خبرگزاری کار ایران

ظریف در گفت‌وگو با المانیتور:

اروپایی‌ها به جای تسکین ترامپ او را به اجرای تعهداتش تشویق کنند/ هیچ کس را در یمن بمباران نکردیم

asdasd
کد خبر : ۶۱۵۳۲۳

بر اساس گزارش المانتیور ظریف اشاره مستقیمی به خروج ایران از توافق هسته‌ای در پاسخ به این اقدام ترامپ نکرده و تاکید داشته خروج واشنگتن به معنای شکست عمده در این توافق نیست. ظریف گفته سیاست‌های ترامپ در ۱۵ ماه گذشته تاثیرات اقتصادی برجام بر ایران را کم کرده است و بنابراین هر تصمیمی که تهران بگیرد در برجام توجیح پذیر است.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در جریان سفر به نیویورک در گفت‌و‌گو با المانیتور گفت: اگر ترامپ تعلیق تحریم‌های ایران را در ۱۲ ماه می‌تمدید نکند به طور رسمی از توافق هسته‌ای خارج شده و تهران می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را در مسیری به مراتب پیشرفته‌تر از سر بگیرد. 

آمریکا باید یک شریک فعال با حسن نیت در توافق باشد

وی با بیان اینکه حضور صرف آمریکا در توافق کافی نیست بلکه آمریکا باید یک شریک فعال با حسن نیت در توافق باشد، اظهار داشت: اقدامات آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون برای اعمال فشار بر تهران بر سر سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای در ازای حفظ آمریکا در توافق گمراه‌کننده بود. 

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دولت ترامپ هرگز بخشی از توافق هسته‌ای نبوده است، تصریح کرد: آن‌ها در ۱۵ ماه گذشته سعی کردند مطمئن شوند که ایران از فواید اقتصادی برجام چیزی نصیبش نمی‌شود و هر کاری که در سه هفته آتی بکنند تفاوت بزرگی با قبل ندارد. تاثیرات اقتصادی برجام بر ایران به طور عمده با سیاست‌هایی که آن‌ها در ۱۵ ماه گذشته دنبال کرده‌اند از بین رفته است.

ترک برجام جدی‌ترین گزینه ایران در برابر امریکا است

ظریف با بیان اینکه ما توجیه کافی برای هر تصمیمی بنا بر منافع ملی خودمان در راستای ماندن یا ترک توافق هسته‌ای داریم، خاطرنشان کرد: اگر ما تصمیم به ترک توافق هسته‌ای بگیریم در خود برجام و در منظر جامعه بین‌الملل کامل توجیه‌پذیر است. این کار آمریکا را به عنوان یک طرف مذاکره که نه تنها قابل اعتماد نیست بلکه پیش‌بینی‌پذیر هم نیست در جامعه بین‌الملل منزوی می‌کند و جهان می‌فهمد که ایران نمی‌توانست به طور یکجانبه و بدون اجرای توافق از سوی دیگر طرف‌ها در این توافق بماند. من معتقدم این کار حتی شاخص‌های منفی اقتصاد برای ایران را می‌تواند از بین ببرد. 

وی اضافه کرد: همزمان به دلیل توانایی‌هایی که ذیل برجام در مورد تحقیق و توسعه به ما داده شده ما می‌توانیم برنامه هسته‌ای مان را در مسیری به مراتب پیشرو‌تر از سر بگیریم اما هنوز اهداف ما صلح‌آمیز خواهد بود. اما مسیر ما پیشرفته‌تر است. در نتیجه این یکی از گزینه‌هایی است که برای ایران باز است و احتمالا جدی‌ترین گزینه خواهد بود. 

تلاش‌های اروپا برای ماندن امریکا در برجام گمراه‌کننده است

وزیر مور خارجه درخصوص اقدام اروپایی‌ها برای دیدار با ترامپ و اعمال فشار بر ایران در مسائل منطقه‌ای و موشکی ابراز داشت: من فکر می‌کنم این سیاستی گمراه‌کننده است. آن‌ها باید از فرصت دیدار با ترامپ برای تشویق او به حفظ تعهدات آمریکا در برجام استفاده کنند به جای اینکه سعی کنند او را تسکین بدهند.

ظریف افزود: من فکر می‌کنم اگر آن‌ها منافعی در سر دارند و منافع اروپا را دنبال می‌کنند باید از این امکان برای تشویق ترامپ استفاده کنند نه فقط برای ماندن در توافق هسته‌ای که برای اجرای تعهداتش با حسن نیت. 

آمریکا در دوران ترامپ شریک فعال با حسن‌نیت برای توافق هسته‌ای نبوده است

وی با تاکید بر اینکه ایران براساس منافعش تصمیم می‌گیرد، بیان کرد: یا ایران باید بتواند به منافع اقتصادی دست پیدا کند یا آمریکا آماده توقف اقدامات ۱۵ ماه اخیرش برای تغییر فضای تردید و جلوگیری از حضور شرکای اقتصادی در ایران باشد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان افزود: این سیاست باید متوقف شود و ما معتقدیم ماکرون و مرکل باید ترامپ را قانع کنند که این سیاستی است که توافق هسته‌ای را نامناسب کرده و باید متوقف شود. از وقتی ترامپ وارد اتاق بیضی (اتاق رییس‌‌‌جمهور آمریکا) شده، آمریکا یک شریک فعال با حسن‌نیت برای توافق هسته‌ای نبوده است. 

سیاست قطعی دولت پافشاری بر حقوق مردم برای بیان دیدگاه‌هایشان است

ظریف درباره اعتراضات سراسری دی ماه در ایران و اینکه مردم خواستار آزادی‌های سیاسی بیشتر از دولت روحانی شدند و آیا این خواسته‌ها مشروع بوده یا خیر یادآور شد: قطعا مردم نگرانی‌ها و تقاضاهای مشروعی دارند و حق دارند این درخواست‌ها را بدون خشونت و بدون شکستن قانون بیان کنند و این سیاست قطعی دولت است که بر حقوق مردم برای بیان دیدگاه‌هایشان پافشاری کند.

وی اضافه کرد: این تفاوت ایران با دیگر کشورهای منطقه است. ما سیاست فعال داریم. ما افکار عمومی فعال و حوزه عمومی فعال داریم که نظراتشان را از طریق صندوق‌های رای اعلام می‌کنند اما زمانی که حس کنند نیاز به بیان و اظهار عمومی نظیر تظاهرات دارند تا زمانی که صلح‌‌آمیز باشد این کار را می‌کنند. 

مردم انتظار دارند جامعه بین‌المللی بر تعهداتش در برجام بماند

وزیر امور خارجه با بیان اینکه شاخص‌های اقتصادی در ایران بسیار خوب است، عنوان کرد: هشت درصد رشد اقتصادی و هفت یا هشت درصد تورم از ۴۵ درصد. این دستاوردهای مهمی است. اشتغال‌زایی نیز برجسته بوده است. دولت توانسته در سه یا چهار سال گذشته بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون شغل ایجاد کند. با این حال انتظارات مردم متفاوت است.

ظریف با بیان اینکه مردم انتظار دارند جامعه بین‌المللی بر تعهداتش در برجام بماند و این برای آن‌ها به معنای سرمایه‌گذاری خارجی است که به معنی شغل است، گفت: ما اشتغال‌زایی خوبی داشتیم و فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد کردیم اما مردم انتظار بیشتری دارند و این برای ما مهم است که آینده قابل پیش‌بینی‌تری برای مردم داشته باشیم.

برخی‌ها توهم جایگزینی دولت سوریه از طریق نظامی را کنار نگذاشته‌اند

وی افزود: آینده پیش‌بینی‌‌‌‌پذیر لزوما شامل سرمایه‌گذاری بین‌المللی بیشتر نیست. ایران ظرفیت‌های داخلی فراوانی دارد. مهم است که اطمینان داشته باشیم که این ظرفیت‌هایی که داریم درون کشور سرمایه‌گذاری می‌شود و ما می‌توانیم تنها با حذف شاخص‌های ریسک به این مهم دست پیدا کنیم. 

این دیپلمات عالی‌رتبه درخصوص ایجاد نیروهای نظامی متحد عربی در سوریه که قرار است جایگزین نیروهای آمریکایی شوند، اظهار داشت: من فکر می‌کنم در سوریه آنچه لازم است این است که ما این استراتژی‌های نظامی و تفکرات نظامی را کنار بگذاریم و به سمت راه‌‌‌حل سیاسی برویم. من فکر می‌کنم برخی این توهم را که می‌توانند از طریق نظامی جایگزین دولت کنونی در سوریه شوند را کنار نگذاشته‌اند.

معتقدیم که دستاورد سیاسی بهترین دستاورد است

ظریف اضافه کرد: فکر می‌کنم این توهم ادامه دارد. هرچه بیشتر بر این طرز فکر پافشاری کنند شکست بیشتری در سوریه خواهند خورد. آن‌ها می‌توانستند پیشنهاد پنج سال پیش ما را زمانی که دولت سوریه تنها ۳۵ درصد سرزمین را در دست داشت بپذیرند و می‌توانستند توهم پیروزی نظامی را‌‌ رها کرده و پای میز مذاکره حاضر شوند و به دنبال راه حل سیاسی بر اساس طرح چهارگانه‌ای که ما پنج سال پیش پیشنهاد داده بودیم باشند. اما تصمیم گرفتند که به دنبال آرزوی پیروزی نظامی بروند و امروز دولت کنترل ۷۰ درصد سرزمین‌ها را در دست دارد. 

وی با بیان اینکه ما هنوز معتقدیم که دستاورد سیاسی بهترین دستاورد است، تصریح کرد: در نتیجه افراد باید طرز فکر مبتنی بر استراتژی نظامی را‌‌ رها کنند و به استراتژی سیاسی برای پایان دادن به این کابوس در سوریه فکر کنند و واقعیت‌ها را بپذیرند و برای دولت متحد ملی تلاش کنند.

 

آمادگی‌مان برای تسهیل گفت‌وگو با یمنی‌ها به عربستان اعلام کرده بودیم

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره حضور عربستان در این مذاکرات خاطرنشان کرد: متاسفانه به نظر می‌‌رسد سعودی‌‌‌‌‌ها توهمی مشابه آنچه در سوریه دارند را دنبال می‌کنند و معتقدند می‌توانند به پیروزی نظامی دست پیدا کنند. آنها در یمن همین توهم را دارند و به همین دلیل است که درگیری‌‌ها در یمن طولانی شده است. ما هیچ کس را در یمن بمباران نکردیم.

ظریف با بیان اینکه ما در یمن درگیر نیستیم اما نفوذ محدودی داریم که می‌توانیم برای دیالوگ‌‌های سیاسی در یمن از آن استفاده کنیم و همیشه از روز اول حتی قبل از شروع تخاصم‌ها آماده بودیم، ابراز داشت: حتی از سپتامبر ۲۰۱۳ ما به عربستان آمادگی خودمان را برای ارتباط با آنها در راستای کمک به تسهیل دیالوگ بین یمنی‌‌‌‌ها و اجتناب از فاجعه که امروز در یمن شاهد آن هستیم، اعلام کردیم.

سعودی‌ها نتوانستند مردم یمن را به زانو در بیاورند

وی ادامه داد: متاسفانه سعودی‌‌ها در آن زمان تصمیم گرفتند پیشنهاد ما را نادیده بگیرند و از آن زمان به بعد در هر موقعیتی ما این پیشنهاد را مطرح کردیم ولی آنها ترجیح دادند مقابله نظامی کنند و متاسفانه هنوز موفق نشدند جنگ را خاتمه بدهند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه همه کاری که در این جنگ نابرابر توانستند با تجهیزات نظامی زیبایی که از آمریکا خریدند توانستند بکنند این بود که نتوانستند مردم یمن را به زانو در بیاورند، عنوان کرد: من فکر نمی‌کنم هیچ وقت هم بتوانند. به همین دلیل است که هرچه زودتر بفهمند که نیازمند راه حل سیاسی در یمن هستند، زودتر این کابوس در یمنی که میلیون‌‌‌ها نفر در آنجا خود را از دست داده‌‌اند تمام خواهد شد. 

عربستان را نمی‌‌‌شود بیدار کرد 

ظریف درخصوص پیشرفت طرح چهار بندی ایران گفت: اگر عربستان فکر می‌کند می‌تواند به پیروزی نظامی برسد من باید این مثل معروف ایرانی‌‌ها بگویم که وقتی یک نفر خواب است، می‌‌شود او را بیدار کرد ولی وقتی خودش را به خواب زده نمی‌توانیم او را بیدار کنیم. انها امیدوارند که به پیروی نظامی برسند. نمی‌‌‌شود آنها را بیدار کرد. 

وی درخصوص روابط ایران و عربستان اظهار داشت: دیالوگ راه بهبود روابط است. اما از آن مهمتر رها کردن توهم‌‌‌هایی است که عربستان دارد. آنها فکر می‌کنند نیازمند درگیری با ایران برای پیشبرد اهداف‌شان هستند. من فکر می‌کنم نه نیاز به مقابله و درگیری با ایران است نه می‌توانند از عهده چنین کاری بربیایند. 

انتخابات آزاد، منصفانه و جدی برای عراق می‌خواهیم

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در پاسخ به سوالی درخصوص انتخابات عراق و انتظار ایران از این انتخابات تصریح کرد: ما یک انتخابات آزاد، منصفانه و جدی می‌خواهیم و معتقدیم که انتخابات جدی‌‌ای خواهد بود. ما خواستار تحقق اراده مردم عراق هستیم و مهم نیست چه انتخابی خواهند داشت. ما معتقدیم مانند انتخابات‌‌های قبلی این انتخابات نیز فرآیند پیچیده‌ای خواهد بود و امیدواریم که چانه‌‌زنی‌‌ها و مذاکرات سیاسی زیاد طول نکشد. امیدواریم که مردم عراق به بهترین‌ها دست پیدا کنند. ما امیدواریم دولت عراق در سازماندهی و برگزاری انتخابات موفق ظاهر شود.

ظریف درخصوص اینکه آیا ایران از پیوستن بسیج مردمی عراق به ارتش این کشور حمایت می‌کند یا خیر؟ خاطرنشان کرد: این تصمیمی است که مردم و دولت عراق می‌توانند اتخاذ کنیم. واحدهای بسیج مردمی در عراق قادر به تامین مقاومت لازم در برابر داعش هستند و می‌توانند آنها را شکست دهند. در نتیجه دارایی ارزشمندی برای مردم عراقند؛ اما این تصمیم به عراقی‌‌ها بستگی دارد. 

وی درخصوص روابط ایران و اربیل در پی رفراندوم استقلال‌‌‌طلبی کردستان و چشم‌‌انداز این روابط ابراز داشت: ما روابط خوبی با اقلیم کردستان داریم و هر دو طرف را (اربیل و بغداد) به روابط نزدیک دعوت می‌کنیم. ما از اینکه پیشرفتی حاصل شود، استقبال می‌کنیم و فکر نمی‌کنم بتوانیم قبل از انتخابات شاهد نتیجه محسوسی در این مذاکرات باشیم. ما امیدواریم بعد از انتخابات آنها این مذاکرات را دنبال کنند و اختلافاتشان را حل کنند و در این راه هر کمکی از ما ساخته باشد، دریغ نخواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز