خبرگزاری کار ایران

ظریف در مصاحبه با سی‌بی‌اس:

خروج آمریکا از برجام پیام خطرناکی برای سایر کشورها دارد/ جهان انتظار نداشته باشد به توافقی که شکسته پایبند بمانیم

asdasd
کد خبر : ۶۱۴۷۶۵

وزیر خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت: خروج آمریکا از برجام پیام خطرناکی برای جهان دارد. اینکه شما هرگز نباید سراغ توافقی با آمریکا بروید چرا که در ‌‌نهایت اصلی که آمریکا به آن اعتقاد دارد این است که «آنچه برای من است، برای من است و آنچه برای توست قابل مذاکره است.»

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در نیویورک با خبرنگاران صحبت کرد. 

بر اساس این گزارش ظریف گفت: تلاش آمریکا برای خروج از برجام پیام خطرناکی به سایر کشورها دارد که می‌گوید هرگز نباید با آمریکا معامله کنند. 

وی روز شنبه در نیویورک در خصوص تلاش‌های امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه و انگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: تلاش‌های این دو برای ساکت کردن ترامپ، تلاشی بیهوده است. 

رویترز به برنامه دیدار ماکرون و مرکل با ترامپ هم اشاره کرد و نوشت: قرار است «این دیدار این هفته در واشنگتن انجام شود.»

ظریف که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته گفت: آمریکا نه تنها از اجرای تعهدات طرف خودش در توافق بازمانده بلکه خواستار چیز بیشتری است. این پیام خطرناکی برای مردم ایران و جهان است. اینکه شما هرگز نباید سراغ توافقی با آمریکا بروید چرا که در ‌‌نهایت اصلی که آمریکا به آن اعتقاد دارد این است که «آنچه برای من است، برای من است و آنچه برای توست قابل مذاکره است.»

وی همچنین تاکید کرد: اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، ایران آماده است که با شدت برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را از سر بگیرد و اقدامات شدیدی در پاسخ به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در نظر گرفته شده است. 

بر اساس این گزارش، ظریف گفته ایران به دنبال دستیابی به بمب هسته‌ای نیست اما تهران پاسخ‌های احتمالی‌ای برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در نظر گرفته که از سرگیری تولید اورانیوم غنی شده بخشی از آن است. 

وزیر خارجه ایران گفت: آمریکا هرگز نباید از اینکه ایران بمب هسته‌ای می‌سازد بترسد اما ما با جدیت برنامه غنی سازی اورانیوم را از سر خواهیم گرفت. 

ظریف مصاحبه‌ای با سی بی‌اس داشته و در این مصاحبه هم هشدارهای ماه اخیر رییس‌جمهور ایران را تکرار کرده است.

حسن روحانی گفته بود آمریکا از عقب نشینی از توافق هسته‌ای پشیمان خواهد شد و ایران در عرض یک هفته در صورت خروج آمریکا از برجام پاسخ مناسبی خواهد داد. 

ظریف با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: اگر تصمیم آمریکا  بر خروج از توافق هسته‌ای عملیاتی شود ایران تصمیماتی را تحت برجام و خارج از برجام اتخاذ خواهد کرد. ما گزینه‌های متعددی برای خودمان داریم و این گزینه‌ها آماده است؛ یکی از این‌ها می‌تواند شامل از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای با سرعتی بسیار بالا‌تر باشد. 

ظریف خاطرنشان کرد: سران کشورهای اروپایی باید در صورتی که آمریکا می‌خواهد اعتباری در جامعه بین‌الملل داشته باشد به ترامپ برای ماندن در برجام فشار بیاورند. قطعا جهان نمی‌تواند یک جانبه از ما انتظار اجرای یک توافقی را داشته باشد که شکسته شده است.

وزیر خارجه ایران در این مصاحبه در خصوص احتمال تبادل زندانی به‌‌ همان ترتیبی که در دولت گذشته آمریکا اتفاق افتاد هم گفت: این احتمال وجود دارد به ویژه از منظر بشر دوستانه ولی چنین اقدامی نیازمند تغییر در رویکرد و رفتارهاست. واشنگتن باید نشان دهد می‌تواند وارد یک گفتمان احترام آمیز شود تا تهران هم بخواهد مذاکراتی با آمریکا درباره مساله شهروندان آمریکایی که در ایران زندانی هستند داشته باشد. 

وی تاکید کرد: آمریکا باید یادبگیرد چطور با دیگر ملت‌های دارای حاکمیت سرزمینی رفتار کند. به ویژه ملت‌هایی که برای ادامه حیاتشان به آمریکا وابسته نیستند. وقتی شما در مذاکرات با بی‌احترامی با یک کشور و یک دولت و مردمش ظاهر شوید جایی برای دیالوگ باقی نخواهد ماند.

ظریف همچنین تاکید کرد: دیپلمات‌های ایرانی قادر به تاثیرگذاری بر تصمیمات مربوط به زندانیان آمریکایی در ایران که توسط قوه قضاییه بازداشت شده‌اند نیست، با این وجود سعی می‌کند از منظر بشر دوستانه از نفوذش استفاده کند تا از وضعیت سلامتی زندانیان مطمئن شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز