خبرگزاری کار ایران

روزنامه‌نگار آمریکایی بررسی کرد؛

پروژه رسانه‌های غربی مدعی مخالفت با ترامپ‌، در توجیه جنگ علیه ایران

asdasd
کد خبر : ۶۲۷۲۳۸

ایران در میان این آشوب‌ها یکی از باثبات‌ترین کشورها در مقایسه با همسایگانش است. در میان کشورهایی که عمدتا دیکتاتوری‌ هستند، ایران تنها دموکراسی منطقه است که المان‌های اسلامی را با دموکراسی ممزوج کرده است. این کشور مستحق انزوا و جنگ نیست.

به گزارش ایلنا «رانیا خالک» روزنامه‌نگار آمریکایی در یادداشتی که در «راشا تودی» منتشر شده با اشاره به اقدام‌های اخیر آمریکا علیه ایران نوشت که این اقدام‌ها نشان داد که چقدر دولت این کشور قلدر است و اینکه تقریبا ۱۰۰ درصد دستور کارهای دولت به تدریج به تنبیه و جنگ ختم خواهد شد.

این رسانه به اظهارات «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا علیه ایران نیز اشاره کرده و نوشت: ۱۲ درخواست پومپئو از ایران چیزی بیش از درخواست توقف برنامه هسته‌ای این کشور است. در میان شرایط طرح شده از سوی پومپئو، عقب‌نشینی نیروهای ایرانی در منطقه و توقف حمایت ایران از گروه‌هایی در خاورمیانه که آمریکا به انها علاقه‌ای ندارد، نیز مطرح شده است. این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد. 

در ادامه این یادداشت آمده است: برخلاف آمریکا، ایران بخشی از خاورمیانه است. ایران حق درگیری در مسائل همسایگانش را دارد و قطعا این حق از آمریکا بیشتر است؛ یعنی کشوری که در آن سوی جهان واقع شده و دائما در امور خاورمیانه برای امنیت منافع خودش دخالت می‌کند. 

نویسنده این گزارش با اشاره به تفاوت اقدام‌های ایران و آمریکا در منطقه نوشت: دست کم در سال‌های اخیر آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن از گروه‌های شورشی مسلح در سوریه و گروه‌های سلفی نظیر القاعده و داعش در سوریه و عراق حمایت کرده‌اند. اگر به خاطر حمایت‌های ایران و روسیه نبود، سوریه به دست داعش و القاعده افتاده‌ بود. به‌عبارت دیگر، افتضاحی که در سوریه و عراق ایجاد شده ساخته و پرداخته آمریکاست و ایران نقش موثری در پاک کردن این افتضاح در هردوی این کشورها با حمایت از دولت‌ها و واحدهای بسیج مردمی داشته است؛ گروه‌هایی که به شکست داعش در این دو کشور کمک کردند. 

روزنامه نگار آمریکایی نویسنده این گزارش با اشاره به «گستاخی آمریکا در نمایش ایران به عنوان یک نیروی مخرب در منطقه»، ادامه داد: در واقع این آمریکا و متحدانش هستند که نقش مفتضحانه‌ای را در ایجاد آشوب در خاورمیانه و جنگ‌هایی که با هدف تغییر نظام‌ها انجام می‌شود، داشته‌اند. کشورهایی نظیر عربستان سعودی که افراط گرایی را در منطقه گسترانده‌اند.

این رسانه روس به نقش رسانه‌های آمریکا و غرب که مدعی مخالفت با ترامپ هستند، در پررنگ شدن تمایلات جنگ‌طلبانه دولت آمریکا اشاره کرد و نوشت: انتشار نیکی اظهارات هیلی بدون اینکه یک رسانه آمریکایی خواستار دائمی بودن روایات ضد ایران باشد، ممکن نبود. زمانی که مردم لبنان پای صندوق‌های رای بودند، رسانه‌های غربی یکی پس از دیگری نسبت به نفوذ فزاینده ایران در انتخابات هشدار می‌دادند. بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات و اعلام پیروزی ائتلاف حزب‌الله، انتخابات لبنان در بسیاری از رسانه‌های غربی به عنوان کودتای ایران ترسیم شد. آنها وانمود کردند که حزب‌الله برخلاف خواست مردم لبنان به قدرت رسیده است.

راشا تودی در ادامه این گزارش تاکید کرد که همین اتفاق در مورد انتخابات عراق نیز تکرار شد و رسانه‌های غربی بار دیگر ایران را در مرکز این انتخابات قرار دادند. در واقع ایران زیر نور افکن‌های مشابهی قرار می‌گیرد چرا که از دولت سوریه حمایت کرده؛ جایی که دشمنی بین ایران و دشمنانش تشدید شده است.

نویسنده آمریکایی این گزارش به بمباران سوریه در ساعاتی بعد از سخنرانی ترامپ درمورد خروج از توافق هسته‌ای توسط اسرائیل اشاره کرد و نوشت: مشخص بود اسرائیلی‌ها سعی می‌کنند ایران را تحریک کرده و از واکنش آنها به عنوان پیش‌زمینه شروع یک جنگ استفاده کنند؛ اما ایران پاسخی به این تحریکات نداد. در عوض نیروهای دولت سوریه با موشک‌باران اسرائیل جواب آنها را دادند. تحلیلگران سوری تاکید کردند که نیروهای دفاع ملی ارتش سوریه این عملیات را هدایت کرده بودند و هیچ نیروی شیعه‌ای در این عملیات در بلندی‌های جولان نقش نداشت.

نویسنده این گزارش تاکید کرده: عملیات انتقام‌جویانه سوریه علیه اسرائیل چند کشته بر جای گذاشته اما خرابی بزرگی به بار نیاورده است؛ چون نه سوریه و نه ایران خواستار یک جنگ با اسرائیل نیستند. با این وجود، رسانه‌های غربی دائما روایت اسرائیلی‌ها از این حادثه را تکرار کردند که ایران را مقصر موشک باران اسرائیل می‌دانست.

راشا تودی در این گزارش با اشاره به آشوب‌های دائمی در منطقه نوشت: ایران در میان این آشوب‌ها یکی از باثبات‌ترین کشورها  در مقایسه با همسایگانش است. در میان کشورهایی که عمدتا دیکتاتوری‌ هستند، ایران تنها دموکراسی منطقه است که المان‌های اسلامی را با دموکراسی ممزوج کرده است. این کشور مستحق انزوا و جنگ نیست. 

نویسنده آمریکایی این گزارش تاکید می‌کند که در عوض اسرائیل دائما ایران را در سوریه تهدید کرده و عملیات‌های هوایی متعددی را علیه ایران که طرفدار دولت سوریه است، هدایت می‌کند. این عملیات‌های هوایی برای تحریک ایران به انتقام از اسرائیل و توجیه یک جنگ است. با وجود اینکه ایران و متحدانش از هرگونه جنگ با اسرائیل اجتناب می‌کنند، اما اگر اسرائیل به تحریکاتش ادامه دهد، آمریکا نیز آماده پیوستن به متحدان منطقه‌ای خود برای آغاز یک جنگ ویرانگر منطقه‌ای خواهد شد. این به معنای اجتناب‌ناپذیر بودن یک جنگ نیست اما خروج آمریکا از توافق هسته‌ای همه چیز را محتمل کرده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز