خبرگزاری کار ایران

سه دیپلمات اروپایی در گفت‌وگو با رویترز؛

چین و روسیه پروژه‌های هسته‌ای‌شان را در ایران ادامه می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۶۲۹۲۴۶

سه دیپلمات اروپایی به رویترز گفته‌اند روسیه و چین در نشست وین بیان کرده‌اند قصد دارند پروژه‌های هسته‌ای خود را ادامه دهند اما از تحریم‌های آمریکا نگران هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، به گفته دیپلمات‌‌های غربی، طرف‌های باقیمانده در برجام به آمریکا هشدار داده‌‌‌‌اند که تصمیم این کشور مبنی بر خروج از توافق هسته‌‌‌ای، اقدامات روسیه و چین برای محدود کردن توانایی ایران در توسعه سلاح هسته‌‌ای را با خطر مواجه خواهد کرد.

در این گزارش با اشاره به اعمال مجدد تحریم‌‌‌های آمریکا علیه سازمان انرژی اتمی ایران که رآکتور تحقیقات آب سنگین اراک زیر نظر آن فعالیت می‌کند، نوشت: در توافق هسته‌‌‌‌ای گفته شده رآکتور اراک باید به نوعی بازطراحی شود که طی عملیات عادی خود قادر به ساخت پلوتونیوم لازم برای ساخت سلاح نباشد. همچنین قرار شد تأسیسات فردو، غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده و به یک مرکز هسته‌‌‌‌ای، فیزیکی و فناوری تبدیل شود. 

به گزارش رویترز، احیای تحریم‌‌‌های آمریکا علیه سازمان انرژی اتمی ایران، کمپانی‌‌‌های غیرآمریکایی به طور خاص، شرکت ملی هسته‌ای چین و شرکت «روس اتم» روسیه که قراردادهایی برای بازطراحی رآکتور اراک و تغییر کاربری فردو دارند را در معرض خطر جریمه‌‌های آمریکا قرار داده است. 

به گفته سه دیپلمات ارشد اروپایی، در نشست کمیسیون مشترک برجام درباره این موضوع مذاکره شد و چین و روسیه نگرانی‌‌‌شان را با کشورهای اروپایی مطرح کردند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی وضعیت کنونی را «جنون‌‌آمیز» خواند و گفت: خروج آمریکا و بازگشت تحریم‌های این کشور ممکن است فعالیت‌هایی که باید در اراک و فردو برای عدم اشاعه سلاح انجام شوند را متوقف کنند. 

این دیپلمات ادامه داد: خروج آمریکا از برجام ممکن است باعث اخلال در از کار انداختن سایت‌های هسته‌‌‌ای ایران شود. این کاملاً بی‌‌معنی است.

کریستوفر فورد، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که واشنگتن چه برنامه‌‌ای درخصوص برای نگرانی‌‌های مرتبط با سازمان انرژی اتمی و دستیابی آمریکا به منافعش در زمینه عدم اشاعه سلاح در فردو و اراک دارد، اظهار داشت: آمریکا از مواضع سایر طرف‌‌‌‌ها درخصوص سازمان انرژی اتمی ایران آگاه است. 

وی مدعی شد: دولت آمریکا به طور فعالانه در حال بررسی این سوالات است. موضع ما در قبال ایران، بهره‌‌‌‌مندی از مزایای منع اشاعه و مهار همه فعالیت‌‌های مخرب ایران است.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا هم در این باره تصریح کرد: همه، توجه‌شان به بعد اقتصادی توافق متمرکز شده است اما اگر طرف‌‌‌های باقی‌مانده، در عین اینکه ایران به تعهداتش پایبند است، از توجه به بعد هسته‌‌ای توافق غافل شود، نقض غرض خواهد بود.

براساس این گزارش، سه دیپلمات اروپایی گفته‌اند روسیه و چین در نشست وین گفته‌اند قصد دارند پروژه‌های هسته‌ای خود را ادامه دهند اما از تحریم‌های آمریکا نگران هستند.

رویترز نوشت: دو تن از مقامات غربی مذاکره در این خصوص را در دیدار روز جمعه کمیسیون مشترک برجام تایید کرده‌‌‌اند.

ریچارد نفیو، یکی از مقام‌های دولت سابق آمریکا گفته است: بعید است که تحریم‌‌های آمریکا شرکت‌‌های دولتی چینی و کمپانی‌‌های روسی را برای کار بر روی عدم اشاعه سلاح در ایران مورد تحریم قرار دهد اگرچه این یک احتمال است. 

وی افزود: مشکل اصلی این است که آیا این اقدام آمریکا کشورها و کمپانی‌‌ها را در کار برای امن‌تر کردن تاسیسات اراک و فردو متوقف خواهد کرد یا خیر؟ اگر این تحریم‌‌ها آنها را متوقف کند و به ایران بهانه بازیابی فردو یا بازسازی اراک را به عنوان رآکتور ساخت پولوتنیوم را بدهد، در نتیجه ما آسیب جدی به اهداف عدم اشاعه سلاح‌مان وارد کرده‌‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز