خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال نماینده مشهد:

آگهی‌های دولتی هیچ ارتباطی به یارانه‌های تخفیفی ندارد/ به هیچ وزارتخانه‌ای مجوز چاپ هفته‌نامه، ماهنامه یا روزنامه را ندادیم

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۳۸۶

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: برای رعایت عدالت به دستگاه‌ها قانونی ارائه کردیم که هیچ وزارتخانه‌ای حق ندارد همه آگهی‌هایش را به روزنامه‌های دولتی بدهد بر اساس آیین نامه‌ای به آنها تاکید کردیم بخشی از آ‌گهی‌هایشان باید در مطبوعات بخش خصوصی انتشار پیدا کند

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، سیدعباس صالحی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نصراله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات مبنی بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با چه مجوزی بر خلاف مصوبه هیئت وزیران اقدام به تفکیک روزنامه‌ها و مطبوعات در قالب دو دسته دولتی – عمومی و خصوصی کرده است، گفت: تا پیش از این در سال ۸۸ همان طور که مستحضرید در حوزه یارانه‌ها کاغذ به طور یارانه ارزی در اختیار حوزه نشر و مطبوعات قرار می‌گرفت اما این رقم در پایان سال ۹۶ با توجه به مجوزهای صادره بیش از ۱۱ هزار افزایش یافته است.

وی افزود: مدیریت منابع مذکور در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است از این رو به رغم اینکه میزان یارانه موجود به کمتر از دو برابر افزایش یافت اما مجوزها سه برابر افزایش داشته است لذا شرایط ایجاب می‌کرد تغییراتی به وجود آوریم.

صالحی خاطرنشان کرد: آیین‌نامه هیئت وزیران تغییرات در دستورالعمل را منوط به اجرای هیئت وزیران نکرده است بنابراین دستورالعمل توسط وزارتخانه یاد شده تهیه می‌شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تغییرات صورت گرفته گفت: یکی از تغییرات این است که نشریات دولتی یا نشریاتی که از منابع دیگری تغذیه می‌شوند مشمول یارانه نشوند در این بین بر اساس سیاست‌های برنامه پنجم و ششم توسعه نیز باید از بخش خصوصی حمایت می‌شد که این هم از جمله دلایلی است که منجر به تغییرات در آیین نامه شد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در حوزه مطبوعات با افزایش هزینه‌های کاغذ و کاهش تیراژ مواجه شده گفت: در این رقابت ناخواسته باید بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد.

صالحی با اشاره به اینکه تمایز بین نشریات خصوصی و غیرخصوصی به طور کامل مشخص است، گفت: بنابراین در این راستا به اساسنامه‌ها مراجعه می‌شود و یارانه‌ها در فضایی شفاف توزیع می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر به مجموعه‌ای مانند روزنامه ایران که سوال نماینده مشهد بود به آن اشاره شد، نگاه کنیم یارانه‌ پرداخت شده با مبنای ارجاع بودجه‌های کاملا مستقل بوده تا به خبرگزاری‌های رسمی حاکمیت کمک شود بنابراین عدم تطابق منابع بین افزایش مجوزها با یارانه مطبوعات و سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و اصل ۴۴ قانون اساسی مبنای دستورالعمل تهیه و اجرا شده در دوره وزرای قبل است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت‌های خود یادآور شد: این تصمیمات دو الی سه سال قبل در دوره وزرای قبلی انجام شده بود و من فقط روح انجام این تصمیمات را مطرح کردم. وزارت ارشاد دولت یازدهم به دنبال حمایت از مطبوعات بوده، مطبوعات محلی و استانی و بیمه خبرنگاران را تحت عنوان یارانه‌های زیرساختی و غیرمستقیم مورد حمایت قرار داده است.

وی در پایان با رد پرداخت یارانه آگهی به روزنامه‌های دولتی گفت: آگهی‌های دولتی هیچ ارتباطی به یارانه‌های تخفیفی ندارد سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که آگهی می‌دهند از بودجه داخلی‌شان منابع آگهی‌ها را تامین می‌کنند و چون یارانه‌ای به این آگهی‌ها اختصاص داده نمی‌شود وزارت ارشاد برای آنها محدودیتی به وجود نمی‌آورد. اما در همین میان برای رعایت عدالت به دستگاه‌ها قانونی ارائه کردیم که هیچ وزارتخانه‌ای حق ندارد همه آگهی‌هایش را به روزنامه‌های دولتی بدهد بر اساس آیین نامه‌ای به آنها تاکید کردیم بخشی از آ‌گهی‌هایشان باید در مطبوعات بخش خصوصی انتشار پیدا کند و به هیچ وزارتخانه‌ای مجوز چاپ هفته‌نامه، ماهنامه یا روزنامه را ندادیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز