خبرگزاری کار ایران

مطهری در جمع خبرنگاران:

با دفتر رهبری درباره FATF مذاکره شده است

asdasd
کد خبر : ۶۲۴۷۰۷

مطهری گفت: نظر شمخانی در خصوص لوایح FATF کاملا مثبت بود، گفته شد ایراداتی این لوایح داشته که با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، شورای عالی امنیت ملی و حتی ارتباط با دفتر رهبری رفع شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در جریان حاشیه صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی علی مطهری در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز بحث‌هایی درباره یکی از لوایح مرتبط با FATF شد. اینکه تصویب این لوایح به معنای پیوستن به FATF نیست بلکه اینها از لوازم FATF است.توضیحاتی از سوی وزارت خارجه ارائه شد و نشان میداد تا اینجا از نتیجه مذاکرات راضی بودند اما باز هم همه چیز بستگی به دو سه هفته آینده دارد چون اروپایی‌ها تا حدی دست‌شان بسته است.

مطهری ادامه داد : اتحادیه اروپا ۲۸ عضو دارد، باید آنها را راضی کنند که مراحلی دارد اما آنچه مسلم است اروپایی‌ها به خاطر اقدام آمریکا و نشان دادن استقلال خودشان و ثابت کردن اینکه تابع حرف آمریکا نیستند، دچار شکاف با آمریکا شده‌اند. ممکن است اتفاقی شبیه سال ۱۹۹۶ درباره کوبا رخ دهد. در آن زمان دولت‌های اروپایی شرکت‌های خود را از اجرای تحریم‌های آمریکا درباره کوبا ممنوع  و اعلام کردند خسارت مالی آن شرکت‌ها را می‌پردازند. اگر این اتفاق در آن حد درباره ایران رخ دهد برای ما ایده‌آل است، تقریبا در این مسیر هستند، تا حد قابل قبولی پیش آمده،‌ باز هم باید دید که در آینده چه می‌شود.

وی درباره ارزیابی وزارت خارجه از مذاکرات، ‌تصریح کرد: آنها ارزیابی مثبتی داشتند البته از آنجا که شرکت‌های بزرگ اروپا منافع زیادی در آمریکا دارند ممکن است نظر دولت‌هایشان خیلی موثر نباشد اما درباره شرکت‌های کوچک و متوسط معتقد بودم که نظر دولت‌های اروپایی موثر خواهد بود.

مطهری درباره اینکه گفته می‌شود نظر شمخانی در خصوص لوایح مرتبط با FATF مثبت نبوده است، گفت: اتفاقا چنین چیزی نبوده است. نظر ایشان کاملا مثبت بود، گفته شد ایراداتی این لوایح داشته که با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، شورای عالی امنیت ملی و حتی ارتباط با دفتر رهبری رفع شده است.

وی درباره دلیل طولانی شدن جلسه گفت: تعداد سخنران‌ها زیاد بود و بنده هم حرف زدم.

نایب رییس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا دولت با شروع مذاکرات با طرف‌های اروپایی و بدون اذن مجلس، قانون اقدام متناسب و متقابل را نقض نکرده است، گفت: طبق قانون اقدام متقابل و متناسب، خیلی از امور به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده شده است، شورا هم هیات نظارت بر برجام را داشته که همه تصمیمات از مسیر هیات عبور می‌کند که مرتبط با رهبری است بنابراین در مجموع این قانون نقض نشده است.

مطهری درباره نظر مخالفان مجلس در جلسه غیرعلنی نسبت به FATF و برجام، گفت: تقابل شدیدی بود، حتی در ابتدای جلسه داد و بیداد زیادی کردند، نهایت منطق یک طرف قوی‌تر بود و تا حدی مخالفان قانع شدند ولی به هر حال برخی از آنها هیچگاه قانع نمی‌شوند.

نایب رئیس مجلس خاطر نشان کرد:  برخی از روی دلسوزی مخالف هستند، فکر می‌کنند اگر لوایح مرتبط با FATF تصویب شود، آینده حزب‌الله و حماس به خطر می‌افتد که اینطور نیست و نخواهد بود. عده‌ای دیگر نیز قصد تخریب رقیب سیاسی خود را دارند و اعلام مخالفت می‌کنند.

وی این جلسه را تعدیل‌کننده تقابل‌ها با لوایح سه ‌قلو دانست و گفت: برخی از مخالفان دلیل اصلاح این قانون را می‌پرسند و می‌گویند که ما می‌خواهیم بر اساس نظر کشورهای غربی رفتار کنیم، حال اینکه این قانون به دنبال تعریف مصادیق تروریسم است، نه اینکه چه گروه‌هایی تروریسم هستند. آنها یک ایراد شکلی به قانون مصوب مجلس گرفتند که باید اصلاح کنیم،‌ این اصلاح ضرری به گروه‌های مقاومت وارد نمی‌کند.

مطهری تاکید کرد: ‌در این لوایح آمده که مصادیق تروریسم را شورای عالی امنیت ملی تعریف می‌کند، پیوست تفصیلی هم به آن اضافه شده تا همه درهای تخریب این لوایح را ببندند چون این لوایح مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز