خبرگزاری کار ایران

خجسته در طرح سوال از وزیر اقتصاد:

هفت ماه پیش، پیش‌بینی دلار ۵ هزار تومانی را داشتیم/ مردم ما را نفرین می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۱۴۸۹۸

نماینده اصولگرای همدان گفت: هفت ماه پیش، پیش‌بینی دلار پنج هزار تومانی را داشتیم و گفتیم یک جریان مرموز می‌خواهد وضعیت ارز را به هم بزند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، امیر خجسته در سوال از وزیر اقتصاد مبنی بر عدم ایجاد ثبات در بازار ارز ، گفت: سوال ما از وزیر اقتصاد دو سال طول کشید که به صحن مجلس بیاید اما طبق قانون ۱۰ روز بعد از وصول باید در صحن مطرح شود.

نماینده اصولگرای همدان تصریح کرد: سوال ارزی ما مربوط به وزیر است که ایشان قرار شد در تیم ارزی مطرح کنند و آنها را به کمیسیون بیاورند.

خجسته با بیان اینکه هفت ماه پیش، پیش‌بینی دلار پنج هزار تومانی را داشتیم و گفتیم یک جریان مرموز می‌خواهد وضعیت ارز را به هم بزند، اظهار کرد: از سه هزار و ۵۰۰ تومان به سه هزار و ۷۰۰ و چهار هزار تومان و در نهایت به شش هزار تومان رسید و اگر سوال من قبل از عید انجام شده بود از این وضعیت پیشگیری می‌شد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس ادامه داد: سوالی که درباره ارز مطرح می‌شد این است که وقتی ارز قیمتش افزایش پیدا می‌کند متناسب با آن همه اجناس و اقلام بالا می‌رود و در این سیاستی که ارز رو به افزایش رفت و تیم اقتصادی دولت آن را مدیریت نکرد یا عده‌ای در بازار آرامش مردم را سلب کردند باید توجه شود که امروز وضعیت صادرات ما چگونه است که اگر شما به عنوان تیم اقتصادی دولت این را مدیریت نکردید، قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: من سوالاتی از آقای کرباسیان در خصوص افزایش یک شبه ارز دارم که تیم اقتصادی دولت همانند دکتر باید درد اقتصادی کشور را بدانند و تشخیص دهد و نسخه بپیچد.

خجسته تصریح کرد: منطق قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومان را از کجا آورده‌اید. ما در سال گذشته بودجه را با دلار سه هزار و ۷۵۰ تومان بسته‌ایم و این افزایش قیمت قابل قبول نیست. این چهار هزار و ۲۰۰ تومان چه ضمانت عملیاتی و اجرایی را دارد و تضمین می‌کند که دوباره به بحرانی دیگر تبدیل نشود.

این نماینده اصولگرای مجلس افزود: ۳۰ میلیارد دلار در این مدت از کشور خارج شده و بانک مرکزی نظارت ندارد همچنین برای عدم بازگشت ارز به صادرات کشور؛ چراکه در این فضایی که نظارت وجود ندارد این پول‌ها از بین رفته است.

این نماینده مجلس به کاهش ارزش پول ملی اشاره کرد و گفت: من با مستندات می‌گویم که ارزش پول ملی ما به حداقل رسیده است و عدم کنترل نقدینگی بارها از تریبون مجلس هشدار داده شده است و همچنین ضرورت کنترل نقدینگی را هشدار داده‌ایم.

خجسته با بیان این پرسش که برای این نقدینگی موجود در کشور چه تدبیری اندیشیده‌اید، گفت: علت تشتت در اقتصاد و ارزش چیست؟ عده‌ای دلار با قیمت بالا و عده‌ای دلار با قیمت پایین را خوب می‌دانند که علت آن عدم اجرای دقیق قانون مکرر مالیات‌های مستقیم است.

این نماینده همدان با اشاره به سخنان دیروز رئیس جمهور در باب وضعیت ارز گفت:‌ آیا واقعا این قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومان تخصصی بود؟ این بالا رفتن قیمت همه اقلام از پنج تا ۵۰ درصد را در پی داشته است و کارمندی که حقوقش دو میلیون تومان است با این افزایش قیمت‌ها مواجه می‌شود.

این نماینده ولایی مجلس با بیان اینکه آیا قیمت اجناس و اقلام به قیمت قبل برمی‌گردد یا نه، گفت: شما به عنوان مدیر ارشد اقتصادی باید کنترل کنید. ما ۹۸ میلیارد دلار درآمد داریم که ۵۱ میلیارد دلار آن درآمد نفتی است که ۱۰۰ درصد در اختیار دولت و ۴۷ درصد آن غیرنقدی که ۷۰ درصد کل آن در اختیار دولت است.

خجسته با بیان اینکه ما ۴۴ هزار میلیارد دلار مازاد داریم خطاب به وزیر اقتصاد گفت: آیا این را مدیریت کرده‌اید؟ من به یقین می‌گویم بانک مرکزی نتوانسته مدیریت کند.

این نماینده مردم همدان با بیان اینکه مردم ما جان و خون داده‌اند و امروز از ما مدیریت می‌خواهند و ما امروز در مدیریت ارز مشکل داریم، گفت: ما جنگ را مدیریت کردیم و ما در مقابل آمریکا ایستاده‌ایم لذا نظام و رهبری ما ناکارآمد نیستند بلکه آن مدیری که مسئولیت می‌گیرد و نمی‌تواند مدیریت کند ناکارآمد است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس تصریح کرد: ما در حال حاضر سه نوع نرخ ارز داریم؛ یکی نرخ دلار در خیابان فردوسی، دیگری نرخ دلار حواله‌ای و سومی نرخ دلار وارداتی و امروز به گونه‌ای شده که ۱۰ هزار دلار قیمتش پنج هزار و ۸۰۰ تومان، ۵۰ هزار دلار قیمتش شش هزار تومان و ۱۰۰ هزار دلار قیمتش به شش هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است و بیشتر از این نمی‌خواهم بگویم که التهاب ایجاد نشود.

این نماینده اصولگرای همدان با اشاره به اینکه مردم منتظر هستند و ما را نفرین می‌کنند، گفت: این چه نظارتی است که وجود دارد، چرا سوال ما باید دو سال به طول بینجامد.

این نماینده مجلس با اشاره به حضور رئیس بانک مرکزی در مجلس و ناراحتی نمایندگان از گزارش او تاکید کرد: رئیس جمهور گفتند ما از عملکرد ارز در چهار سال گذشته راضی نیستیم. مردم ما اقتدار و قاطعیت می‌خواهند و اگر به داد مردم نرسیم اتفاق دیگری رخ خواهد داد.

این نماینده اصولگرای همدان با تشکر از صحبت‌های رئیس جمهور در باب بیان نارضایتی از وضعیت ارز گفت: ما همه نوکر مردم هستیم و باید باشیم.

این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت سخت مردم گفت: این سوال اعتقاد من است و نمی‌توانم جایی که نقد دارم نقدم را مطرح نکنم. مردم ما بیش از این تحمل ندارند، هر وقت به آنها گفتیم در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنید آمدند، هر وقت گفتیم جان بدهید دادند و مردم ما بهترین مردم تاریخ بشریت هستند. ما باید یک فکر اساسی برای معیشت، ارج و ثبات انجام بدهیم.

این نماینده مجلس خطاب به مردم گفت: مردم بدانید نمایندگان شما مقتدرانه ایستاده‌اند و از شما اقتصاد و معیشت برای شما دفاع خواهند کرد و سال ۹۷ سال برطرف شدن مشکلات اقتصادی با هماهنگی قوای سه‌گانه و تیم مقتدر اقتصادی خواهد بود.

این نماینده مردم همدان پس از صحبت‌های وزیر اقتصاد گفت: امیدوارم با این بحث‌هایی که می‌شود صحبت عملی هم انجام شود چراکه مردم ارباب ما هستند و ما در مقابل اربابان باید حقشان را ادا کنیم.

وی با بیان اینکه با سپرده‌های مردم بازی می‌شود، گفت: آقای وزیر من مستندات این را دارم که بانک مرکزی از نیروهای متخصص استفاده نمی‌کند.

این نماینده اصولگرای همدان با اشاره به ماده ۱۶ بند «الف» مربوط به رفع موانع تولید تاکید کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بانک‌ها چه کار می‌کنند. همه بانک‌ها اموال منقول و غیرمنقولی دارند که هر ساله ۳۳ درصد از آن باید به فروش برسد اما تحقق نیافته.

وی با اشاره به لزوم شفاف‌سازی ادامه داد: ما باید شفاف صحبت کنیم چراکه شفافیت حرف اول را در نظام می زند.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: اگر هر کسی را در باب اخلال در اقتصاد می‌شناسید باید آن را بگویید.

این نماینده مجلس تاکید کرد: برای حفظ سرمایه‌های مردم که نقدینگی آن هزار و ۵۰۰ میلیارد می‌باشد چه کارهایی انجام شده. بانک‌ها طبق قانون باید ۴۰ درصد در سال ۹۲ و ۷۰ درصد در سال ۹۴ را از سرمایه اصلی خود به کارهای سرمایه‌ای اختصاص می‌دادند که علاوه بر آن ۸۰ درصد از سپرده‌های مردم را در امر ساخت و ساز به کار گرفته‌اند و این نظارت‌ها در این زمینه کجا رفته است.

خجسته با بیان اینکه این تجمعات به خاطر عدم نظارت‌هاست گفت: ما در ادامه مجبور شدیم ۲۰ هزار میلیارد تومان از بیت‌المال بگیریم ما ۳۳ بانک داریم و اگر به بانک‌های خصوصی و موسسات بانکی نظارت نشود فاجعه خواهد شد. باید به گونه‌ای عمل کنیم که مردم ما در مقابل مجلس تجمع نکنند.

وی در بخش دیگری از گفته‌های خود به سودهای کاذب در بانک‌ها اشاره کرد و گفت: در یکی از بانک‌ها که معاملات ضربدری و بدون رد و بدل مالی معاملاتی انجام می‌شده سود موهوم نمایش داده‌اند و بانک مرکزی این سود را تایید کرده است.

وی ادامه داد: برخی از این اعمال را بانک مرکزی تایید و صدا و سیما تبلیغ کرده است. ما باید از وارد کردن سپرده‌های مردم از موسسات غیرقانونی جلوگیری کنیم.

این نماینده اصولگرای مجلس خاطرنشان کرد: اگر در سال ۹۷ در استان‌ها و جلوی مجلس مردم تجمع کنند مسوولش شما هستید.

این نماینده ولایی مجلس با اشاره به قاچاق ۶ هزار و ۴۸۱ خودرو تصریح کرد:‌ما از سوزن تا قطعات هواپیما را وارد می‌کنیم و قاچاق همه جا را در بر گرفته.

وی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: آقای وزیر شما رئیس گمرک بوده‌اید و اینها از مبادی قانونی وارد می‌شود و استیضاح بعدی ما درباره قاچاق کلا خواهد بود و اگر ما وضعیت را تعیین تکلیف نکنیم مردم ما را تعیین تکلیف خواهند کرد.

این نماینده مجلس در پایان با بیان اینکه این مواردی را که گفتم قطره‌ای از یک دریا بود، گفت: سوال از وزیر را باید به رای بگذاریم که در نهایت با ۱۰۹ رای موافق ۴۸ رای مخالف و هشت رای ممتنع نمایندگان صحبت‌های خجسته را وارد دانستند و پزشکیان پس از پایان رای‌گیری تاکید کرد در باب موسسات مالی دولت به هیچ وجه پولی را چاپ نکرده و یا به آنها اختصاص نداده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز