خبرگزاری کار ایران

خرم در گفت‌وگو با ایلنا:

حرف تند زدن و به استقبال جنگ رفتن پاسداری از منافع ملی نیست/ ظریف در چارچوب دستورالعمل‌های نظام عمل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۱۶۷۷۷

سفیر و نماینده اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو با بیان اینکه حرف تند زدن و به استقبال جنگ رفتن پاسداری از منافع ملی نیست، تاکید کرد: کسی پاسدار منافع ملی است که کشتی کشور را در شرایط بحرانی نجات داده و از طوفان‌ها به سمت و سوی بحران رهنمون سازد. کاری که اکنون وزارت امور خارجه و شخص محمدجواد ظریف انجام می‌دهد نیز همین کار و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌های انسانی و مادی و جنگ است.

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به هجمه برخی رسانه‌ها تندرو علیه سخنرانی محمدجواد ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: کشورداری با حرف‌های تند زدن سنخیتی ندارد، بلکه در جامعه بین‌المللی باید همه عوامل را در نظر گرفت تا هر خطری که امنیت کشور را تهدید می‌کند با کم‌ترین هزینه خنثی کرد.

وزیر امور خارجه در چارچوب دستورالعمل‌های نظام عمل می‌کند

وی دیپلماسی را ویترین توانمندی‌های هر کشور دانست و اظهار داشت: وزارت امور خارجه نگهبان کشور و حافظ منافع ملی در عرصه بین‌المللی است و بر این اساس، وزیر امور خارجه در چارچوب دستورالعمل‌های نظام عمل می‌کند و از خود چیزی ندارد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: حتی اگر وزیر امور خارجه از خودش سخنی را بگوید در شرایطی که تنش علیه ایران در عرصه منطقه‌‌ای و بین‌المللی افزایش یافته و به اوج خود رسیده است، ما نباید نفت بر زیر این آتش بزنیم.

باید مانع آغاز درگیری و افزایش تنش‌ها شویم

خرم با بیان اینکه تحت فشار قرار دادن دستگاه دیپلماسی و وزیر امور خارجه در چنین شرایطی هنر نیست، تصریح کرد: هنر این است که ما از شعله‌های آتشی که اطراف ایران را فراگرفته، بکاهیم و به جای تحت فشار قرار دادن، دستگاه دیپلماسی و مسئول آن به فکر جلوگیری از درگیری و حفظ منابع و امکانات خود باشیم.

وی رجوع به آرا و نظرات مردم را در شرایط کنونی مهم دانست و خاطرنشان کرد: مردم در سال 92 خواستار عدم درگیری با جامعه بین‌الملل بودند. در آن زمان نیز وضعیت همانند اکنون بود و برخی از قدرت‌ها خواستار برخورد با ایران بودند. اکنون نیز شرایط همانند آن زمان است و ما باید مانع از آغاز درگیری و افزایش تنش‌ها شویم.

نباید به استقبال جنگ رفت

سفیر اسبق ایران در چین و لیبی افزود:‌ آنچه که دیپلماسی انجام می‌دهد این است که از درجه التهاب در روابط ایران با کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی بکاهد و مانع از نقض پیمان امریکا در توافق برجام شود. ممکن است روزی به کشور حمله شود، در آن هنگام تکلیف هر نهادی مشخص است ولی نباید به استقبال جنگ رفت و بحران‌افکنی کرد زیرا به وجود آمدن این شرایط به نفع هیچ کس و از جمله ایران نیست و وظیفه وزارت امور خارجه نیز همین موضوع است.

خرم با بیان اینکه حرف تند زدن و به استقبال جنگ رفتن پاسداری از منافع ملی نیست، ابراز داشت: کسی پاسدار منافع ملی است که کشتی کشور را در شرایط بحرانی نجات داده و از طوفان‌ها به سمت و سوی بحران رهنمون سازد. کاری که اکنون وزارت امور خارجه و شخص محمدجواد ظریف انجام می‌دهد نیز همین کار و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌های انسانی و مادی و جنگ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز