خبرگزاری کار ایران

نجفی:

کشور‌های هسته‌ای به تعهدات خود پایبند نیستند/ امریکا صلاحیت اظهارنظر درخصوص برنامه هسته‌ای سایر کشور‌ها را ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۱۶۷۸۶

سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در نزد سازمان‌های بین‌المللی، در کنفرانس منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در سازمان ملل در ژنو نگرانی عمیق خود را از عدم اجرای تعهدات کشور‌های هسته‌ای در زمینه خلع سلاح و اجرای ماده شش ان.پی.تی اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، رضا نجفی در دومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترس سلاح‌های هسته‌ای که در مقر سازمان ملل در ژنو جریان دارد؛ از کاهش محدود برخی از سلاح‌های هسته‌ای از رده خارج و قدیمی و نوسازی نسل جدید سلاح‌های هسته‌ای کوچک که در برنامه هسته‌ای جدید امریکا در سال ۲۰۱۸ به ان اشاره شده است، انتقاد کرد.

وی در بخشی دیگری از سخنانش تاکید کرد که امریکا به عنوان تنها کشوری که دو بار از سلاح هسته‌ای علیه مردم غیرنظامی استفاده کرده است، به هیچ وجه صلاحیت اظهارنظر درخصوص برنامه هسته‌ای سایر کشور‌ها را ندارد.

سفیر و نماینده ایران در آژانس در این سخنرانی از کشور‌های غیرهسته‌ای عضو ناتو خواسته است ضمن اجرای ماده شش ان.پی.تی همانند کشور‌های قزاقستان، بلاروس و اوکراین سلاح‌های هسته‌ای را از کشورهایشان خارج سازند.

نجفی از اینکه مصوبات کنفرانس‌های بازنگری قبلی ان.پی.تی به دلیل کارشنکنی برخی از کشور‌های غربی از جمله امریکا به اجرا در نیامده است به شدت انتقاد کرد.

دومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترس سلاح‌های هسته‌ای جهت بررسی وضعیت خلع سلاح هسته‌ای، منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و استفاده صلح‌‌‌آمیز از انرژی هسته‌ای به عنوان سه ستون اصلی معاهده در ژنو جریان دارد.

لازم به ذکر است که کنفرانس بازنگری NPT هر پنج سال یک بار برای بررسی پیشرفت اهداف معاهده به ویژه خلع سلاح هسته‌ای برگزار می‌شود. این نشست کمیته مقدماتی جهت آماده‌‌‌‌‌سازی مباحث برای دهمین کنفرانس بازنگری NPT است که قرار است در سال ۲۰۲۰ برگزار شد.

تاکنون چندین کنفرانس بازنگری به دلیل عدم پایبندی کشور‌های هسته‌ای به ماده ۶ معاهده و فقدان پیشرفت در خلع سلاح هسته‌ای به شکست انجامیده‌‌‌اند. کشور‌های هسته‌ای جهت انحراف افکارعمومی از خطر زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای تلاش می‌کنند تا با ایجاد بحران‌های ساختگی و بزرگ‌نمایی موضوعات مختلف از تمرکز جامعه جهانی بر خطر عظیمی که تسلیحات هسته‌ای این کشور‌ها برای جامعه بشریت ایجاد نموده است منحرف کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز