خبرگزاری کار ایران

کمالی:

نباید گردش نخبگان را ممنوع کرد/ در تحزب باید از اشخاص عبور کنیم/ یاد نگرفتیم با هم کار کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۱۶۷

رئیس خانه احزاب گفت:فرض بر این است که اگر کسی روی صندلی نشست مرگ باید او را از صندلی بلند کند. احزاب آمده‌اند قاعده گردش نخبگان را شکل دهند باید افکار متفاوت عهده‌دار امور شوند اگر مردم فکری را پنجاه سال پشت هم بپسندند اشکال ندارد اما گردش نخبگان را نباید ممنوع کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسین کمالی در نشست  تحزب و توسعه با بیان اینکه عدم وجود احزاب حلقه مفقوده توسعه کشور است، گفت: اینکه چرا به اینجا رسیدیم و چه باید بکنیم که از وضعیت خارج شویم مورد توجه قرار نگرفته است. در همین وزارت کشور نشستی در احزاب داشتیم که به نظر می‌رسید نگاه اسلام به تحزب مثبت نیست.

 وی افزود: شاید توجه داشتند به سوره احزاب که اشاره‌هایی به نقش معارضین و منافقین می‌شود آن احزاب را با این احزاب در یک قالب نشان می‌دادند در فرهنگ ایرانی هم که می‌گویند فرهنگ ایرانی با کار حزبی همخوانی ندارد و ما یا گرفتیم فردی کار کنیم و فکر و تصمیم جمعی را عادت نداریم.

 کمالی تاکید کرد: در مورد حزب می‌گویند احزابی که روی کار آمدند هیچ کدام چهره خوبی نشان ندادند. حزب توده که به روسیه تعلق داشته و وابسته بوده حزب رستاخیز که حکومت ساخته بوده و احزابی مثل جمهوری اسلامی هم که به انحصارطلبی متهم می‌شود و برخی احزاب و گروه‌ها و سازمان‌ها هم که دست به اسلحه بردند که چهره‌ای از کار سیاسی خشن را به نمایش گذاشتند. احزاب دیگر هم متهم به منفعت طلبی شدند که می‌خواهند به قدرت برسند و برای خودشان کار کنند نه جامعه.

وی گفت: با چنین تصویری انتظار داریم احزاب پا بگیرند. افراد وارد مجموعه‌ای می‌شوند که جلوجلو متهم شده است. شاید باید به موضوع اصلی فعالیت احزاب یعنی سیاسی برگردیم. تعریف ما از سیاست چه بوده. آیا تعریف ما با آنچه در غرب وجود دارد، یکسان است؟

رئیس خانه احزاب افزود: در آنجا حزب منشاء خیر است در این وجه افرادی می‌خواهند سلطه خود را بر دیگران تحمیل کنند. با این وصف عده ‌ای با این تعریف می‌خواهند وارد احزاب شوند. غربی‌ها هم که می‌گویند موضوع سیاست قدرت است به این شکل که ما می‌گوییم به قدرت نگاه نمی‌کنند. حالت خشن قدرت برای قدرت در توسعه نیافته‌هایی مثل ما معنا دارد.

کمالی با بیان اینکه یک موقع سفیر می‌فرستادند می‌گفتند وقتی می‌روید جاده‌ها و لباس و نیروهای نظامی این‌ها را ببینید و وضع اینها را گزارش دهید، گفت: ین دیدگاه امروز تغییر کرده است امروز می‌گویند وقتی می‌روی ببین چطور می‌شود روابط سیاسی را توسعه بخشید. این دو دیدگاه تفاوت دارد دیدگاه دوم می‌گوید به سازندگی و روابط بهتر فکر کن. این تعریف از سفارت با تعریف قبل فرق می‌کند. در اقتصاد هم قبلا فکر می‌کردند کسانی رند و کاربلد هستند که بتوانند سر دیگران کلاه بگذارند اما امروز تعریف بر مبنای سود متقابل است.

کمالی با بیان اینکه چرا چرخ اقتصاد ما نمی‌چرخد و نه کارگر و نه کارفرما و نه دولت راضی نیست؟ گفت: چون بحث سود متقابل را کنار گذاشتیم و هیچ گروهی نیست این وضعیت را نقد کند و وارد گفتمان اجتماعی شود. می‌گویند در غرب آنچه به عنوان حزب مورد توجه است، باعث افزایش مشارکت می‌شود و تنوع احزاب به شما حق انتخاب می‌دهد و این اولین فاکتور توسعه انسانی است.

رئیس خانه احزاب با بیان اینکه اگر شما حق انتخاب نداشته باشید و یک گزینش مثل گزینش شورای نگهبان وجود داشته باشد شما مجبور هستید از بین این‌ها انتخاب کنید، گفت: دیگر انتخاب به این معنا نیست و حق توسعه انسانی گرفته می‌شود. باید احزاب و گروه‌ها با دیدگاه‌های متفاوت وجود داشته باشند که هم دیگر را تحمل می‌کنند. ما باید یاد بگیریم نظرات را بشنویم و قدرت شنیدن داشته باشیم این خود توسعه یافتگی است. برنامه‌ها باید در رقابت با هم تعریف شوند.

کمالی گفت: وقتی خودمان را قیم مردم بدانیم به جای این‌ها انتخاب می‌کنیم. ما تصمیم می‌گیریم شما چه بخورید. در زمینه فعالیت‌های سیاسی ما باید شرایطی به وجود بیاوریم که احزاب از این وضعیتی که دارند خارج شوند مدت های طولانی احزاب سعی می‌کردند بگویند ما خیلی هم سیاسی نیستیم چون دلنگرانی داشتند. می‌گفتند ما قدرت خواهی نداریم. اینکه تعریفی از رابطه قدرت و خدمت ارائه دهند، ممکن نبود.

وی با بیان اینکه  قانون احزاب هم نگاه مشخصی به حزب ندارد، گفت: این قانون باید اصلاح شود. این همه مشکلات اقتصادی و فقر و گرفتاری وجود دارد مگر نه اینکه احزاب باید برنامه دهند؟ وجود حزب سایه نعمت است چون اشکالات را می‌گوید و اگر مشفقانه باشد موجب پیشرفت کشور می‌شود.

رئیس خانه احزاب تاکید کرد: من تصور می‌کنم نگاه خود را نسبت به مساله احزاب باید تغییر دهیم نگاهی که می‌خواهد بگوید حزب با قدرت کاری ندارد را باید عوض کنیم. حزب آمده دولت تشکیل دهد. دولت‌ها اگر حزبی از آنها ایراد بگیرد اسمش را می‌گذارند توطئه. یعنی فرض بر این است که اگر کسی روی صندلی نشست مرگ باید او را از صندلی بلند کند. احزاب آمده‌اند قاعده گردش نخبگان را شکل دهند باید افکار متفاوت عهده‌دار امور شوند اگر مردم فکری را پنجاه سال پشت هم بپسندند اشکال ندارد اما گردش نخبگان را نباید ممنوع کرد. ولی موقعیت حزبی ما به قدری ضعیف است که امروز احزاب جریان‌های سیاسی را هدایت نمی‌کنند بلکه یک کلمه «تکرار می‌کنم» همه بغض‌های سیاسی را سامان می‌دهد و تصمیم می‌گیرد. این نشان می‌دهد ما خیلی عقب هستیم ما یاد نگرفتیم با هم کار کنیم.

وی گفت: در میان اصلاح‌طلبان هم شخص‌گرایی و شخص پرستی وجود دارد اصولگرایان که از ابتدا همین شکل را داشتند. در حالی که ما باید از اشخاص عبور کنیم اشخاص ذی نفوذی خود را دارند قانون آهنین الیگارشی بر قرار است چه بخواهیم چه نخواهیم ولی اینکه ما جهت را به این سمت ببریم، اشتباه است.

کمالی یا اشاره به جلسه با استاندار گفت : بحث می‌کردم آقایانی که برای ریاست جمهوری کاندیدا شدند برنامه نداشتند ما به هر کسی را که بهتر حرف زد و حراف بود و بهتر توانست مجادله کند انتخاب کردیم. یک نفر جلد برنامه‌اش را نشان داد که فقط رویش نوشته بود برنامه. انتخاب ملت باید این باشد؟  من خودم به روحانی رای دادم. نمی‌گویم اشکال دارد این انتخابی که کردم ولی سیستم ایراد داشت. مردم باید به برنامه رای بدهند حزب تیم منسجمی شکل می‌دهد که با هماهنگی عین چرخ دنده های یک ساعت کار می‌کنند.

رئیس خانه احزاب با تاکید بر اینکه احزاب باید کمک کنند این ساختار ایجاد شود و مردم یاد بگیرند برنامه‌ای رقابت کنند و کمک کنند هم دیگر را تخریب نکنند، گفت: من فکر می‌کنم نشست امروز نشست بسیار موثری در جهت پیشرفت احزاب خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز