خبرگزاری کار ایران

اردوغان در واکنش به ادعاهای پمپئو:

کشورهای دارای بیش از ۱۵ هزار کلاهک هسته‌ای جهان را تهدید می‌کنند/ روشن شدن دوباره آتش توافق هسته‌ای را نمی‌پذیریم

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۴۱۴

رییس جمهور ترکیه گفت: « آنکارا هم روشن شدن آتش برخی معضلات از جمله مساله توافق هسته‌ای ایران که قبلا آتش آن خوابیده بود را نمی‌پذیرید. ما می‌بینیم که سایر طرف‌های توافق به امضاهایشان پایبندند و این وفاداری به توافق در برابر تصمیم دولت آمریکا بسیار مثبت است.»

به گزارش ایلنا به نقل از تی آر تی ترکیه، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه روز گذشته (دوشنبه) خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را مورد انتقاد قرار داد و گفت: کشورهای دارای سلاح هسته‌ای جهان را تهدید می‌کنند.

وی با اشاره به تعداد کلاهک‌های هسته‌ای در جهان که بیشتر آنها در دست آمریکا و روسیه است، گفت: امروز کسانی که بیش از ۱۵ هزار کلاهک هسته‌ای دارند جهان را تهدید می‌کنند.

اردوغان در ضیافت افطار در جمع روزه‌داران در ترکیه گفت: چرا کشورهای دارای کلاهک هسته‌ای یک تهدید برای آنها هستند؟ اگر ما منصف باشیم و بخواهیم رویکرد عادلانه‌ای در پیش بگیریم، کشورهای دارای سلاح هسته‌ای که نیروگاه‌های هسته‌ای‌شان به مثابه تهدید به شمار می‌رود نباید هیچ اعتباری در جامعه بین‌المللی  داشته باشند.

وی با اشاره مستقیم به اسرائیل که گفته می‌شود تنها کشور منطقه است که سلاح هسته‌ای دارد، گفت: خاورمیانه باید عاری از سلاح هسته‌ای باشد.

اردوغان گفت: «مانند همه ترکیه هم روشن شدن آتش برخی معضلات از جمله مساله توافق هسته‌ای ایران که قبلا آتش آن خوابیده بود را نمی‌پذیرید. ما می‌بینیم که سایر طرف‌های توافق به امضاهایشان پایبندند و این وفاداری به توافق در برابر تصمیم دولت آمریکا بسیار مثبت است.»

بر اساس این گزارش، این اظهارات در حالی مطرح شد که پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده درخواست‌های ۱۲گانه‌ای را از ایران مطرح کرد و مدعی شد ایران باید در توافق جدید با آمریکا همراه شود. 

بر اساس گزارش این رسانه ترک، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در حالی صورت گرفت که روابط ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو با آمریکا بر سر مواضعی نظیر سوریه و تصمیم ترامپ مبنی بر تغییر محل سفارتخانه در فلسطین اشغالی دچار چالش شده است. فرانسه، آلمان و بریتانیا بر پایبندی خود به برجام تاکید کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز