خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در دیدار وزیر کار:

همه باید به وزارت کار کمک کنند/ نیازمند عزم عمومی برای فرهنگ‌سازی در زمینه اشتغال هستیم

asdasd
کد خبر : ۶۱۶۶۷۳

مرجع تقلید شیعیان تاکید کرد که همه باید به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی کمک کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت‌الله مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به قم سفر کرده گفت: مسایل اجتماعی به یکدیگر گره خورده و اگر می‌خواهیم مسایل اجتماعی حل و فصل شود باید جوانب مختلف را مد نظر داشته باشیم.

وی افزود: اولین موردی که باید به آن توجه کنیم این است که باید نسبت به آموزش و پرورش خود حساس باشیم. متاسفانه فارغ التحصیلان آموزش و پرورش بعد از آن که وارد جامعه می‌شوند متاع شان خریدار ندارد و از طرفی تخصص مورد نیاز جامعه نیز در وجود آنها نیست.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی متذکر شد: البته بحث‌هایی بوده مبنی بر اینکه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به دانش‌آموزان آموزش و پرورش داده شده که وقتی به جامعه وارد می‌شوند صاحب یک فن و تخصص باشند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در زمینه اشتغال و نگاه جوانان به کار نیز نیاز به فرهنگ‌سازی در جوانان داریم، گفت: متاسفانه برخی جوانان کشور حاضر نیستند هر کاری انجام دهند در حالیکه در حقیقت کار عار نیست و از طرفی بزرگان دینی و ائمه ما گاها کارهای ساده‌ای داشتند. برای مثال حضرت امیرالمومنین از افتخارات‌شان این است که هزار غلام را از دسترنج خودشان آزاد کردند.

وی افزود: بسیاری از جوانان و خانواده‌ها دنبال کارهای به اصطلاح با سطح بالا و با شخصیت می‌گردند درحالیکه این نگاه یک نگاه غلط است تا این فرهنگ درست نشود بیکاری هم درست نخواهد شد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اشتغال اتباع بیگانه در کشور گفت: الان به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به‌دلیل اینکه برخی جوانان ایرانی سر برخی کارها از جمله سنگ‌بری‌ها حاضر نمی‌شوند حضور این اتباع بیگانه ضروری شده؛ جوانان باید هر کاری را عبادت و افتخار بدانند و فراموش نکنند که بوسیدن دست کارگر توسط پیامبر شوخی نیست.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه وضعیت کارفرماها نیز باید مورد توجه باشد، گفت: کار را باید کسی تولید کند تا کارگر سر کار برود اما متاسفانه مشاهده می‌شود که کارفرماها دچار مشکلاتی از جمله مالیات‌های سنگین هستند. از طرفی بانک‌ها فشار عظیمی را روی تولید کنندگان وارد می‌کنند و متاسفانه مدارا هم نمی‌کنند. سودهای کلان 28 و 30 درصد به واحدهای تولیدی چه معنی دارد و کجای دنیا شاهد آن هستیم؟ بعضا می‌شنویم در برخی کشورها وام‌هایی که به تولید کنندگان داده می‌شود با سود یک تا دو درصد است. مگر واحدهای تولیدی چقدر درآمد دارند که این همه سود بانکی و مالیات بدهند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی تصریح کرد: بعضا می‌گویند اجناس واحدهای تولیدی ایرانی گران در می‌آیند. البته این طبیعی است چون هزینه‌هایشان گران در می‌آید. اخیرا اعلام کردند برخی اجناس از جمله کولر نباید گران شود در حالیکه دولت محترم باید پاسخ دهد که چگونه دلار 3700 تومانی تصویب شده برای سال 97 را به 4200 تومان رشد داد؟ یا سوال این است که این 500 تومان جای خالی را چه کسی برای واحد تولید کنندگان پر می‌کنند؟ وقتی شما دلار را گران‌تر کردید چطور تولید کننده جنس را به‌طور سابق بفروشد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه همه باید به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی کمک کنند، گفت: نیازمند یک عزم عمومی برای فرهنگ‌سازی در زمینه رفع اشتغال هستیم. همچنین نیازمندیم از تولیدکنندگان به معنای واقعی حمایت شود.

وی افزود: همان‌طور که حمایت از کارگر باید مد نظر مسوولان باشد، حمایت از کارفرماها نیز باید مورد نظر باشد چراکه اگر کارفرما سرد شود تولید خود را تعطیل خواهد کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به اقدام وزارت‌تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کودکان بی‌سرپرست و ایتام گفت: سیاست وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی برای توانمندسازی این کودکان در حمایت از آنها بسیار خوب است و باید ادامه پیدا کند تا اینکه کودکان به سن جوانی می‌رسند خودشان صاحب فن و تخصص باشند

آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان خطاب به وزیر کار گفت: سلام من را به آقای روحانی برسانید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز