خبرگزاری کار ایران

راشاتودی خبر داد؛

ایران به منطقه آزاد تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیوست

asdasd
کد خبر : ۶۱۵۹۶۳

وزیر انرژی روسیه از توسعه روابط تجاری با ایران در پی تایید پیش نویس توافق اولیه ایجاد منطقه آزاد تجاری میان کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داد و گفت:«این توافق به وضوح تحولاتی را در روابط تجاری دو جانبه بین ایران و روسیه ایجاد کرده و همکاری‌ها و سرمایه گذاری‌ها را بیشتر خواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از راشاتودی، «دیمیتری مدودف» نخست وزیر روسیه پیش‌نویس توافق اولیه ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیایی را تایید کرد. 

بر اساس این گزارش دستور لازم در وبسایت دولت روسیه منتشر شده است. توافق اولیه برای ایجاد منطقه آزاد برای کالاهای خاص است و با توجه به اینکه قواعد آن با قواعد روسیه ممکن است در تعارض باشد باید به تصویب برسد. 

بر اساس گزارش راشاتودی گفت‌و‌گو‌ها بین دو کشور ایران و روسیه سه سال پیش برای توافق تجارت آزاد آغاز شده اما بار‌ها به تاخیر افتاده است. 

به گفته «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه «این توافق به وضوح تحولاتی را در روابط تجاری دو جانبه بین ایران و روسیه ایجاد کرده و همکاری‌ها و سرمایه گذاری‌ها را بیشتر خواهد کرد.»

راشا تودی نوشت: «هفته گذشته تهران و مسکو توافق نفت در برابر کالا را که در سال ۲۰۱۷ با هدف حذف دلار از تبادلات دو جانبه تصویب شده بود را توسعه دادند. این توافق در ابتدا برای ۱۰۰ هزار بشکه در روز و فروش ۴۵ میلیارد دلار کالا به ایران بسته شده بود.»

این رسانه روس نوشت: « فروش نفت ایران برای روسیه به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران ساده‌تر است. صادرات نفت ایران به روسیه بر اساس برنامه کنونی ۵ میلیون تن در سال است. اولین انتقال در نوامبر ۲۰۱۷ به اندازه یک میلیون تن انجام شد.»

اتحادیه اقتصادی اوراسیایی شامل قزاقستان، بلاروس و روسیه بود که ارمنستان و قرقیزستان نیز به آن اضافه شدند. در سال ۲۰۱۶ ویتنام نیز اولین کشور خارج منطقه بود که به این بلوک پیوست. بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی از جمله چین، اندونزی، آمریکای جنوبی و رژیم صهیونیستی علاقه خود را برای حضور در توافق تجارت آزاد این اتحادیه اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز