خبرگزاری کار ایران

دو منبع آگاه در گفت‌و‌گو با رویترز:

۲ شرکت چینی هوآوی و ZTE به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران محکوم شدند

کد خبر : ۶۱۶۵۱۹

بر اساس گزارش رویترز هفته گذشته آمریکا شرکت‌های آمریکایی را از فروش قطعات و نرم افزار‌ها به ZTE برای مدت هفت سال منع کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، بازرسان آمریکا در نیویورک در حال بررسی کمپانی چینی هوآوی برای یافتن موارد نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط این شرکت چینی هستند. 

به گفته یک منبع آگاه نزدیک به این پرونده، از سال ۲۰۱۶ مقامات آمریکا نقل و انتقال محصولات آمریکایی توسط هوآوی به ایران و دیگر کشور‌ها در راستای نقض قانون تحریم‌ها و صادرات را مورد بررسی قرار داده‌اند. 

بر اساس گزارش رویترز، گزارش تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا نشانگر مجموعه‌ای از اقدامات آمریکایی‌ها با هدف توقف یا کاهش دسترسی شرکت چینی هوآوی و ZTE به اقتصاد آمریکا در خلال بازرسی‌هایی است که نشان بدهد آیا این شرکت‌ها می‌توانستند از فناوری‌هایشان برای جاسوسی علیه آمریکایی‌ها استفاده کنند یا خیر. 

به گزارش رویترز، شرکت چینی هوآوی بزرگ‌ترین سازنده شبکه تجهیزات فناوری ارتباطات و سومین توزیع‌کننده بزرگ تلفن همراه در جهان است. 

بر اساس این گزارش، هفته گذشته آمریکا شرکت‌های آمریکایی را از فروش قطعات و نرم افزار‌ها به ZTE برای مدت هفت سال منع کرد. واشنگتن این شرکت چینی را به نقض توافقی در خصوص تنبیه کارکنان در صورت ارسال غیر قانونی محصولات آمریکایی به ایران محکوم کرد. 

شرکت ZTE که فروشنده تلفن همراه هوشمند در آمریکاست محکوم به پرداخت ۸۹۰ میلیون دلار جریمه  بعلاوه ۳۰۰ میلیون دلار دیگر است که ممکن است اعمال شود شد. 

دو منبع آگاه خبر دادند که مقامات آمریکا به شرکت هوآوی هم مشکوک هستند و به دنبال اطلاعاتی‌ هستند که با صادرات احتمالی و نقض تحریم‌ها در ارتباط باشد. هر دو کمپانی توسط قانون گذاران آمریکایی در خصوص نگرانی‌های امنیت سایبری تحت بررسی‌های موشکافانه قرار گرفته‌اند. 

بر اساس گزارش رویترز، بازرسی‌های دولت آمریکا در خصوص نقض تحریم‌ها توسط ZTE در سال ۲۰۱۲ بعد از گزارشی در همین رسانه در خصوص امضای یک قرارداد برای ارسال نرم افزار‌ها و سخت افزارهایی به ارزش میلیون‌ها دلار از برخی شرکت‌های شناخته شده فناوری آمریکایی به بزرگ‌ترین شرکت ارتباطات ایران انجام گرفت. 

این رسانه مدعی شده قبلا نیز گزارش‌هایی درباره اقدامات مشکوک هوآوی منتشر کرده بود. در ژانویه ۲۰۱۳ رویترز گزارش داد که این شرکت چینی سعی دارد نوع خاصی از تجهیزات کامپیوتری را به یک بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه ایران بفروشد. 

در ماه فوریه امسال سناتور ریچارد بور نسبت به توسعه شرکت‌های فناوری اطلاعات چینی در آمریکا ابراز نگرانی کرده بود. او این شرکت‌ها را ضد اطلاعات و امنیت اطلاعاتی خوانده بود. 

مارکو روبیو و تام کوتن سناتورهای جمهوری‌خواه مجلس آمریکا هم طرح قانون مسدود کردن مسیر خرید و فروش تجهیزات ارتباطات از راه دور از شرکت‌های هواآوی و ZTE را در مجلس دادند. علت این طرح از نظر آن‌ها جلوگیری از دسترسی این شرکت‌های چینی برای جاسوسی علیه مقامات آمریکایی بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز