خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

ایالات متحده به دنبال ایجاد فضای ارعاب علیه ایران است/ از منظر امریکا برجام موجب تقویت نفوذ ایران در خاورمیانه شده است

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۲۳۰

یک تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: از منظر ایالات متحده توافق هسته‌ای منجر به تقویت قدرت و نفوذ ایران در خاورمیانه شده است و برای مقابله با این توان، آنها ابتدا برجام را کنار گذاشتند تا دست‌شان برای ایجاد یک جنگ تمام عیار اقتصادی باز شود.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه در بنیاد هریتج گفت: جریان ملی‌گرای ضدچندجانبه‌گرایی که اکنون به قدرت رسیده و اداره آمریکا را در دست دارد، خود را در نقطه‌ مهم تاریخی فرض می‌کند مبنی بر اینکه شرایط «نه جنگ و نه صلح» میان ایران و امریکا که در چهل سال گذشته حاکم بوده، در حال تبدیل شدن به فضایی است که یا باید صلح میان طرفین حاکم باشد یا جنگ.

احتمالا اروپایی‌ها قادر به مقابله جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران نیستند

وی ادامه داد: در واقع، دولت کنونی امریکا خواهان تغییر دادن فضا و قرار گرفتن در مسیری است که انتهایش یا جنگ تمام عیار با ایران است – نه جنگ قرن بیستمی مانند لشکرکشی امریکا به ویتنام، افغانستان و عراق بلکه قرن بیست و یکمی از طریق جنگ اقتصادی و سایبری، بی‌ثبات‌سازی و هرج و مرج داخلی و جنگ نیابتی – یا صلحی که ایالات متحده شرایط را تحمیل و تعیین می‌کند.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه از منظر واشنگتن اینکه کدام مسیر دنبال شود، به انتخاب ایران وابسته است، اظهار داشت: با اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعلان جنگ اقتصادی که پمپئو عصر امروز آن را اعلام کرد و احتمالا اروپایی‌ها قادر به مقابله با آن نخواهند بود، تهران باید انتخاب کند در چنین شرایطی در کدام مسیر قرار می‌گیرد.

امریکا با زورگویی می‌خواهد به خواسته‌های خود دست یابند

ابوالفتح با بیان اینکه ایالات متحده به نقطه تصمیم‌گیری در قبال ایران رسیده همانطور که درباره مسائلی نظیر وضعیت آب و هوایی، فلسطین، تجارت بین‌الملل و... به این نقطه رسیده است، تصریح کرد: به نظر می‌آید کاخ سفید بسته بزرگی را دنبال می‌کند که براساس آن می‌خواهد پرونده‌های ناتمام و مفتوح را تعیین و تکلیف کند. بر این اساس، آنها از طریق تهدید، تحریم، نادیده گرفتن حقوق و روابط بین‌الملل و در یک کلام، زورگویی می‌خواهند به خواسته‌های خود دست یابند.

وی افزود: آمریکا در دوران قدرت یافتن جریان ملی‌گرای افراطی هیچ ابایی ندارد پیوندهای استراتژیک فراآتلانتیکی و روابط و حقوق بین‌المللی را کنار بگذارد.

توافق هسته‌ای از منظر امریکا موجب تغییر رفتار ایران نشده است 

امریکا از برجام خارج شد تا دستش برای جنگ اقتصادی با ایران باز شود

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در رابطه با ادعاهای وزیر امور خارجه امریکا درخصوص فعالیت‌های منطقه‌ای ایران خاطرنشان کرد: فرض اولیه نظام سیاسی امریکا چه در دولت دموکرات اوباما و چه دولت جمهوری‌خواه ترامپ و دولت‌های قبلی بر این اساس استوار است که اگر با ایران در موضوعی به توافق رسیدیم، این توافق باید منجر به تغییر رفتار ایران شود. از دید مقام‌های کنونی آمریکا و متحدان‌شان در خاورمیانه، توافق هسته‌ای نه تنها موجب به این تغییر رفتار نشده بلکه مدعی‌اند رفتارهای ایران بعد از توافق هسته‌ای تهاجمی‌تر و قوی‌تر شده‌ است.

ابوالفتح با بیان اینکه از منظر امریکا، ایران در پسابرجام، بر عراق و سوریه مسلط شده و موشک‌هایش را در عملیاتی نظامی – و نه آزمایشی – شلیک کرده که برای آنها به هیچ وجه قابل قبول نیست، ابراز داشت: از منظر ایالات متحده توافق هسته‌ای منجر به تقویت قدرت و نفوذ ایران در خاورمیانه شده است و برای مقابله با این توان، آنها ابتدا برجام را کنار گذاشتند تا دست‌شان برای ایجاد یک جنگ تمام عیار اقتصادی باز شود.

امریکا قصد ندارد رفتارش در قبال ایران را به اتحادیه اروپا گره بزند

وی در پاسخ به این سوال که واکنش شرکای امریکا به اقدامات کنونی ترامپ چه خواهد بود؟ بیان کرد: هرچند مقام‌های امریکایی بر همکاری با متحدان تاکید دارند، ولی منظور آنها از متحدان، قابل تامل است. در جریان مقدمه‌چینی برای حمله به عراق، فرانسه و آلمان به شدت با این حمله مخالف بودند اما دونالد رامفسلد، وزیر دفاع وقت امریکا از اروپای قدیم و جدید سخن گفت و با همکاری با کشورهای اروپایی شرقی، ائتلافی را برای حمله به عراق تشکیل داد.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه حتما منظور از متحدان که مقام‌های امریکایی مطرح می‌کنند، متحدان اروپایی نیستند بلکه متحدان منطقه‌ای شامل اسرائیل، امارات و عربستان است، یادآور شد: شاید وزن این کشورها در برابر اروپایی‌ها چندان زیاد نباشد ولی امریکا قصد ندارد رفتارش در قبال ایران را به اتحادیه اروپا گره بزند.

امریکای ترامپ از قدرت ارعاب‌سازی برخوردار است

ابوالفتح اضافه کرد: برای امریکا مهم نیست چه کشوری در این ائتلاف حضور داشته باشد بلکه مهم آن است که بتواند لیست بلندبالایی از کشورها را فهرست کند. در واقع، امریکا درصدد ساختن فهرستی از کشورهای وابسته و کوچک است تا بگوید ائتلاف جهانی علیه ایران تشکیل داده است.

وی آیا ترامپ قادر به اجماع‌سازی علیه ایران در اعمال تحریم‌ها خواهد بود؟ عنوان کرد: تفاوت جریان ملی‌گرای امریکایی به رهبری ترامپ با جریان چندجانبه‌گرا این است که هرچند آنها قدرت اجماع‌سازی ندارند ولی از قدرت ارعاب‌سازی برخوردار هستند. اصلا برایشان مهم نیست که نمی‌توانند ائتلافی بزرگ و فراگیر ایران ایجاد کنند اما همین که با تهدید و ارعاب، مانع همکاری جهانی با ایران می‌شوند، برایش کفایت می‌کند.

ایالات متحده به قیمت نارضایتی جهانی به دنبال ایجاد فضای ارعاب علیه ایران است

باید منتظر اقدامات گسترده‌تری از سوی امریکا علیه ایران باشیم

این کارشناس ارشد مسائل امریکا ادامه داد: قبلا وزیر امور خارجه و دیگر مقام‌های امریکا به کشورهای مختلف جهان می‌رفتند و مسئولان آن کشورها را متقاعد به قطع همکاری با ایران می‌کردند ولی الان ترامپ می‌گوید هرکسی با ایران همکاری داشته باشد، مجازت می‌کنیم مثلا ممکن است یک بانک از همکاری با ایران دویست میلیون دلار سود برده باشد ولی امریکایی‌ها آن بانک را شش میلیارد دلار تنبیه می‌کنند یعنی میان جرم و مجازت هم تعادلی برقرار نیست.

ابوالفتح با بیان اینکه در فضای تهدید و ارعاب شرکت‌های خصوصی از همکاری با ایران وحشت می‌کنند، گفت: ایالات متحده حتی به قیمت نارضایتی جهانی و خشم متحدان اروپایی از آمریکا به دنبال ایجاد فضای ارعاب علیه ایران است تا از این طریق، سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران در طول تاریخ را ایجاد کنند. علاوه بر این، ما باید منتظر اقدامات گسترده‌تری از سوی امریکا علیه ایران باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز