خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا:

چقدر باید احمق باشیم که از برجام خارج شویم؟/ استخدام جاسوس اسرائیلی توسط تیم ترامپ، کارایی توافق هسته‌ای را اثبات می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۴۰۳

سخنگوی وزارت خارجه در دوران اوباما در یادداشتی که در سی ان ان منتشر شده نوشت: اینکه افرادی فکر می‌کنند برای بی‌اعتبار کردن توافق هسته‌ای باید نویسندگان این توافق را بی‌اعتبار کنند خود نشان‌دهنده کارایی این توافق است. از طرفی نشان می‌دهد که چقدر ما باید احمق باشیم که بدون اطمینان از اینکه چه اتفاقی قرار است بیافتد این توافق را پاره کنیم.

به گزارش ایلنا، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در دوران اوباما در یادداشتی که در سی ان ان منتشر شده نوشت: برای اینکه بدانید و به شما اثبات شود که چقدر توافق هسته‌ای کارساز بوده کافی است به گزارش روز شنبه روزنامه آبزرور انگلیس نگاه کنید. 

وی در این یادداشت درباره استخدام جاسوس‌های اسرائیلی توسط تیم ترامپ برای بد نام کردن تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اوباما جهت راحت کردن کار ترامپ در افکار عمومی در مورد خروج از برجام نوشت: «چقدر باید ناامید باشید که از چنین حربه‌ای برای حمله و سرنگونی توافق هسته‌ای استفاده کنید؟ »

جان کربی در ادامه نوشت: «قطعا شما نمی‌توانید عدم پایبندی ایران به برجام را اثبات کنید چون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این فرصت را از شما گرفته است و بار‌ها پایبندی ایران را به برجام از سه سال پیش تاکنون تایید کرده است. شما نمی‌توانید بگوید ژنرال‌های آمریکایی از این توافق متنفر هستند. جان ماتیس وزیر دفاع و جوزف دانفورد رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح هر دو بار‌ها علنا حمایتشان را از برجام اعلام کرده‌اند. در واقع ماتیس اخیرا به سیستم نظارت برجام ادای احترام کرده است.»

وی در ادامه نوشت: «شما نمی‌توانید بگوید که اسرائیلی‌ها هم حتی از این توافق متنفرند چون گادی ایزنکوت فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی هم اخیرا به هاآرتص گفته بود امروز این توافق با همه مشکلاتش کارساز بوده و برنامه هسته‌ای ایران را دست کم برای ده تا ۱۵ سال به عقب انداخته است.»

کربی در این یادداشت با بیان اینکه ترامپ متحدان اروپایی‌اش را نمی‌تواند مقصر جلوه دهد، نوشت: «همه اعضای توافق هسته‌ای از چین و روسیه گرفته تا اروپایی‌ها همگی در یک جبهه‌ هستند. همین چند هفته پیش بریتانیا، فرانسه و آلمان همگی سفری به واشنگتن داشتند و این پیام را به آمریکا رساندند. بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا روز دوشنبه با مایک پومپئو دیدار داشت و درباره توافق هسته‌ای صحبت کردند اما جزییات این صحبت‌ها منتشر نشده است.»

وی ادامه داد: «در مواجهه با این حمایت‌ها به نظر می‌رسد یکی فکر می‌کند که بهترین راه برای اینکه نابودی برجام را راحت‌تر کند این است که به دنبال افراد دیگری برود که دیگر در این دولت نیستند.»

کربی نوشت: «در وهله اول من هم مانند بقیه جهان فکر می‌کنم این توافق کارساز بوده و بسیار حیاتی است. معتقدم که حفظ آن برای امنیت ملی ما بسیار حائز اهمیت است. این توافق کاملی نیست. حتی جان کری وزیر خارجه وقت هم به این مساله اذعان کرده بود. اما جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتم بسیار مهم‌تر بوده و اینکه من نمی‌توانم فکر کنم که مشکلات دیگر در خاورمیانه در صورتی که ایران به بمب اتم دست پیدا می‌کرد راحت‌تر حل می‌شد.»

وی در این یادداشت با اشاره به عملیات جاسوسی علیه دو تن از مقامات دولت سابق می‌نویسد: «من بن رودز و کالین کال را می‌شناسم. من شانس کار کردن با این دو نفر را داشتم. شما هیچ دو نفری را به این اندازه باهوش، صادق و سخت کوش پیدا نمی‌کنید. مخالفان جهان‌بینی اوباما می‌توانند هر تصمیم و سیاستی که این دو نفر اتخاذ کرده‌اند را مورد نقد قرار دهند اما قطعا نمی‌توانند زندگی شخصی و روابط این دو را مورد سوال قرار دهند.»

کربی تاکید کرده نمی‌توان میزان نفرت ترامپ از توافق هسته‌ای را رد کرد و نوشت: « همانطور که یک دیپلمات اروپایی امروز اعلام کرد؛ زمانی که به توافق هسته‌ای می‌رسیم دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد و نمی‌توان این دیدگاه‌ها را رد کرد. من نمی‌خواهم تمارض کنم که شانسی برای حفظ برجام وجود دارد. فکر می‌کنم احتمال آن وجود دارد ولی بسیار کم است. برای من واضح است در صورتی که تغییری در شرایط ایجاد نشود رییس‌جمهور آمریکا تحریم‌های ایران را تمدید خواهد کرد.»

وی به توییت شب گذشته ترامپ هم اشاره کرده و نوشت: متاسفانه لازم نیست چند روز دیگر منتظر بمانیم و ترامپ قرار است همین امشب تصمیم خود را اعلام کند. به نظر نمی‌رسد اروپایی‌ها موفق شده باشند که تغییری در نظر ترامپ ایجاد کنند. ما باید خود را برای احتمال تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران آماده کنیم و اینکه ممکن است تهران هم اعلام کند به این ترتیب توافق هسته‌ای پوچ و پوشالی شده است.»

کربی در ادامه نوشت: « اینکه افرادی فکر می‌کنند برای بی‌اعتبار کردن توافق هسته‌ای باید نویسندگان این توافق را بی‌اعتبار کنند خود نشان‌دهنده کارایی این توافق است. از طرفی نشان می‌دهد که چقدر ما باید احمق باشیم که بدون اطمینان از اینکه چه اتفاقی قرار است بیافتد این توافق را پاره کنیم. من از اینکه ما باید خودمان را برای واقعیت‌های تلخ آینده آماده کنیم، می‌ترسم. از اینکه همه مشکلات ما در خاورمیانه به مراتب سخت‌تر خواهد شد.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز