خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر خارجه سابق کانادا:

هم‌صدایی دولت و مجلس برای توقف تعامل مجدد با ایران، سیاست پوچی است

asdasd
کد خبر : ۶۳۵۰۳۵

مشاور سیاست‌های حقوق بشری وزیر خارجه سابق کانادا با بیان اینکه لیبرال‌ها مصالحه‌ای تاکتیکی با حزب محافظه‌کار برای توقف مسیر رابطه مجدد با ایران داشتند، نوشت: با این وجود این رویکرد حفظ منافع کانادایی‌ها در خارج از کشور را سخت خواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رسانه کانادایی «د گلوب اند میل»، «اندرو استوبو اسنایدرمن» مشاور سیاست‌های حقوق بشری «استفان دیون» وزیر خارجه سابق کانادا در یادداشتی نوشت: «باراک اوباما» در سال ۲۰۰۸ گفته بود "این عبارت که به نوعی صحبت نکردن با یک کشور به منزله تنبیه آن کشور است، مضحک است." به نظر می‌رسید «جاستین ترودو» در سال ۲۰۱۵، زمانی که کمپین از سرگیری روابط با ایران را راه‌اندازی کرد با این جمله «اوباما» موافق بود. با این وصف هم‌صدایی نخست‌وزیر و حزب لیبرال با حرکت محافظه‌کاران پارلمان در مورد قطع روابط یا مذاکرات برای بازگشایی روابط دیپلماتیک با ایران عجیب و ناامیدکننده بود.

وی در این یادداشت با بیان اینکه لیبرال‌ها مصالحه‌ای تاکتیکی با حزب محافظه‌کار داشتند، نوشت: این رویکرد حفظ منافع کانادایی‌ها در خارج از کشور را سخت خواهد کرد. در سال ۲۰۱۲ دولت «هارپر» روابط دیپلماتیکش را با ایران قطع کرد و متاسفانه دلایل کمی وجود دارد که نشان دهد بهانه این دولت برای قطع روابط با ایران، تغییری در رفتار آنها به وجود آورده است. 

این مشاور وزیر خارجه سابق کانادا با اشاره به اینکه «استفان هارپر» نخست وزیر سابق کانادا به خوبی می‌دانست که لاف‌زنی علیه بازیگران بد خارجی، امتیازات سیاسی داخلی برای او به همراه خواهد داشت نوشت: « حرکت اخیر محافظه‌کاران علیه ایران پوچ‌ترین و بدبینانه‌ترین نوع سیاست است؛ پیگیری مطالبات حزبی در ازای به خطر انداختن کانادایی‌ها.»

«اسنایدرمن» در این یادداشت تاکید کرد: «الان زمان دیپلماسی است. ما باید روی نتایج ملموس روابط دیپلماتیک حساب کنیم. هزاران ایرانی- کانادایی دوتابعیتی وجود دارند. برای این کانادایی‌‌ها، فقدان روابط رسمی بین ایران و کانادا بر ارتباطشان با خانواده‌ها و دسترسی به مدارک حیاتی تولد و مرگ تاثیر گذاشته است. فقدان روابط دیپلماتیک به این معناست که کانادایی‌ها دسترسی مستقیم به خدمات کنسولی در ایران ندارند.

وی با اشاره به سخنرانی «عمر القبرا»، معاون پارلمانی وزیر خارجه درباره لزوم خدمات کنسولی موثر برای کانادایی‌ها نوشت: او به مشکلاتی که دولت برای آزادی برخی زندانیان ایرانی-کانادیی از جمله «هما هودفر» داشته هم اشاره کرد و گفت که تصمیم دولت محافظه‌کار برای بستن سفارت در ایران، اقدامات ما را برای آزادی زندانیان با چالش روبه‌رو کرده است.

مشاور وزیر خارجه سابق گفته که بهترین راه برای حفاظت از کانادایی‌های خارج از کشور، داشتن روابط دیپلماتیک با کشورها است. به عنوان قاعده، زمانی که کانادایی‌ها در بازداشت هستند ما باید با دولت‌هایی که قدرت آزادی آنها را دارند، مذاکره کنیم. 

وی گفت که شاید کودکان فکر کنند زمانی که چشمشان را می‌بینند، اشیا ناپدید می‌شوند؛ اگر پارلمان فکر کند با نادیده گرفتن دشمنان، آنها از بین می‌روند، یک خطای عمیق است. داشتن روابط، تاثیرگذاری را تضمین نمی‌کند، اما عدم برقراری روابط دستورکار نامناسبی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز