خبرگزاری کار ایران

مصباحی مقدم در نشست خبری مطرح کرد؛

از گفت‌وگو فرار نمی‌کنیم/ تغییر اساسنامه جامعه روحانیت مبارز/ انحلال جامعه روحانیت با تصویب سه چهارم هیات موسس امکانپذیر است

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۰۲۱

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از تغییر اساس‌نامه این تشکل سیاسی خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم پیش ازظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: علت این نشست خبری، اعلام به تصویب رسیدن اساسنامه جدید است. معمولا هر ۱۰ سال یکبار اساسنامه جامعه روحانیت مبارز بازنگری می‌شود. در سال ۸۶ این اساسنامه بازنگری شد و در سال ۹۶، این اساسنامه مجددا بازنگری شد که کارهای بازنگری به امسال کشیده شد و در اردیبهشت امسال نهایی شد.

وی ادامه داد: در این بازنگری تغییراتی رخ داده که اهمیت دارد. هم هدف جامعه روحانیت مبارز اندکی تغییر کرده و هم تشکیلات و کارویژه روحانیت مبارز به صورت خاص مورد تامل قرار گرفته و مشخص شده است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه جامعه روحانیت مبارز نهادی روحانی، انقلابی، سیاسی، اجتماعی، مردمی، مستقل و فراجناحی است که به منظور حفاظت از اصول و ارزش‌های اسلامی و جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند، اظهار داشت: اینکه نهاد چه ویژگی‌هایی دارد و چه کارویژه‌ای دارد، در این بازنگری مشخص شده است.

مصباحی مقدم افزود: جامعه روحانیت در سال ۵۶ شکل گرفته بود و چون نظام جمهوری اسلامی شکل نگرفته بود، وظایف گسترده‌ای برای خود تعیین کرده بود ولی بعدها برای آن وظایف نهادهای رسمی شکل گرفته بود که براین اساس، جامعه روحانیت معاف شده بود تا این وظایف را انجام دهد. با این وجود، در این بازنگری مشخص شده که جامعه روحانیت می‌خواهد از اصول و ارزش‌های اسلامی حراست کند.

وی در تشریح وظایف جامعه روحانیت تصریح کرد: این وظایف در هشت بند تصریح شده است که شامل حراست از روحانیت، هدایت مردم، پشتیبانی از رهبری مقام معظم رهبری و دفاع از اصل مترقی ولایت فقیه، نظارت بر عملکرد مسئولان نظام و فعالیت حوزه‌های علمیه و نقد عالمانه و خیرخواهانه در جهت مصالح و منافع ملت ایران، ارتباطات با روحانیت سایر مذاهب اسلامی و همکاری با مراکز اسلامی و تعامل مثبت با پیروان ادیان الهی از جمله این وظایف است.

این عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه ۹ رکن برای جامعه روحانیت در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: هیات موسس، شورای مرکزی، مجمع عمومی، شورای استان، شورای شهر، شورای منطقه، دبیرکل، کمیته سیاسی و شورای داوری از ارکان جامعه روحانیت هستند. هیات موسس جامعه روحانیت جمعی از بزرگان روحانیت مانند آیت‌الله مطهری، شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر و بزرگانی مانند آیت‌الله مهدوی کنی، مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی، مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و همچنین آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله شبستری، آیت‌الله هاشمی شاهرودی هستند اما امروز جانشینان هیات موسس را داریم که اعضای کنونی شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز هستند. این افراد ۲۳ نفر هستند.

مصباحی مقدم اضافه کرد: در صورت فوت، کناره‌گیری یا برکناری اعضای هیات موسس، فردی جایگزین می‌شود تا در هر دوره، این تعداد حداقل ۲۰ نفر باشد.

وی با بیان اینکه اعضای شورای مرکزی کنونی جزو شورای مرکزی جدید جامعه روحانیت هستند، ابراز داشت: سه گروه در شورای مرکزی هستند. گروه نخست، هیات موسس کنونی است. گروه دوم، نماینده یک نفر از اعضای هر شورای استان و گروه سوم، شورای مناطق است.

سخنگوی جامعه روحانیت با بیان اینکه شورای مرکزی بالاترین رکن بعد از هیات موسس است که وظایف خاصی را برعهده دارد، عنوان کرد: شورای مرکزی با تشکیل حداقل دو سوم اعضای مقیم تهران تشکیل می‌شود. رئیس شورای مرکزی توسط اعضا به مدت دو سال انتخاب می‌شود. شورا یک دبیر و یک نائب رئیس دارد که به مدت دو سال توسط شورای مرکزی انتخاب می‌شود.

مصباحی مقدم با بیان اینکه شورای مرکزی حداقل ماهانه یک جلسه خواهد داشت، یادآور شد: تعیین خط مشی‌ها به پیشنهاد دبیرکل باید به تصویب شورای مرکزی است. تصویب بودجه مرکزی، تعیین و نصب شورای داوری به مدت سه سال و... از جمله وظایف و اختیارات شورای مرکزی است.

وی اضافه کرد: مجمع عمومی هر دو سال یک بار انتخاب می‌شود. تعیین دبیرکل به پیشنهاد شورای مرکزی و تعیین سیاست کلی و اصلی از جمله اختیارات شورای مرکزی است. ائمه جماعات، وعاظ و بانوان روحانی که آمادگی فعالیت جمعی داشته باشند، می‌توانند به عنوان گروه‌های وابسته به جامعه روحانیت همکاری داشته باشند.

این عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت با یادآوری اینکه شورای استان شامل ۵ نفر به همراه یک نماینده از هر شهری است که جامعه روحانیت داشته باشند، بیان کرد: حکم رئیس شورای استان با امضای رئیس شورای مرکزی انتخاب می‌شود و باید حتما در همان استان ساکن باشد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه دبیرکل در شرایط کنونی در واقع همان رئیس شورای مرکزی است، گفت: در اساسنامه جدید، دبیرکل مسئول اجرایی جامعه روحانیت است که به پیشنهاد شورا و با انتخاب مجمع عمومی انتخاب می‌شود. ما دبیرکل موقت هم پیش‌بینی کرده‌ایم که به مدت یکسال توسط شورای مرکزی انتخاب می‌شود تا مقدمات مجمع عمومی طی یکسال آینده فراهم شود آنگاه دبیرکل توسط مجمع عمومی انتخاب خواهد شد.

وی ادامه داد: کمیته سیاسی جامعه روحانیت از ۹ نفر اعضای جامعه تشکیل می‌شود که باید حداقل پنج نفر از شورای مرکزی باشند.

این عضو مجمع تشخیص مصلت نظام با بیان اینکه انحلال جامعه روحانیت فقط با تصویب سه چهارم هیات موسس امکانپذیر است، تصریح کرد: پس از انحلال و پرداخت دیون، کلیه اسناد و املاک در اختیار ولی فقیه قرار می‌گیرد.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا دبیرکل موقت انتخاب شده است؟ خاطرنشان کرد: خیر، هنوز دبیرکل موقت انتخاب نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است دبیرکل و رئیس شورای مرکزی یکی باشند؟ ابراز داشت: خیر. فرض ما این است که رئیس شورای مرکزی یکی از شخصیت‌های محوری و عالی باشد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه آیا این تشکل خود را نهاد سیاسی می‌داند که این بازنگری را انجام داده است؟ بیان کرد: جامعه روحانیت از زمان تشکیل تاکنون گفته است ما هیچ گاه جامعه روحانیت را یک حزب نمی‌دانیم و مقتضیات یک حزب را هم برایش قائل نیستیم. جامعه روحانیت خود در عرض احزاب نمی‌داند و فرض خود را تشکیل دولت نمی‌داند. در مجموع، جامعه روحانیت کارویژه حزبی ندارد. ما عمده کار خود را مسائل اخلاقی، اعتقادی، تبلیغ دین و حفاظت و صیانت از انقلاب اسلامی.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا در دوره جدید با حسن روحانی دیدار داشته‌اید؟ یادآور شد: هنوز دیدار جدیدی نداشته‌ایم و شورای مرکزی در پی دیدار جدید با ایشان نبوده‌ است.

وی درباره اینکه آیا جامعه روحانیت مبارز درصدد نقد دولت بوده است؟ عنوان کرد: در چارچوب اهداف در نقد مسئولان خواهیم پرداخت. البته بنای ما این بوده است که این نقدها منصفانه و راهگشا باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا در رابطه با نظر جامعه روحانیت در خصوص گفت‌وگوی ملی گفت: این موضوع در جامعه روحانیت مورد بحث قرار نگرفته است تا بخواهم در این باره حرف بزنم اما شخص بنده تاکنون با تعداد قابل توجهی از فعالان سیاسی و حزبی گفت‌وگو داشته‌ام. یک‌ گفت‌وگو با آقای صوفی داشتم. یک گفت‌وگو با آقای انصاری داشتم. یک گفت‌وگو با ابطحی داشتم که این گفت‌وگوها در رسانه‌ها منتشر شده است. مناظره‌ای هم با آقایان اعلمی و زیباکلام داشته‌ام. ما اهل گفت‌وگو هستیم و از گفت‌وگو فرار نمی‌کنیم. کسانی که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند و رهبری را محور این نظام می‌دانند باید باهم ارتباطات سیاسی برقرار گرفته و گفت‌وگو کنند و بنایشان بر این باشد که وحدت ملی را دنبال کنند زیرا ما به شدت نیازمند وحدت ملی هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز