خبرگزاری کار ایران

واکنش روابط عمومی وزارت اقتصاد به یک خبر؛

درباره FATF به مردم اطلاعات غیرواقعی ندهید

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۹۶۴

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد در پاسخ به مطلب مندرج در یکی از روزنامه‌های کشور، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایلنا، به نقل از مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، مطالب مطروحه در مقاله مزبور از نظر شکلی و ماهوی به کلی موهوم و غیر واقعی بوده و به وضوح عدم اشراف اولیه نگارنده به موضوع را نمایان می‌سازد.

این گزارش تصریح دارد: به نظر می‌رسد خبر مذکور صرفا با اهداف سیاسی و جهت تاثیرگذاری بر تصمیم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در بررسی لوایح اصلاحیه قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم بوده است.

بنا بر تاکید گزارش؛ برخی از موارد خلاف واقع مندرج در متن مذکور که نشانگر عدم اشراف بر معانی عبارات و مفاهیم اولیه حقوقی و بین‌المللی و نیز عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای رسانه و رسالت اطلاع رسانی صحیح می‌باشد، به شرح ذیل قابل ارائه است:

برخلاف آنچه ادعا شده،  FATF نه قانون است و نه کنوانسیون؛ بلکه یک نهاد بین الدولی است که به منظور اجرای تدابیر حقوقی، نظارتی و عملیاتی برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در مقر سازمان همکاری‌ها و توسعه اقتصادی (OECD) در شهر پاریس در کشور فرانسه مستقر است.

FATF  هیچگونه مکانیزم و نرم‌افزار خاصی برای رصد تبادلات مالی کشورهای عضو و غیر عضو ندارد. این نهاد صرفاً استانداردها و چارچوب حقوقی برای استانداردسازی مقوله مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم برای کشورهای عضو (حدود ۱۹۴ کشور) را منتشر می‌نماید.

اقدامات صورت گرفته در تقدیم لوایح اصلاحیه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در چارچوب مقررات داخلی و با رعایت مصالح و منافع ملی و تحت نظارت مستقیم شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است.

لذا ضمن تاکید مجدد بر مطالعه اولیه اسناد و مدارک موجود و ارائه اظهارات مستند و منطقی از سوی رسانه‌ها، اعلام می‌دارد رجحان مسائل سیاسی و حزبی بر منافع ملی و ارائه مطالب غیرواقعی و بی‌پایه جهت نیل به اهداف مذکور علی‌الخصوص در مسائلی که تسلط و اشراف حداقلی اولیه نیز وجود ندارد، باعث خدشه به اعتبار و حیثیت حرفه‌ای رسانه و عدم پذیرش اطلاعات و اخبار صحیح و درست از سوی افکار عمومی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز