خبرگزاری کار ایران

از سوی هیات وزیران مصوب شد؛

بخشنامه الزام دستگاه‌های اجرایی به آشنا کردن مردم با حقوق و تکالیف‌شان

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۹۵۶

گام بلند دولت در جهت آگاهی‎بخشی دقیق مردم و تنویر افکار عمومی با بخشنامه مهم هیات وزیران برداشته شد.

به گزارش ایلنا، هیات وزیران در جلسه ۱۶/۲/۹۷ مصوب کرد: «به منظور آگاهی‌بخشی دقیق، روشن و صحیح از حقوق و تکالیف مقرر در مصوبات هیئت وزیران برای مردم و تنویر و توجیه افکار عمومی در این زمینه و اعلام آثار متعدد احکام مقرر به زبان ساده و قابل فهم برای مردم، دستگاه‌های اجرایی موظفند پیشنهادهای دستگاه متبوع را که متضمن حقوق و تکالیف برای مردم است، با پیوست رسانه‌ای و با رعایت ماده ۲۲ آیین نامه داخلی هیئت دولت ارائه کنند.

این تصمیم در حالی صورت می‌گیرد که نزدیک به ده سال از تصویب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات می گذرد و دولت دوازدهم نخستین گام را برای اجرایی شدن مهمترین بخش آن با مصوبه هیات وزیران برداشته و آن را در دستور کار دستگاه‌های اجرایی کشور قرار داده است. ماده‌ای که در آن عنوان شده بود: «مصوبه و تصمیمی که موجد حق یا تکلیف عمومی است قابل طبقه بندی به عنوان اسرار دولتی نیست و انتشار آنها الزامی خواهد بود» و همچنین تبصره ماده ۵ همین قانون که مقرر کرده بود: «اطلاعاتی که متضمن حق یا تکلیف برای مردم است باید علاوه بر مواد قانونی موجود از طریق انتشار و اعلان عمومی و رسانه‌های همگانی به آگاهی مردم برسد»، از موضوعات مشهود در تصویب‌نامه هیات وزیران است که از این پس دستگاههای اجرای ملزم به رعایت آن خواهند بود.

البته قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تنها موردی نبود که بتوان مصوبه جدید هیات وزیران را مختص به آن دانست و گفت که طبق آن آگاهی، حق مردم و از وظایف دستگاه‌های اجرایی است. قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ از دیگر قوانین در این زمینه است که در ماده ۲۶ آن عنوان شده است: «دستگاه‌های اجرایی مکلفند مردم را با حقوق و تکالیف خود در تعامل با دستگاه‌های اجرایی آشنا کرده و از طریق وسایل ارتباط جمعی بویژه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سطح آگاهی عمومی در این زمینه را ارتقا داده و اطلاعات لازم را به نحو مطلوب و مناسب دراختیار مردم قرار دهند».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز