خبرگزاری کار ایران

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا:

تهیه و ارائه پکیج اقتصادی مدنظر ایران نیاز به زمان بیشتری دارد

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۶۵۴

روز گذشته اولین کمیسیون مشترک برجام بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بدون حضور این کشور در حالی برگزار شد که مقامات ایرانی از ضرب‌الاجل تهیه بسته اقتصادی از سوی اروپایی‌ها برای حفظ و استمرار برجام تا پایان ماه می (۱۱ خرداد) خبر دادند. این درحالی است که برخی مقامات اروپایی از وجود موانعی در راه ارائه این بسته خبر می‌دهند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، قدرت‌های بزرگ و ایران روز جمعه برای بی اثر کردن آثار خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تحریم‌های جدید به توافق رسیدند. تهران  رایزنی با اروپا بر ارائه پکیج نهایی اقدامات اقتصادی تا ۳۱ ماه می اصرار دارد.

بر اساس این گزارش، با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، کشورهای اروپایی به تکاپو افتادند که به ایران ضمانت‌های لازم برای دریافت منافع اقتصادی ناشی از توافق هسته‌ای را بدهند. اما با توجه به هشدار بسیاری از کمپانی‌های اروپایی و نگرانی آنها از جریمه‌های مالی آمریکا، کار سختی به نظر می‌رسد.

رویترز با اشاره به ۵ کشور باقیمانده در برجام از جمله سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان و دو کشور چین و روسیه نوشت: «روز جمعه دیدار رسمی مشترکی میان این ۵ کشور بدون حضور آمریکا و برای اولین بار بعد از خروج این کشور از توافق هسته‌ای برگزار شد.»

 این رسانه به موانع حفظ برجام از نظر دیپلمات‌های حاضر در کمیسیون مشترک برجام که روز گذشته در وین برگزار شد اشاره کرده و نوشت: « عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه با خبرنگاران گفته بود که ما در حال مذاکره هستیم که ببینیم آیا آنها می‌توانند پکیج مناسبی را که منافع اقتصادی ناشی از لغو تحریم‌ها علیه ایران را فراهم کند، ارائه کنند یا خیر و سپس اقدام بعدی یافتن ضمانتی برای این پکیج خواهد بود.»

رویترز به گفت‌وگوی مقام‌های ارشد اروپا درباره حفظ صادرات نفت ایران و جریان سرمایه‌گذاری اشاره کرد و نوشت: «بخشی از اقدامات لازم باید در قالب توقف اجرای تحریم‌های آمریکا از سوی کمپانی‌های اروپایی و درخواست از دولت‌ها برای تبادل مالی مستقیم با بانک مرکزی جهت جلوگیری از جریمه‌ها و همچنین ایجاد کانال‌های مالی آلترناتیو باشد.»

این رسانه به اظهارات یکی از مقام‌های ارشد ایرانی در گفت‌وگو با رویترز اشاره کرده و نوشت: « این مقام ایرانی گفته ما انتظار داریم پکیج اقتصادی تا پایان ماه می به ما داده شود.»

وی گفته که تهران چند هفته بیشتر تا تصمیم نهایی درباره خروج یا عدم خروج از توافق هسته‌ای زمان ندارد.

یک مقام ارشد در اتحادیه اروپا به رویترز گفته که شرکای برجام روز جمعه تاکید کردند که ارائه این پکیج نمی‌تواند فوری صورت بگیرد. ما به وضوح گفتیم که برخی مسائل هست که به زمان بیشتری نیاز دارد.

این رسانه همچنین به دیدار هفته‌های آتی میان وزرای خارجه کشورهای باقیمانده در برجام هم اشاره کرد. 

به گزارش ایلنا سید عباس عراقچی روز گذشته پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفته بود: «برای حفظ برجام اطمینان بیشتری حاصل شده است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز