خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

پاسخ قاسمی به سوالاتی درباره اظهارات لاورنتیف، انتخابات عراق، احتمال توافق جدید، بسته پیشنهادی اروپا به ایران، فروش اقامتگاه رضاشاه، قرارداد مدرن‌سازی راکتور اراک و پرونده دری‌اصفهانی

asdasd
کد خبر : ۶۲۴۹۹۰

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: تا زمانی که نیاز باشد و خطر تروریسم باشد و دولت سوریه بخواهد ایران در سوریه به کمک‌هایش به دولت سوریه ادامه می‌دهد. به هر حال آنهایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت سوریه به سرزمین و قلمرو این کشور ورود کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری ضمن تبریک سالروز آزاد‌سازی خرمشهر و اشاره به کشتار و قتل عام مردم مظلوم فلسطین و غزه در جنایات اخیر رژیم صهیونیستی گفت: این واقعه‌ای تلخ در هفته‌های اخیر بود. این اقدامی محکوم است که امیدوارم روزی مردم فلسطین از حق خودشان با تمام وجود دفاع کنند و به این همه ستیز پایان دهند. 

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات لاورنتیف در مورد خروج نیروهای خارجی از سوریه گفت: کسی نمی‌تواند ایران را به چیزی مجبور کند. ایران کشوری مستقل است که سیاست‌هایش را بر اساس منافع جمهوری اسلامی در جهان تعیین می‌کند حضور ایران بنا به دعوت دولت سوریه است و هدف مبارزه با تروریسم در این کشور و دفاع از تمامیت ارضی سوریه است و تا زمانی که نیاز باشد و خطر تروریسم باشد و دولت سوریه بخواهد ایران در سوریه به کمک‌هایش به دولت سوریه ادامه می‌دهد. به هر حال آنهایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت سوریه به سرزمین و قلمرو این کشور ورود کردند.

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص نتیجه انتخابات عراق و پیروزی صدر و مواضع او در قبال ایران اقدام وزارت خارجه در عراق برای منافع اقتصادی ایران گفت: این مسائل اقتصادی درازمدت است و ربطی به انتخابات ندارد. باید قبل از هر انتخابات دولت تشکیل شود و عمدتا تعهدات خارجی را باید انجام دهند و با توجه به نوع روابط خوب ما با عراق ما مشکلی نداریم و من اظهار خوش‌بینی و خوشبختی دارم از انتخابات این کشور که پرشور بود و رقابت‌های تنگاتنگی وجود داشت و نهایتا نتایج آرا مشخص شد و فعل و انفعالات برای تشکیل دولت وجود دارد.

 وی عنوان کرد: باید صبر کرد و نتیجه را دید و فهمید چه ائتلافی تشکیل می‌شود ما عراق را همسایه خوب خود می‌دانیم که مستقل است و به آرای مردم عراق احترام می‌گذاریم و هر تصمیمی که مردم بگیرند و هر دولتی که تشکیل شود شریک خوبی برای ما می‌تواند باشد و هیچ نگرانی در مورد آینده وجود ندارد و روابط ما رو به رشد خواهد بود

قاسمی در مورد شرایط جدید شرکت‌های بزرگ اروپایی و خروج این شرکت‌ها از ایران و اینکه آیا منافع ایران با حضور شرکت‌های کوچک تامین می‌شود، گفت: بعد از خروج نابخردانه آمریکا از توافق هسته‌ای، شرایط جدیدی حاصل شد و یا توجه به علاقه‌مندی و اراده و نگاهی که اروپا و سایر کشورهای جهان نسبت به استمرار برجام داشتند و اراده ای که ما در طرف اروپایی برای ادامه برجام پس از آمریکا دیدیم مذاکراتی را با آنها آغاز کردیم که بتوانیم در این ساز و کارهایی که پیش رو داریم تضمین‌های لازم را دریافت کنیم و از آنچه اروپا مدنظر خود دارد برای حفظ فرجام و انجام تعهدات برجامی خود آگاه شویم.

 سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: بعد از سفر وزیر به بروکسل و مذاکراتی که انجام شد کارگروه‌هایی تشکیل شده و مذاکرات ادامه خواهد  داشت. انتظار داریم اعضای باقیمانده برجام بتوانند با  تمهیداتی که می‌اندیشند و ساز و کارهایی که در اقتصاد خود تعریف می‌کنند، تمامی تعهدات مشخص شده در برجام را انجام دهند. اگر به این شرایط برسیم مطلوب است. با توجه به کمبود وقت و اینکه باید هرچه سریعتر نسبت به تعهدات اروپا و اطمینان بخشی حاصل شود باید بتوانیم تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

وی در خصوص اراده اروپایی‌ها برای حفظ برجام و اینکه ایران چطور می‌تواند اطمینان خاطر از تعهدات اروپایی‌ها داشته باشد، گفت : همان‌طور که ظریف گفت حرف کافی نیست ما به عمل نیاز داریم و به آنچه در صحنه عمل رخ می‌دهد توجه می‌کنیم برای اطمینان مذاکراتی آغاز شده و فکر می‌کنم در انتهای این مذاکرات و گفت‌وگوهایی که بین ما و اروپا در جریان است نهایتا ما می‌توانیم قضاوت کنیم و تصمیم بگیریم و بفهمیم تا چه حد اتحادیه اروپا تعهدات برجامی خود را بعد از خروج آمریکا از برجام برآورده می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص بدون سفیر بودن برخی سفارت‌خانه‌ها  گفت دلیل خاصی وجود ندارد سفرای قبلی هر کدام به دلایلی که عمدتا اتمام دوران ماموریت آنها بوده به تهران برگشته‌اند و جانشینان آنها مشخص شده‌اند و کارهای اداری اعزام سفرای جدید به کشورهایی که سفرای قبلی ماموریت‌شان تمام شده یا در سطح سرپرست اداره می‌شوند معین و اعزام خواهند شد.

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره ادعای برخی رسانه ها در مورد نشست این هفته اروپایی‌ها بدون حضور ایران برای رسیدن به یک توافق جدید، گفت: فکر می‌کنم یک سری اتاق‌های فکر و جنگ روانی با حمایت و پشتیبانی کانون‌های مشخصی در جهان و منطقه سعی دارند با انتشار اخبار بی‌ربط و غلط و ناقص چه فضای افکار عمومی داخل ایران چه جهان را تحت تاثیر قرار دهند. من از آنچه از پومپئو نقل شد عبور می‌کنم، این جای پاسخ ندارد و این صحبت‌های بی‌پایه از سوی آمریکایی‌ها همیشه مطرح شده آنچه از روزنامه آلمانی و این منبع ناشناس منتشر شده کذب است ما هیچ‌گونه مذاکره دیگری جز موضوع برجام با اتحادیه اروپا نخواهیم داشت مذاکرات حول برجام خواهد بود و رهبران اروپایی و سیاست مداران این کشورها از خردمندی بالایی برخوردار هستند و آنها هم آگاه هستند که در چه موضوعاتی وارد  مذاکره با ایران خواهند شد و موضوع دیگری مطرح نیست.

قاسمی خاطرنشان کرد: روز جمعه آینده کمیسیون مشترک برجام را خواهیم داشت که اولین کمیسیون مشترک بدون آمریکا خواهد بود. این جلسه به پیشنهاد ایران تشکیل شده و موضوعی بود که ما خواستیم و قرار است در این نشست موضوعاتی که ما مد نظر داریم مطرح و پیگیری شود و غیر از این چیزی فعلا وجود ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص حضور ظریف در  جلسه غیر علنی مجلس گفت: من حضور نداشتم و اطلاع ندارم و بیان هرآنچه از جانب وزیر خارجه مطرح شده توسط برخی نمایندگان از یک جلسه غیرعلنی کاری نادرست است. جلسه غیر علنی معنی خاص خود را دارد و با توجه به اینکه غیرعلنی بوده و چون حضور نداشتم با توجه به علنی نبودن جلسه مجلس که معنا و چارچوب‌های خود را دارد نمی‌توانم اظهار‌نظر کنم. در مورد اظهارنظر دیگر رسانه‌ها و اشخاص هم فکر می‌کنم اظهارنظر درست نیست و برای من غیرقابل درک است.

قاسمی در مورد احتمال نتیجه ندادن مذاکرات با اروپایی‌ها و برنامه ایران گفت: با نشست‌هایی که بوده و مذاکرات و کارگروه‌هایی که وجود دارد تصور این است که اراده جدی در اروپا برای حفظ برجام بدون آمریکا وجود دارد و این تصمیم خردمندانه‌ای است که باید اقدامات عملی برای جلب رضایت ایران و انجام تعهدات برجامی اینها صورت بگیرد. مذاکرات و روند ادامه دارد و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن که مشخص است و دوستان اروپایی ما می‌دانند به ارزیابی و نتیجه‌گیری برسیم و بعد به طور شفاف خواهیم گفت از چه سیاستی پیروی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص نتیجه انتخابات عراق و اولتیماتوم صدر برای نیروهای ایرانی گفت: من این مساله را تایید نمی‌کنم فضاسازی رسانه‌ای پیرامون وضعیت جدید عراق و کاندیداهایی که آرای لازم را آوردند وجود داشته این سیاست اتاق‌های فکر کینه‌توزانه‌ای است که سعی می‌کند روابط ایران و عراق را تحت‌تأثیر قرار دهد باید منتظر تشکیل دولت شد و بعد از آن رفتار و سیاست دولت جدید عراق قضاوت‌های بهتری بتوان داشت بخش عمده‌ای از این مطالب که زیاد است از حوزه اقتصادی تا نظامی و امنیتی و سیاسی است باید تا حدی صبر کرد و بعد در مورد آن قضاوت کرد.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سخنرانی وزیر خارجه آمریکا که می‌خواهد یک نقشه راه بهتر ترسیم کند و اینکه آمریکایی‌ها می‌خواهند دوباره مذاکره کنند و موضع ایران گفت : در مورد اظهارات و برنامه‌ای که اعلام خواهد شد نمی‌شود قضاوت کرد و باید صبر کرد و دید چه چارچوبی خواهد داشت ولی آنچه در مورد آمریکا می‌شناختیم و امروز بهتر شناسیم این است که آمریکا با خروج یکجانبه از برجام به همه کشورهای جهان و اروپا و دیگران نشان داد دولت قابل اعتماد و شریک مطمئنی نمی‌تواند باشد و قبل از  برجام با خروج از برخی معاهدات و پشت کردن به موازین بین‌المللی این مساله را نشان داده بود.

 وی تاکید کرد: طرح چنین موضوعی توسط آنها یک موضوع شرم آور و مضحک است و بیشتر به طنز شبیه است که بخواهد از توافق چندجانبه متکی به شورای امنیت خروج کند و بعد مجددا تحت شرایط دیگری خواهان مذاکره مجدد باشد که فکر می‌کنم هیچ کسی نمی‌تواند در این مسیر فکر کند چرا که رفتار غیرمنطقی آمریکا در برجام حکایت از این دارد که این دولت در شرایط کنونی قابلیت مذاکره و تماس را ندارد و قطعا جمهوی اسلامی مواضعی کاملا شفاف نسبت به سیاست‌های آمریکا داشته و دارد و فکر می‌کنم ادامه خواهد داشت با توجه به رفتار خصمانه آنها در قبال ایران و منطقه و اقدامات و حرف‌های نابجایی که از  سوی مقامات این کشور مطرح می‌شود هرچه در اخبار منتشر شده و گفته شده، پیشنهاد جدید و برنامه جدیدی مطرح شده چیزی عبث و ناقص است و جمهوی اسلامی با آن کاری نخواهد داشت.

قاسمی در مورد اظهارات مقامات افغانستان درباره همکاری ایران و طالبان گفت: سیاست کلی ما دفاع از تمامیت ارضی و کار و تلاش برای همکاری بیشتر با دولت افغانستان است این روند ادامه خواهد داشت ما در مسائل داخلی سایر کشورها و همسایگان دخالت نمی‌کینم اجازه آن را به دیگران هم نمی‌دهیم. دست‌های مشکوکی مجددا با برخی اظهارنظرها سعی دارند مشکلات درونی افغانستان و ضعف برخی دستگاه‌هایی که باید وظایف خود را انجام دهند را به دیگران نسبت دهند ولی توانایی ندارند با فرافکنی ین مسائل را به جمهوری اسلامی منتسب کنند این کاری تبلیغاتی و ناپسند است و در جهت تخریب روابط خوب ایران و افغانستان است. من هشدار می‌دهم و مقامات دولت افغانستان را به هشیاری بیشتر فرا می‌خوانم که توجه لازم را به تبلیغات و این رفتار داشته باشند که هدفدار با جهت‌گیری مشخص در راه تخریب روابط است ما از تماس افغانستان با همه گروه‌های افغانستان برای رسیدن به ثبات بیشتر در این کشور حمایت می‌کنم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد حمایت علمای قم از برجام و اینکه این توافق مورد حمایت رهبری بوده است و اینکه چه چیزی باعث شده این سطح از حمایت بزرگان وجود داشته باشد، گفت: برجام تصمیم نظام، دولت و همه مسئولان کشور بوده و حاصل تلاش جمعی است. وزارت خارجه به عنوان دستگاه دیپلماسی مجری سیاست‌های کلان جمهوی اسلامی است. برجام اتفاقی درست و کار بجایی بود و توسط مراجع محترم و علما و فضلا و بسیاری از سیاست‌مداران و شخص رهبری به کرات حمایت شده است.

  وی یادآور شد: این نمی‌شود که یک موضوع و کار بین‌المللی صورت بگیرد و تحت هر شرایطی اگر یکی از طرف‌ها که چهره مشخصی دارد و موضع خصمانه‌اش نسبت به ایران مشخص بوده و با بدعهدی مانع اجرای برجام شود ما تبدیل به اپوزیسیون شویم و خودمان و دستگاه‌های داخل کشور را متهم کنیم. محافل نابخردی که ایران سربلند را نمی‌خواهند در پی آن هستند و سعی می‌کنند از این اهرم‌ها برای ایجاد شکاف استفاده کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه برجام در جای خود کار درستی است، گفت: برجام تفاهمی بسیار جامع و محکم است به همین دلیل آمریکا نتوانست تحمل کند و وارد کارشکنی شد و سعی کرد ایران را از بهره‌وری مثبت برجام و مواهب آن محروم کند و چون به موفقیت حداکثری نرسید نهایتا در وضعیتی غیرمنطقی دولت ترامپ مجبور شد به طور یکجانبه با پیش‌بینی غلطی که از واکنش ایران داشت دست به خروج از برجام برند.

 وی افزود: اگر برجام استحکام لازم را نداشت و به نفع ایران نبود آمریکا  به عنوان خصم  ایران چنین اقدامی نمی‌کرد که مقابل سازمان ملل بیاستد و به صورت یکجانبه خارج شود و امروز مجددا بخواهد اعلام مذاکره کند. من فکر می‌کنم تیم مذاکره‌کننده و وزارت خارجه و همه مسئولان عالی رتبه در یک کار هماهنگ نهایتا توانستند به موفقیت‌های خوبی در صحنه جهانی نائل شوند و موضوع ایران‌هراسی و نگرانی‌هایی که تبلیغ می‌شد که ایران قصد اهداف تخریبی با سلاح هسته‌ای دارد برطرف شد و در شرایط جدید بعد از برجام برخی کانون ‌ای مشخص و محدود به جز آمریکا و اسرائیل هستند که با خروج از برجام اعلام حمایت کردند. با همه این‌ها و بسیاری پارامترهای دیگر که مردم ما می‌دانند آمریکا دست به اقدام نابخردانه دیگری زد که در تاریخ به عنوان خطای بزرگ این کشور ثبت خواهد شد.

قاسمی در پاسخ به سوالی درمورد دیدار مشترک آمریکا و کره شمالی برای غیرهسته‌ای سازی کره و اینکه آیا ایران از  این دیدار حمایت می‌کند و اینکه آیا ایران از غیر هسته‌ای‌سازی کره حمایت می‌کند، گفت: موضع ما تغییری ندارد موضع ما مستحکم است ما از صلح و امنیت در همه نقاط جهان به خصوص کره حمایت  می‌کنیم و هر اتفاق مثبتی که به صلح و امنیت در این منطقه کمک کند می‌تواند مایه خرسندی ما باشد ولی امروز در این بخش شاید بتوانیم با استحکام بیشتری بگوییم که به هر حال آمریکا نشان داده که شریک مطمئنی نیست و باید با هشیاری و دقت تمام با این کشور و دولت روبه رو شد و خروج آمریکا از برجام و رفتاری که داشته و اتفاقی که طی روزهای گذاشته وجود داشته اثبات می‌کند باید آنهایی که می‌خواهند با هم مذاکره کنند در آسیا به همه ابعاد. موضوع توجه داشته باشند.

سخگوی وزارت خارجه در مورد عواید فروش اقامتگاه رضاشاه در موریس که قرار است به فروش برسد، گفت  شش ماه پهلوی اول در این اقامت‌گاه سکونت داشته این ساختمان متعلق به ایران است به دلیل دور بودن از سایر سفارت‌خانه‌ها و عدم کاربرد احساس می‌شود در اثر مرور زمان احتمالا این ساختمان هزینه‌بر است هم‌امکانش نیست لذا مباحثی برای فروش این ساختمان مطرح بوده این بحث به دولت پیشنهاد شده ولی تاکنون هیچ تصمیم مشخصی اتخاذ نشده و نه ساختمان به فروش رفته نه زمان آن مشخص است و اینکه از عواید آن چه استفاده‌ای می‌شود، مشخص نیست.

قاسمی در مورد دیدارها در حوزه انرژی با کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا و نحوه پرداخت درآمدهای ایران گفت: سفر بجا و به هنگام و مثبتی بود دستاوردهای خوبی داشت پیامدهای آنها مثبت بود. ایشان دیدارهایی با معاونت رئیس‌جمهور و وزیر داشتند و درباره چگونگی همکاری‌های آتی و پروژه‌های محتمل صحبت شد مواضع ایران درباره چگونگی همکاری‌ها مطرح شد. ایشان هم دیدگاه‌های اتحادیه را مطرح کرد مذاکرات ادامه خواهد داشت برای روشن شدن چارچوب‌های همکاری با شرکت‌های اروپایی چه در خصوص حوزه‌های همکاری چه در نوع پرداخت‌هایی که باید بین ما و این کشورها در ازای مبادلات صورت بگیرد اخبار جامعی را در مورد این سفر داشتیم.

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص قرارداد مدرن‌سازی راکتور اراک بین ایران و ۵+۱ که قرار بود آمریکا و چین متولی آن باشند، گفت: من این موضوع را در صلاحیت سازمان انرژی اتمی می‌دانم ما با همه طرف‌های باقیمانده برجام در حال مذاکره هستیم سفر ظریف به چین را داشتیم که موفق بود ما چیدمان خود را برای همکاری با همه کسانی که متعهد بودند، دنبال می‌کنیم و جزئیات بحث را سازمان انرژی اتمی باید بدهد.

قاسمی در مورد خبرهایی در مورد عدم حمایت سفیر ایران از شیخ زکزاکی در نیجریه گفت: سیاست جمهوی اسلامی عدم مداخله در سایر کشورهاست ما از حقوق مسلمین بر اساس موازین کلی نظام و قانون اساسی در چارچوب قانون دولت‌های حاکم دفاع می‌کنیم ولی آنچه مطرح شده خبر است و احتمال قریب به یقین از صحبت و سقم لازم برخوردار نیست.

وی در مورد سفر هیات عربستانی به ایران برای بازدید از سفارت‌خانه و اینکه چه مذاکراتی صورت گرفته است، گفت: مسئول حج، سازمان حج است و کار را دنبال می‌کند فکر کنم روند کار رو به جلو است و امیدوار هستیم که حج هم به خوبی انجام شود. درباره تبادل هیات‌هایی که مطرح بود اتفاق خاصی نیفتاد و هیات‌ها مبادله نشد البته سیاسی نبود و با هدف بازدید از اماکن دیپلماتیک قرار بود صورت بگیرد. این هیات‌ها تاکنون مبادله نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه عملکرد دولت در یک ساله اول دور دوم را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: عملکرد را نمی‌توان در یک دقیقه توضیح داد ولی به عنوان سخنگوی وزارت خارجه از عملکرد دولت به خصوص وزارت خارجه حمایت می‌کنم و فکر می‌کنم وزارت خارجه علی رغم همه مشکلات بیرونی و کارشکنی‌ها توانسته تا حد مطلوبی اهداف خود را دنبال کند و امیدواریم بتواند با سرعت بیشتری در این مسیر پیش برود و دستاوردهای بیشتری برای ملت عزیز ایران داشته باشیم.

قاسمی در مورد عدم مذاکره مجدد ایران و اینکه اگر اروپا بخواهد شروطی برای برجام بگذارد که منافع ایران را تامین کند آیا ایران بار دیگر مذاکره می‌کند، گفت: مذاکرات ما حول برجام است نه چیز دیگری. سیاست‌مداران اروپا از آگاهی و خرد لازم در مورد چیزهایی که می‌توانند با ایران مذاکره داشته باشند، برخوردارند. اینها باید در زمان مشخص رضایت جمهوری اسلامی را فراهم کنند ما تا حدی تعجیل داریم ایران نشان داده از برخی تحریکات و رفتارهای دیگران تبعیت نمی‌کند. ایران مستقل و متکی به مردم خودش است و اقدام لازم را جهت منافع مردم اتخاذ می‌کند.

وی در مورد تحریم جریان‌های مقاومت توسط آمریکا به خصوص حزب الله گفت: این رفتار خصمانه نسبت به مقاومت و حمایت از رژیم صهیونیستی اقدامی محکوم و بی ثمر است و تاریخ نشان می‌دهد این فشارها و تحریم‌ها پاسخگو نیست و جریان حزب الله قانونی است و در انتخابات اخیر موفقیت چشم‌گیری داشت و اکثریت آرا را به خود اختصاص داد و این اراده مردم لبنان در حمایت از این حزب است و اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی کاملا محکوم به شکست است و راه به جایی نخواهد برد.

 قاسمی در مورد اقدامات ایران برای خنثی کردن سناریوهای ضدایرانی رژیم صهیونیستی گفت: این لفاظی‌ها ارزش پاسخگویی ندارد. رژیم صهیونیستی یکی از محرکین و کشورهای کانون تروریست در منطقه است به اضافه اینکه رژیم صهیونیستی یکی از سه محوری بود که از خروج آمریکا از برجام اظهار خشنودی کرد. علاقه اروپا برای ادامه برجام حاصل تلاش‌های دستگاه دیپلماسی است و فکر می‌کنم ایران امروز جایگاه رفیع‌تری  با رفتار منطقی‌اش در خصوص برجام پیدا کرده و مجموع تحولاتی که امروز در حال شکل‌گیری است به تلاش‌ها و اقدامات جمهوری اسلامی برمی‌گردد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد دیدار ظریف و وزرای اروپایی و ارائه بسته پیشنهادی به ایران گفت: من ارائه این بسته را تکذیب می‌کنم. دستگاه‌های مختلف اقتصادی و غیراقتصادی که در برجام دارای منافع بودند و باید با شرکای اروپایی کار می‌کردند مشغول ریز کردن کارهای خود هستند. این بررسی‌ها در حال انجام است بعد از مذاکرات نهایتا وضعیت روشن‌تر و دقیق‌تری می‌شود، ارائه کرد.

وی در خصوص رایزنی و سفرهای پیش‌رو با اروپایی‌ها گفت: در سطوح مختلف و اشکال مختلف تلاش‌های دیپلماتیک خود را به کار خواهیم گرفت و سعی می‌کنیم در جهت احقاق حقوق قدم برداریم و این تماس‌ها آغاز شده و ادامه خواهد داشت برنامه‌هایی در دستور کار است برخی در اقدامات وزیر خارجه و برخی در سطوح دیگر. ما در طیف گسترده‌ای از کشورهای جهان سعی می‌کنیم مواضع خود را روشن کنیم.

قاسمی در خصوص بحران آب و بستن آب به روی مردم سیستان و بلوچستان و زابل و اینکه دیپلماسی کشور چه راه‌حلی را پیشنهاد می‌کند، گفت: این موضوعی اساسی در بحث دیپلماسی است ما قبل از تغییر ساختار بخشی به نام دیپلماسی آب ایجاد کردیم. این در ساختار جدید هم دیده شده است. بعد از آخرین سفر دو جانبه وزیر به افغانستان به تفاهمی رسیدیم برای یک سند جامه همکاری که همه موضوعات دو طرف را در برمی‌گیرد. پنج کمیته برای این موضوعات شکل گرفت. یکی از این کمیته‌ها کمیته آب بود. ما از پنج کمینه در سه کمیته کار را در رفت و آمدهای متقابل انجام دادیم. در دو گروه دیگر مراحل نهایی را طی می‌کنیم و امیدواریم هرچه زودتر به تفاهم برسیم. گروهی در حال تدوین سند جامع همکاری هستند. امیدوار هستم با این توافق‌ها و اراده دو طرف حق طرف ایرانی احیا شود.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در ترکیه که در این اجلاس روحانی و پادشاه اردن دیدار کوتاهی داشتند و اینکه آیا این دیدار به همان اندازه خلاصه می‌شد، گفت ملاقاتی صورت نگرفته است و در کریدورهایی که سران کشورها حضور داشتند دو طرف صحبت کوتاهی داشتند و به همین خلاصه می‌شد و دیدار و ملاقاتی وجود نداشت.

قاسمی در مورد دریافت ریال به جای ارز در سفارت‌خانه‌ها گفت: من این را تایید می‌کنم که وزارت خارجه درخواست کرده در امور کنسولی ریال دریافت کنند که مشکلات دسترسی به ارز حل شود من از نتیجه عملی آن خبر ندارم چون چند هفته بیشتر نگذشته و ارزیابی کاملی ندارم.

 وی در مورد تاکتیک جدید مسکو بعد از خروج آمریکا از برجام برای نزدیک شدن به آمریکا با توجه به اظهارات درباره خروج ایران از سوریه گفت: ما با همه طرف‌ها در مورد سوریه در ارتباط هستیم. مواضع مشخصی دریافت نکردیم آنچه دیده شده و مطرح شده مواضع افراد و برخی مقامات است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد پیروزی جریان صدر در عراق و اینکه این جریان مجبور به ائتلاف برای تشکیل دولت است، گفت: عراق همسایه مهم و خوب ماست همکاری‌های گسترده‌ای با یکدیگر داریم و با اکثریت احزاب و گروه‌ها و عشایر جمهوری اسلامی تماس داشته و دارد  همه با اکثریت بالا با عراق همسو هستیم و می‌توانیم گفت و شنود داشته باشیم با حفظ احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع مردم عراق، لذا من نخواستم در مورد اینکه چه دولتی یا چه ائتلاف‌هایی می‌شود شکل بگیرد، صحبت کنیم. این درست نیست که از این جایگاه صحبت کنیم باید ببینیم کدام گروه‌ها و جریان‌ها با هم ائتلاف می‌کنند در اینکه دولت ائتلافی است تردیدی نیست. امیدوارم انتخاب رئیس‌جمهور و دولت به دلایل مکانیزم‌های انتخاباتی و کرسی‌هایی که احزاب به دست آورده‌اند طولانی نباشد و هرچه زودتر دولت و ریاست‌جمهوری تشکیل شود و این کشور در مسیر خودش راهش را دنبال کند.

قاسمی در مورد وضعیت دری اصفهانی گفت:  بانک مرکزی برای بخش اقتصادی این فرد را به ما معرفی کرده و نهایتا حوزه تشخیص صلاحیت افراد در این حیطه وزارت خارجه نیست و ما بر اساس معرفی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی کارمان را انجام می‌دهیم. دستگاه‌های قضایی باید نظر نهایی را بدهند ولی بسیاری معتقد هستند ایشان کارهای مثبت زیادی انجام داده در طول مذاکرات و مباحثی که بین ما و طرف‌های برجام بوده خدمات ایشان انکارناپذیر  بوده ولی قانون نهایی در حیطه کار ما نیست و نمی‌توانیم نظر بدهیم.

قاسمی در مورد مذاکره روسیه و چین گفت: ما مشکلی با این دو کشور نداریم چون از گذشته دور با این کشورها کارهای زیادی می‌کردیم و در طول دوران تحریم با این‌ها رابطه اقتصادی داشتیم و از سطح بالایی برخوردار است و کشور چین برای ما مهم است. برای برخی مشورت‌ها و نهایتا رایزنی‌هایی که باید با اروپا می‌داشتیم قبلش تصمیم گرفتیم با این دو کشور مشورت داشته باشیم لذا با حضور موگرینی و سه وزیر خارج اول به چین و بعد به مسکو سفر کردیم.

وی گفت: بستگی به دیگر کشورها دارد که چقدر همکاری خود را با ایران گسترش دهند ما به بازرگانی و همکاری اقتصادی متوازن و متعادل با همه جهان علاقه داریم و تعامل ما با همه جهان سیاست اساسی است و معطوف به کشور خاصی نیست ولی بستگی به این دارد که بعضی کشورهای جهان این آمادگی را داشته باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که اگر مبادله ارزی سخت شود چه می‌شود و آیا قرارداد تهاتر برمی‌گردد، گفت: ما این امکان را داریم که می‌تواند به نفع هر دو کشور باشد و این نوع همکاری‌ها در جهان مطرح می‌شود در گذشته ترکیه این را مطرح کرد که آماده است با پول خودش با کشورها مبادله کند ولی این موضع از جانب ترکیه مطرح شد و ما استقبال کردیم همان گونه که برخی کشورهای اروپایی اعلام کردند که آماده‌اند با ارز یورو با ما مبادله داشته باشند چه در حوزه انرژی و نفت و سایر حوزه‌ها و این بستگی به کشورها دارد که چه مکانیزم‌هایی طراحی شود.

قاسمی در مورد وضعیت روابط ایران و اقلیم کردستان گفت: روابط خوبی برقرار است و ارتباطات ما خیلی خوب است. ما از مردم عراق حمایت می‌کنیم. نمی‌توانیم به عنوان یک کشور همسایه از یک گروه و جناح حمایت کنیم و به عراق به عنوان کشوری که بر امنیت ما تاثیر گذار است، نگاه می‌کنیم.  

وی در مورد اینکه آیا می‌شود در FATF انتظار داشت که طرف اروپایی نحوه‌ تشخیص گروه‌های تروریستی را تغییر دهد گفت: باید صبر کنیم ببینیم مجلس با توجه به اینکه عصاره ملت است به چه نتایجی می‌رسد ولی تبلیغاتی در این زمینه شده که درست نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز