل بدشان می‌آید.

بعضی‌ها از اینکه مردم اطلاعات داشته باشند، بدشان می‌آید

روحانی با اشاره به رویکرد منفی برخی از افراد با شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از شبکه‌های اجتماعی بدشان می‌‌‌‌آید، از اینکه مردم اطلاعات داشته باشند، بدشان می‌آید. می‌گویند مردم اطلاعات نداشته باشند تا شب راحت بخوابند،‌ بله مردم راحت بخوابند اما اطلاعات داشته باشند.

وی با اشاره به تدوین منشور حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: ما حقوق شهروندی را تدوین و اعلام کردیم مبنای حقوق شهروندی اطلاع مردم از حق نظارت است، مردم باید انتقاد کنند از ما انتقاد کنید؛ چرا که ما دل‌نازک و زود رنج نیستیم و برای یک انتقاد آسمان و زمین را به هم نمی‌بافیم.

ز رئیس‌جمهور انتقاد کنید؛ چرا که برخی‌ها خیلی خوشحال می‌شوند

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه ظاهرا جز دولت از کس دیگری هم نمی‌توانید انتقاد کنید، ابراز داشت: از رئیس‌جمهور انتقاد کنید؛ چرا که برخی‌ها خیلی خوشحال می‌شوند، انتقاد کردن جزو حقوق شهروندی  است. ما باید فضا را برای اطلاع مردم و برا ی اظهارنظر مردم فراهم کنیم، این وظیفه ماست. 

روحانی با بیان اینکه دولت برای ارز تصمیماتی را اتخاذ کرده است، عنوان کرد: من به صراحت می‌گویم ممکن است خوشایند نباشد برای برخی اما من از سیستم ارز در چهار سال گذشته ناراضی بودم. از سیستم فعلی هم راضی نیستم. چهار سال گذشته چطور بود؟ ارز اینجوری تقسیم می‌شد که با گرفتاری فراوان اسکناس فراهم می‌شد، در هواپیما می‌گذاشتیم، می‌آوردیم فرودگاه، عده‌ای به همراه ماشین مسلح می‌بردیم تا این پول را به بانک مرکزی برسانند و صبح چند تا گونی می‌بردیم برای صرافی‌ها. صرافی‌ها هم که، خدا عاقبت همه ما را به خیر کند. اینکه چطور تقسیم می‌کردند، والله نمی‌دانیم. 

بانک‌ها گاهی خودشان هم ارز می‌خواست به دلال زنگ می‌زدند

وی در توضیح نحوه توزیع ارز در صرافی‌ها مثالی زد و یادآور شد: در میوه فروشی‌ها یکسری میوه‌ها را می‌گذاشتند زیر میز برای آدم‌های از ما بهتران که پول بیشتری می‌دهند. ارز هم همین بود. ارز خوب‌ها جای دیگر می‌رفت. این سیستم اداره ارز کشور بود. بانک که باید مسئول اصلی باشد، تماشا می‌کرد در خیابان‌ها. گاهی خودش هم ارز می‌خواست به دلال زنگ می‌زد.

وی اضافه کرد: حداقل دو نرخ آشکار در ارز داشتیم. برخی کالاها به این نرخ بود و برخی به نرخ دیگر. من از ابتدا در تمام جلسات منتقد شیوه تقسیم ارز بودم. می‌گفتم ارز با اسکناس نباید داده شود. جز در مواردی که اضطرار است. ارز باید با حواله داده شود. حداکثر کار باید با بانک‌ها باشد یا صرافی‌های مجاز. پس ما دچار این مشکلات بودیم. در این بازار یک عده که نیازمند واقعی بودند و طرف می‌خواست مواد اولیه وارد کند ارز به او نمی‌رسید و ناچار می‌شد با صراف جور دیگر ببندد تا بتواند ارز خود را بگیرد و تولید را درست کند و مواد اولیه کارخانه را بیاورد یا واردات لازم کشور را وارد کند.

یک روزی باید رابطه صرافی‌ها با تقسیم ارز را قطع کنیم

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه یک روزی نیاز بود ارز را نرخ واحد اعلام کنیم، بیان کرد: یک روزی باید رابطه صرافی‌ها با تقسیم ارز را قطع کنیم. من از اولین روز دولت یازدهم هم گفتم و انتقاد کردم. گاهی هم با لحن تند با مسئولان حرف زدم.

روحانی به شرایطی که در این چند ماه پیش آمده است، اشاره کرد و گفت: چه کسانی این شرایط را به وجود آوردند؟ گرگان خارجی یا برخی افراد سودجوی داخلی؟ چه مقدار روانی بود و چه مقدار فشار خارجی؟ چه مقدار تبلیغاتی و چه مقدار که نمی‌توانم بگویم از کجا؟ همه چیز را نمی‌شود گفت. 

تک‌نرخی شدن نرخ ارز بر مبنای اجماع کارشناسان کلید خورد

وی با بیان اینکه امروز در شرایطی هستیم که نمی‌خواهم بگویم بهترین است، اظهار داشت: من خودم دنبال شیوه دیگری هستم. شاید یکی، دو سال دیگر این شیوه انجام شود ولی فعلا در شرایط فعلی با وضعی که ما داریم کار درستی بوده که اتخاذ شده است. این تصمیم با اجماع همه دوستان اقتصادی ما اتخاذ شد. من در جلسه تصمیم‌گیری چند بار گفتم این اجماع است یا اختلاف؟ همه گفتند نظر واحد داریم. بر مبنای اجماع کارشناسان اقدام جدید کلید خورد.

رئیس شورای پول و اعتبار افزود: این اقدام برای این بود که یک واردکننده کالای مورد نیاز کشور راحت باشند؛ بدانند اگر کالایی در سال ۹۷ می‌خواهند وارد کنند ارز هست و ارز قیمت مناسبتی دارد و این قیمت محاسبه شده درست است. ما در چهار سال از سال ۹۳ تا آخر ۹۶ که تورم داخلی و جهانی معلوم است، قیمت ارز این می‌شود. این اضافه و کم شدن قیمت ارز بر مبنای این تفاضل است. یعنی به طور متوسط حداکثر در طول یک سال ارز ۵ درصد بالا و پایین می‌شود.

تولیدکننده هم باید کاملا دلش قرص باشد

روحانی با بیان اینکه هر کسی واردکننده است و هر کسی می‌رود در وزارت سفارش خود را ثبت می‌کند و در بانک مرکزی پولش را با این قیمت می‌گیرد، تصریح کرد: واردکننده خیالش راحت باشد. همه مغازه‌‌‌‌داران و مردم باید بدانند اگر کسی بهانه ارز می‌آورد، درست نیست. ارز تا پایان سال بر این منوال تامین می‌شود. 

وی در مورد ارز لازم برای تولیدکننده نیز خاطرنشان کرد: تولیدکننده هم باید کاملا دلش قرص باشد. مبنای ارز همین است که به او اختصاص داده می‌شود. سال حمایت از کالای ایرانی برای دولت به معنای برنامه‌ریزی درست است. شعار را که صداوسیما روزنامه‌ها بلدند، بدهند و نیاز نیست ما تبلیغ کنیم. سال حمایت از کالای ایرانی یعنی مواد اولیه را تامین کنیم. اگر برای یک کالای ایرانی برخی مواد و قطعات از خارج وارد می‌شود، این مواد را تضمین کنیم. این می‌شود حمایت از کالای ایرانی . ما در این زمینه هدر رفتی در ارز داریم.

حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی در سال داشتیم

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی در سال داشتیم، ابراز داشت: در سال ۹۷ باید ۱۰۰ میلیارد درآمد ارزی داشته باشیم. بخش نفتی نظم درستی دارد. بخش غیرنفتی خیلی چارچوب نداشت. لااقل صادراتی که دارای درآمد ارزی بالاست وارد چارچوب شده است. چون نمی‌دانستند ارز امروز سه تومان است. صادرکننده بداند ارز خود را تا پایان سال ۹۷ می‌تواند همین امروز بفروشد و بدانند پولشان چقدر است و برنامه‌ریزی کنند. پس مشکل صادرات هم کم شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی یک راه مبارزه با قاچاق است، عنوان کرد: در برخی جاها کالای ایرانی ما نیازی به تبلیغ ندارد. برنج و زعفران و فرش و خاویار ایرانی تبلیغ نمی‌خواهد. دنیا هم مشتاق است به این کالای ایرانی برسد. بخشی از کالای ایرانی کیفیت خوبی دارد ولی بسته‌بندی انجام می‌دهیم که طرف فرار کند. قرآن می‌گوید در بهشت از اولین چیزی که لذت می‌برید لذت چشم است. یعنی آنقدر زیبا است که لذت می‌برید. بعضی از کالاها از بسته‌بندی و قیافه‌اش لذت می‌برید. در بعضی امور بسته‌بندی‌های ما ایراد دارد. باید این اشکالات رفع شود.

 

درآمد کالاهای داخلی مختص به بانک‌هاست

روحانی درخصوص تمهیدات لازم برای عملیاتی کردن شعار سال که حمایت از کالای ایرانی است، گفت: چطور مردم باید کالای ایرانی بخرند؟ زمانی که یکی از این مولفه‌ها را داشته باشد یا کیفیت بالا یا قیمت پایین. یکی از این دو برای اینکه مردم از کالای ایرانی حمایت کنند، ضروری است. در غیر این صورت ممکن است عده‌ای از سر وطن‌دوستی کالای ایرانی بخرند اما قطعا نیاز است آنها افراد پولداری باشند تا بتوانند حمایت کنند.

وی با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی کنیم یا کالا کیفیت بالایی داشته باشد یا قیمت پایین، اظهار داشت: در این زمینه بانک‌‌‌‌ها اولین مسئول این کار هستند. درآمد کالاهای داخلی مختص به بانک‌هاست یعنی بیشترین درصد این درآمد صرف بانک‌‌‌‌ها خواهد شد. در بخش سرمایه‌گذاری و در بخش سرمایه در گردش بانک‌ها باید پیشرو باشند.

بانک‌ها باید در سریع‌ترین زمان به تولیدکنندگان وام بدهند

رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش وزیر کشور تصریح کرد: گزارش وزیر کشور را از رفع موانع تولید مشاهده کردیم. پول‌هایی که بانک‌ها باید تقبل می‌کردند، نشان‌دهنده آمار خوشحال‌کننده‌ای نیست. بانک‌ها باید در سریع‌ترین زمان به تولیدکنندگان وام بدهند. کالاهای ایرانی‌ را باید ارزان دربیاوریم. یک عامل در این زمینه بانک‌ها هستند و عامل دیگر مالیات است. مالیات را از تولیدکننده بالا نبریم از آنهایی که مالیات نمی‌دهند مالیات بگیریم.

روحانی ادامه داد: آنهایی که مالیات نمی‌دهند هر که هستند باید بدانند که همه مردم و نهادها باید مالیات بدهیم. اعلام کنیم کدام نهاد و دستگاه مالیات نمی‌دهد تا حداقل مردم بدانند از کالاهای آنها حمایت نکنیم.

سیستم ارزی اخیر وارد کردن کالا را برای قاچاقچیان سخت‌تر کرده است

وی درخصوص مسولیت سنگین بانک‌‌‌ها برای عملیاتی کردن شعار سال خاطرنشان کرد: در مالیات و در بانک‌‌‌ها وزارت اقتصاد و بانک‌ مرکزی مسئولیت سنگینی برای عملیاتی کردن شعار سال دارد. یک راه کاربردی هم برای عملیاتی کردن شعار سال و تولید کالای ایرانی مبارزه با قاچاق است. سیستم ارزی اخیر وارد کردن کالا را برای قاچاقچیان سخت‌تر کرده است. افرادی که می‌خواهند کالای قاچاق بیاورند ارز ندارند. ارز برای آنها چهار هزار و ۲۰۰ تومان نیست. نباید بگذاریم قاچاق وارد کشور شود. حال اگر این افراد از دست قانون فرار کردند چرا به آنها ارز ارزان بدهیم پس مشکل اساسی سیستم ارزی اخیر متوجه قاچاقچیان شده است و به آنها سخت می‌گذرد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: گروه دیگری هم که دچار مشکل شده‌اند، آنهایی هستند که می‌خواهند پول را از کشور خارج کنند. ما مسئول اینکه آنها می‌خواهند در خارج از ایران سرمایه‌گذاری کنند، نیستیم. پس در داستان قاچاق و خروج سرمایه افراد کارشان گره خورده و ما از این خوشحالیم.

تشکر روحانی از جهانگیری بابت ساماندهی بازار ارز

روحانی با بیان اینکه در زمینه واردات و صادرات هم سیستم ارزی اخیر زمینه را روشن کرده است، ابراز داشت: بانک مرکزی هم در بسیاری از مسائل به راحتی خیال رسیده است. ولی در کل در یک کشور ۸۱ میلیونی اجرای یک طرح عملیاتی ممکن است برای ۸۰ میلیون مفید باشد و یک میلیون هم خوششان نیاید. من در مجموع از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تشکر می‌کنم. از معاون اول هم بابت انجام چنین کار سختی بسیار متشکرم. این کار در این مقطع ضروری بود.

وی با اشاره به تهدیدات آمریکا علیه مردم ایران بیان کرد: نکته بعدی در مساله ارز تو دهانی‌ای بود که در ۲۲ اردیبهشت به آمریکا زدیم. در واقع پیشاپیش علیه کاری که آمریکا می‌خواهد در ۲۲ اردیبهشت مقابل ایران انجام دهد مقابله کردیم. تمام امید آنها این بود که در ۲۲ اردیبهشت بازار داخلی را به هم بریزند اما خدا را شاکریم با مساله اخیر ارز خیال مردم راحت شده است.

ملت آمریکا با وجود ترامپ دچار مصیبت شده‌اند/ لازم باشد ما هم می‌توانیم راحتی را از آنها سلب کنیم

رئیس‌جمهور اضافه کرد: این کاری که امروز شروع کردیم توطئه آمریکا را نقش بر آب خواهد کرد. ما این قسمت را سروسامان دادیم و مشکل چندانی نداریم.

روحانی با بیان اینکه اقدامات ترامپ را خودِ مردم آمریکا و وزارت امور خارجه آمریکا هم نمی‌تواند حدس بزند، یادآور شد: ملت آمریکا با وجود ترامپ دچار مصیبت شده‌اند و همه نگاه‌های آنها به سمت فضای مجازی که بفهمند ترامپ چه تصمیمی داشت. یکی از نقاط بسیار عجیب تاریخ حاکمیت آمریکا وجود فعلی ترامپ است. ما مشکلی نداریم و برای برجام پیش‌بینی‌های لازم را داشته‌ایم و در این زمینه مشکلی در زندگی و تجارت مردم به وجود نخواهد آمد. اگر لازم باشد در مقابل ما هم می‌توانیم راحتی را از آنها سلب کنیم. از ماه‌ها قبل دستورات لازم به سازمان انرژی اتمی داده شده است. 

امسال تمامی اصناف و واحدهای کوچک معاف از بیمه و تامین اجتماعی هستند

وی با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات اصلی دولت در سال جدید رسیدگی به وضعیت اشتغال است، بیان کرد: در سال ۹۷ تصمیم بر این است که چرخه اشتغال را به تحرک درآوریم. برای این کار نیاز به اجرایی کردن تبصره ۱۹ هستیم. از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهیم تبصره ۱۹ را آماده کند و تحویل دهد تا با استفاده از آن تحول لازم را به وجود آوریم.

رئیس شورای عالی اشتغال اضافه کرد: مساله دومی که در زمینه اشتغال انجام داده‌ایم کاری است که استاندارها باید با همکاری وزیر انجام دهند. امسال تمامی اصناف و واحدهای کوچک معاف از بیمه و تامین اجتماعی هستند به طوری که می‌توانند جوانان و افراد را که برای آموزش حین کار می‌آیند استخدام کنند و معاف از تامین اجتماعی باشند. در واقع، ما آموزش حین کار را و کار حین آموزش را عملیاتی کردیم و اصناف و واحدهای کوچک تا پایان سال ۹۷ هیچ گونه هزینه‌ای بابت تامین اجتماعی افراد نمی‌دهند.

می‌خواهیم وام روستایی جهت ایجاد اشتغال انجام شود

روحانی در ادامه سخنان خود به وام اشتغال روستایی اشاره کرد و گفت: وزارت کار باید آن را انجام دهد که تاکنون بخش کوچکی از آن انجام شده است، هر چند که قرار ما این بوده تا خردادماه انجام شود و در این زمینه همه نهادها و ارگان‌ها از جمله بانک‌ها باید یاری‌رسان باشند و البته من نمی‌دانم چرا در کار آقای ربیعی تعللی وجود دارد که ایشان زمان خرداد را تا شهریور می‌خواهند ادامه دهند که تا خرداد ۷۰ درصد را انجام دهند و تا شهریور ۱۰۰ درصد این کار انجام شود.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم این وام روستایی جهت ایجاد اشتغال انجام شود و بعد از آن به رسیدگی به بافت‌های فرسوده و نوآوری محله‌ها بپردازیم. ما می‌خواهیم بافت‌های فرسوده را بازآفرینی کنیم و بنا شده دولت در هر کجا زمینی دارد در سال ۹۷ در اختیار وزارت مسکن قرار دهد. 

همه باید تلاش کنیم تا شاهد تحولی بزرگ در زمینه مسکن باشیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وزارت مسکن باید بخش خصوصی را ترغیب کند که در این بازسازی‌ها ۵۰ درصد مربوط به بخش خصوصی بشود و ۵۰ درصد مربوط به کسی که آن را می‌خرد، اظهار داشت: ما در امسال خدمات و مجوزها را و زمین را رایگان در اختیار قرار می‌دهیم و در این مسیر باید حرکت بزرگی به وجود آ‌ید و به طور منظم دنبال شود.

روحانی با بیان اینکه آقایان ترکان و نهاوندیان در این مورد باید به رئیس‌‌‌‌جمهور کمک کنند، تصریح کرد: ما همه باید تلاش کنیم تا شاهد تحولی بزرگ در زمینه مسکن باشیم که در اشتغال هم موثر است تا خانه‌ اولی‌هایی که می‌خواهند خانه بخرند، ۵۰ درصد آن مربوط به بافت فرسوده و ۵۰ درصد مربوط به توسعه‌گر عملیاتی شود.

بازسازی حمل و نقل را شروع می‌کنیم

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما برای آن ۵۰ درصدی که می‌خواهند بفروشند وام شش درصد به خریدار می‌دهیم برای اینکه این کار انجام و عملیاتی شود.

روحانی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های دیگری هم صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: بازسازی حمل و نقل را شروع می‌کنیم و برای بازآفرینی همه این خودروهای فرسوده که عامل آلودگی هستند برنامه داریم تا بتوانیم آلودگی‌ها را کم کنیم. در این زمینه برای کاهش آلودگی ما باید نیروگاه‌های خود را به سوخت گاز انتقال دهیم نه اینکه با سوخت مایع کار کنند و ماشین‌ها را به سمت گازی کردن پیش ببریم و کیفیت بنزین و گازوئیل را بهتر کنیم. 

سلامت در جامعه ما بسیار مهم است

وی با بیان اینکه مساله سلامت در جامعه ما بسیار مهم است، ابراز داشت: دولت یازدهم یکی از افتخاراتش طرح تحول سلامت است که ما در طول چهار سال دولت یازدهم که البته از سال ۹۳ شروع کردیم پرونده بسیار افتخارآمیزی را در این زمینه داریم که از همه عزیزانی که در راه انجام آن کمک کردند تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت موضوع بیمه‌های چندگانه و همراهی استانداران در این خصوص بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه باید برای سلامت اهمیت قائل باشد و بعد از حقوق و یارانه این موضوع را جزو اولویت‌ها قرار دهد و استان‌ها هم ما را یاری کنند. 

اشتغال در فضای مجازی نباید آسیب ببیند

روحانی خطاب به وزیر ارتباطات و مسئولان فضای مجازی یادآور شد: یک راه ایجاد اشتغال برای ما از طریق فضای مجازی‌ است و هر اقدامی که فکر می‌شده در این راه برای مبارزه با مسائل اخلاقی و امنیتی و مبارزه با تروریست انجام شود، صورت گرفته است اما همچنان اشتغال در فضای مجازی نباید آسیب ببیند. 

وی اضافه کرد: اشتغال در فضای مجازی به بیش از دو میلیون رسیده است و ما باید در این زمینه تسهیل ایجاد کنیم چراکه اشتغال یک اصل خدشه‌ناپذیر برای ما بوده که باید برای آن راه‌حل‌های درست و دقیق پیدا کنیم. 

هیچ کس از آن شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی برنگشته‌ است

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه اذیت نکردن مردم و کمک کردن به مردم وظیفه ما است، عنوان کرد: امیدواریم در همه زمینه‌ها از جمله صنعت و کارگاه‌های کوچک و بزرگ و همه زمینه‌ها بتوانیم به خوبی پیش برویم و امیدوارم این جلسه جلسه پرخیر و برکتی باشد و دوباره تکرار شود و بتوانیم با هماهنگی کارگاه را پیش ببریم.

روحانی با بیان اینکه باید به آینده کشور کاملا مطمئن باشیم، گفت: باید به بقای این انقلاب و نظام صد در صد مطمئن باشیم چراکه جمهوری اسلامی به دست این ملت بزرگ و عنایات حق به وجود آمده است و هیچ کس از آن شعارهای اول انقلاب که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود، برنگشته‌ است و ملت همواره به دنبال این شعارها هستند. 

سال ۹۷ بهتر از سال ۹۶ خواهد بود

وی ادامه داد: خدا همیشه ما را یاری کرده و مردم تصمیم‌گیر هستند و این نظام تا رسیدن به همه اهدافش کارهایش را ادامه می‌دهد وحدت و انسجام ما باید حفظ شود و دست در دست هم بگذاریم و تلاش کنیم شکاف‌ها در جامعه ما بیشتر نشود و برادرانه در کنار هم باشیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همان طور که سال ۹۶ بهتر از سال ۹۵ بود، سال ۹۷ هم بهتر از سال ۹۶ خواهد بود، اظهار داشت: ما رشد اقتصادی داشتیم و امسال هم خواهیم داشت و نرخ تورم ما دو سال است که تک‌رقمی است و این برای امسال هم ادامه خواهد یافت و ما باید بتوانیم جاذبه‌مان را برای جذب سرمایه‌گذاری و تعامل سازنده و گسترده با جهان ادامه دهیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز