خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور:

اروپا اگر می‌خواهد ترامپ را راضی کند، از جیب خودش خرج کند، نه ایران/اکنون آمریکا روی صندلی اتهام است/ یک جمله به برجام اضافه یا کم نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۱۶۳۱۷

رئیس‌جمهور با بیان اینکه یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد، تاکید کرد: اکنون آمریکا روی صندلی اتهام است که چرا به تعهدش عمل نکرده است و اروپا اگر می‌خواهد ترامپ را راضی کند، از جیب خودش و نه ایران خرج کند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه و در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی، نتیجه حضور آمریکا در منطقه را صرفا ایجاد ناامنی برشمرد و با بیان اینکه جان و حیثیت همه ملت‌های منطقه برای ما مهم است، گفت: سخن ترامپ به اعراب که پول به من بدهید تا زنده بمانید، تحقیر مردم جهان اسلام است.

رئیس‌‌جمهور با تشریح دستاوردهای سفر به این استان، گفت: افتتاح ۳ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه و آغاز عملیات اجرایی طرحهایی با اعتبار حدود ۶ هزار میلیارد تومان ، نشان دهنده تحرک بسیار خوب استان در مسیر توسعه است و دولت به طور کامل از این روند حمایت می‌کند.

روحانی افزود: در این سفر طرح‌های بسیار خوبی در بخش بهداشت و درمان و پروژه‌های متعددی در زمینه‌های صنعتی، گردشگری و کشاورزی، آغاز گردید که نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالای استان در این زمینه‌هاست که باید هر چه بیشتر تقویت شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از ۲۳ طرحی که در سفر قبلی به استان آذربایجان شرقی به تصویب رسید، ۱۸ طرح به طور کامل اجرایی شده و ۵ طرح نیز حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند که مقرر گردید در روند تکمیل آنها تسریع شود.

روحانی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های اصلی استان آذربایجان شرقی پروژه راه‌آهن است، گفت: یکی از اولویت‌ها و اقدامات اصلی دولت، تکمیل خطوط راه‌آهن در سراسر کشور است و امسال نیز گام های خوبی در این راستا برداشته خواهد شد و خط آهن به بستان‌آباد خواهد رسید. همچنین امسال خط آهن اردبیل افتتاح خواهد شد و در تلاش هستیم بهره برداری از خط آهن قزوین به رشت نیز هر چه زودتر آغاز شود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: دولت به تکمیل خطوط راه‌آهن اهتمام ویژه‌ای دارد، چرا که از لحاظ سیاسی، اقتصادی و ترانزیتی از اهمیت بالایی برای کشورمان برخوردار است.

روحانی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام، اظهار داشت: شهر زیبا و تاریخی تبریز این استعداد را دارد که قطب گردشگری برای جهان باشد. البته این موضوع نیازمند انجام اقدامات زیادی است که باید با سرعت انجام دهیم و از فرصتی که امروز برای تبریز بوجود آمده برای ایجاد تحرک در بخش گردشگری استان استفاده نماییم.

رئیس جمهور تبریز را قطب فرش و صنعت چرم و کفش دانست و با اشاره به بازدید سرزده خود از بازار کفش تبریز گفت: دولت به حمایت از صنایعی مانند کفش اهتمام ویژه‌ای دارد و خود را حامی این صنعت می‌دانیم و باید حمایت و پشتیبانی کنیم تا مشکلات این نوع صنایع برطرف شود.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت برای حمایت از کالای ایرانی، اظهار داشت: در زمینه حمایت از تولیدات و کالای ایرانی همه دستگاه ها باید همکاری و کمک کنند تا شاهد تحول خوبی در کشور باشیم و دولت نیز مصمم است گام‌های بلندی در این زمینه بردارد.

رئیس‌‌‌جمهور با ابراز خرسندی از فعال بودن بخش خصوصی واقعی در تبریز و استان آذربایجان شرقی گفت: بخش خصوصی واقعی می‌تواند اقتصاد را به پیش برده و در بازار منطقه‌ای و جهانی رقابت ایجاد کند، بنابراین دولت در حمایت از این بخش کاملاً جدی است و آن را در مسیر توسعه کشور مفید می‌داند.

روحانی با اشاره به تصمیم دولت در رابطه با کنترل التهابات بازار ارز، اظهار داشت: در این تصمیم با جلوگیری از قاچاق بخش زیادی از ارز و نیز اطمینان بخشی به تولیدکنندگان و واردکنندگان در خصوص ثبات قیمت ارز، کمک بزرگی به تولید داخلی شد، ضمن اینکه از توطئه واشنگتن مبنی بر اینکه بخواهد اقتصاد و بازار ارز کشورمان را بهم بریزد، جلوگیری کردیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های دولت در زمینه دریاچه ارومیه، اظهار داشت: دولت از ابتدا اهمیت ویژه‌ای برای دریاچه ارومیه قائل بود، چرا که معتقد بودیم، اگر وضعیت دریاچه ارومیه به مانند سابق رها می‌شد و دولت برای احیاء آن بودجه و ستاد تشکیل نمی‌داد، این دریاچه در سال ۹۶ به طور کامل خشک می‌شد.

روحانی گفت: اقدامات دولت در زمینه احیاء دریاچه ارومیه برای سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و امنیت و سلامت حدود ۴ میلیون نفر که تحت تأثیر این دریاچه قرار دارند، بسیار مؤثر بوده است و این اقدامات کاری بزرگ و استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود.

رئیس جمهور افزود: دولت تاکنون بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برای احیاء دریاچه ارومیه هزینه کرده است و ستاد احیاء دریاچه ارومیه در گزارش اخیر خود قول داده است که تا پایان دولت دوازدهم، سطح آب این دریاچه نسبت به سال ۹۲ یک متر افزایش خواهد یافت و به مردم آذربایجان و شمال غرب کشور اطمینان می‌دهم که دولت اهداف خود را برای احیاء دریاچه ارومیه ادامه خواهد داد و نخواهیم گذاشت که این دریاچه خشک شود.

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص برجام و واکنش ایران نسبت به اقدامات دولت آمریکا درباره آن گفت: درباره برجام حرف و دیدگاه ما کاملاً روشن است برجام توافق چند جانبه‌ای است که ۷ کشور، پس از مذاکرات طولانی متنی را به امضاء رساندند و این توافق به مانند بنایی است که حدود ۱۴ سال یعنی از سال ۸۱ تا سال ۹۴ طول کشیده تا این بنا ایجاد شود و امروز بخاطر تهدیدات و ادعای فردی برای خروج از این بنا که صرفاً یکی از اتاق‌های آن را در اختیار دارد، نمی‌توان یک بنای ۱۴ ساله را بهم زد. برجام توافقی است که در شورای امنیت سازمان ملل به تأیید رسیده است و نمی‌توان قراردادی که جنبه جهانی و بین‌المللی دارد را مدام تغییر داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد، تصریح کرد: توافق برجام یا می‌‌ماند یا نمی‌ماند، اما بنا برماندن بود به طور کامل خواهد ماند و اگر نماند، همه باید از آن خداحافظی کنند و این موضوعی است که در گفتگوهای متعدد خود با آقای مکرون نیز صراحتاً اعلام کرده و گفته‌ام که حتی یک جمله به این توافق اضافه و کم نخواهیم کرد و او هم به صراحت گفته که این موضوع را قبول دارد.

روحانی تصریح کرد: اگر اروپایی‌ها قصد دارند، ترامپ را راضی نگه دارند، باید این کار را از جیب خود انجام دهند و ما اجازه نمی‌دهیم از جیب ملت ایران آقای ترامپ را راضی کنند. ایران تا جایی در برجام می‌ماند که منافع ملت ایران در آن تضمین شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز آقای ترامپ و دولت آمریکا در صندلی اتهام قرار دارند که چرا توافق برجام را به طور دقیق اجرا نکرده‌اند و در مواردی تأخیر و کوتاهی نسبت به آن داشتند.

روحانی همچنین با تأکید بر اینکه حضور آمریکا در منطقه هیچ نفعی برای منطقه ندارد، گفت: حضور آمریکا در عراق و افغانستان هیچگونه امنیت و رفاهی برای این کشورها به همراه نداشته است. نمی‌دانم مشکل کشورهای منطقه چیست که ترامپ اعلام می‌کند که اگر نباشد، اینها نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند. چه کسی حیات آنها را تهدید می‌کند؟ ما که به عنوان جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان رفاقت، دوستی و روابط صمیمانه با همه کشورهای منطقه بوده و هستیم و جان همه مردم کشورهای منطقه برای ما مهم است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: هراس‌افکنی دولت آمریکا صرفاً بهانه‌هایی است که خزانه کشورهای اسلامی را خالی کنند، لذا از مردم جهان اسلام می‌خواهم که با هوشیاری از منافع خود حفاظت کنند، ما دلمان می‌سوزد که فردی در آمریکا به صراحت و با گستاخی از مردم منطقه باج‌خوهی کند. ما خودمان به خوبی می‌توانیم از امنیت و ثبات منطقه حفاظت کنیم و نیازی به قدرت‌های خارجی نداریم و حضور آمریکا در منطقه مضر بوده و بعد از این هم مضر خواهد بود.

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های دولت برای حمایت از نخبگان، اظهار داشت: حمایت از سرمایه ملی و انسانی را یک ضرورت می‌دانیم، لذا برنامه‌های متعددی در این خصوص طی سال‌های گذشته داشته‌ایم که به واسطه آن نخبگان زیادی به کشور ما بازگشتند که بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امسال در روز هسته‌ای ۸۰ نوع پروژه جدید افتتاح کردیم و در یک بخش پیچیده علمی دستاوردی داشتیم که دنیا دچار حیرت شد. امروز آقای ترامپ تصور می‌کند که ما در خصوص واکنش‌های خود شعار می‌دهیم، اما اگر برجام بر هم بخورد با سرعت بالایی فعالیت‌های خود را در پیش خواهیم گرفت و تهدیدات آمریکا نسبت به ملت ایران را بسیار بی‌ارزش می‌دانیم.

روحانی تصریح کرد: اگر بخواهند برجام را زیر پا بگذارند، تصمیمات و اقدامات بسیار متفاوت‌تر از گذشته در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز خود اتخاذ خواهیم کرد.

رئیس جمهور افزود: به عنوان کسی که در عرصه‌ سیاست خارجی و مذاکرات تجربیاتی دارم، اعلام می‌کنم که اگر به فرض تصمیمات غلطی در رابطه با برجام اتخاذ کنند، این تصمیمات بسیار زودگذر خواهد بود و خیلی زود از ما خواهش خواهند کرد که با آنها مذاکره کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز