خبرگزاری کار ایران

مخالفت اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران با صدور احکام ناعادلانه برای دانشجویان

asdasd
کد خبر : ۶۳۵۰۷۱

اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران مخالفت خود را با صدور احکام ناعادلانه برای دانشجویان اعلام کردند.

به گزارش ایلنا، دانشجویان دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران در دومین روز اعتراض نسبت به احکام صادر شده برای دانشجویان دستگیر شده در اعتراضات دی ماه سال 96، حضور وزیر علوم در این دانشگاه را خواستار شدند.

در چند ماه گذشته، یازده نفر ازدانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران دستگیر شدند که پس از برگزاری دادگاه بدوی آنها طی ماه های گذشته سه نفر از دانشجویان مجموعا به ۱۵ سال حبس  محکوم شده‌اند و همچنین حکم ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت فعالیت مجازی برای آن ها صادر شده است. شمار دیگری نیز ار دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی منتظر حکم خود هستند.

 در روز یک شنبه ۲۷ خرداد ماه جمعی از دانشجویان در حاشیه مراسم تشییع  مرحوم  محمد امین قانعی راد در صحن دانشکده علوم اجتماعی، پلاکاردهای اعتراض آمیز در دست داشتند.

گفتنی است سن دانشجویانی که حکم خورده‌اند ، بین ۱۸ تا ۲۲ سال است و به اتهام‌های سنگینی متهم شده‌اند و یکی از دانشجویان متولد سال ۷۵ است و به هشت سال حبس  محکوم شده است.

در ادامه اعتراضات روزهای گذشته، روز دوشنبه ۲۸ خرداد ماه دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی درلابی دانشکده جمع شده بودند که بالغ بر ۲۰ نفر از اساتید دانشکده علوم اجتماعی از جمله مهدی اعتمادی( سرپرست ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران)، یوسف اباذری، محمد رضا  جوادی یگانه(رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران)، حجه الاسلام فرج الله تازه کندی(نمایندگی نهاد رهبری در دانشکده علوم اجتماعی)، محمد توکل ،مهدی منتظر قایم،موسی عنبری، روح الله نصرتی ،هوشنگ نایبی، محسنی تبریزی، عبدالله بیچرانلو، تقی ازاد ارمکی، علیرضا دهقان، مریم رفعت جاه، زهره انواری، زهرا فرضی زاده، احمد فیروز آبادی، عبدحسین کلانتری، زهره انواری، سید ضیا هاشمی( ریاست ایرنا و سرپرست سابق وزارت علوم) در این گردهمایی حضور یافتند.

در این تجمع اساتید همراه با دانشجویان در لابی دانشکده گرد یکدیگر آمدند. دانشجویان تاکید کردند که این گردهمایی یک حرکت خودجوش دانشجویی است . همه تشکلهای دانشجویی از جناح های مختلف دراین تجمع  ادامه دارحضور پیدا کرده بودند و مخالفت خود را با احکام سنگین برای دانشجویان اعلام کردند.

در این گردهمآیی سید مهدی اعتمادی فرد سرپرست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به سخنرانی در بین  دانشجویان و اساتید پرداخت و گفت:  در ابتدا از دانشجویان تشکرمی کنم و می‌خواهم که حیات دانشجویی را به همین سرزندگی حفظ کنند و بنده نیز خود را ملزم می‌دانم از هر نیرویی که بخواهد در دانشکده علوم اجتماعی مداخله کند و خدایی نکرده حق دانشجویی را تضییع نماید، جلوگیری نمایم.

سید مهدی اعتمادی فرد در ادامه بیان کرد: همه دانشجویان و اساتید بزرگوار نیز می‌دانند که ما در حال پیگیری وضعیت دانشجویان هستیم و تشکر می‌کنم از اساتید علوم اجتماعی است که در ساحت کنشگری حضور پیدا می‌کنند و امیدوارم این پیوند و حضور ادامه یابد اما از خدمت شما تقاضا می‌کنم که در امتحانات خود شرکت کنید و سپس بیایید و طلبکارانه از ما بخواهید و بپرسید شما چه‌کار کرده اید؟

وی افزود: در پی مطالبات دانشجویان تصمیم گرفته ایم که از هر طریقی وارد رایزنی شویم تا راهی پیدا کنیم تا نهادهای ذیربط عادلانه تر و عاقلانه تر برخورد نمایند. جلسات بسیار مثبتی با نهاد رهبری مرکز و نهاد رهبری دانشگاه داشته ایم و آنها خود پیگیر و دغدغه مند هستند و قول رایزنی با قوه قضاییه، دادستانی، آقای اژه ای داده اند تا از این طریق تصویر صحیحی از وضعیت دانشگاه و دانشجویان منتقل شود و هم چنین حقوقی که تضییع شده استیفاد شود و ترمیم شود.

اعتمادی فرد گفت: نوبت بعدی با معاونین وزارت علوم و بالاخص آقای دکتر غفاری است و قرار شد که ما بتوانیم با سه تن از معاونین وزرات علوم جلساتی را برقرار کنیم که در آن نمایندگانی از دانشجویان با متنی که به امضای تمام کسانی که با مخالفت با تضییع حق دانشجویان رسانده‌اند نیز حضور پیدا کنند و مطالبات را پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: نکته بعدی، من با بسیج اساتید کل کشور نیز در هماهنگی هستیم. آنها نیز پیگیر هستند که چندین رابط با قوه قضاییه پیدا نمایند تا بتوانند به دانشجویان کمک نمایند و در نتیجه قرار بر آن شد که سازمان بسیج اساتید کل کشور کمک نمایند و یک سری تلاش هایی نمایند.

فرج الله تازه کندی در ادامه بیان کرد که از همان ابتدا که یک دانشجو در دانشگاهی دیگر حکم قضائی خورد ما درخواست تجدید نظر دادیم و امروز هم اگر تجمع شما نبود ما باز هم این پیگیری را می کردیم. بنای ما بر احکام عادلانه است آن هم با نگاه دانشجویی. قوه ی قضاییه شرایط و دیدگاه خود را دارد و دانشگاه هم به همین ترتیب. باید این دو مجموعه به هم نزدیک شود.

وی گفت: دیروز تصمیمی که از سمت نهاد گرفته شد این بود که دانشگاه و قوه ی قضاییه با هم وارد مذاکره شوند و شرایط دانشگاه و خواسته های ما را بیان کنند. البته پیشنهاد خود ما این بود که بسیاری از این مسائل در کمیته ی انضباطی دانشگاه پیگیری شود و تا جایى که جرمی غیر دانشجویی نباشد نباید وارد قوه ی قضاییه شود و خواسته ی ما بازگشت پرونده های دانشجویان به کمیته های انضباطی دانشگاه هاست و هر تصمیمی در کمیته انضباطی که متشکل از مسئولین دانشگاه، اساتید و نماینده ی دانشجویان گرفته شود، لازم الاجرا است.

در ادامه یوسف اباذری استاد دانشگاه تهران گفت: ما استادان بالاتفاق تصمیم گرفته‌ایم پیگیر احکام دانشجویان باشیم. من به عنوان سخنگو قول میدهم که بیایم با شما صحبت کنیم و اقداماتی را که انجام شده است،به اطلاع شما برسانیم. مطمئن باشید که استادان این دانشکده تا هر جا که بتوانند با دانشجویان هستند.

در تایید این نکات، یکی دیگر از اساتید تأکید کرد که بدیهی است در احکام ظلم شده است و حداقلی ترین مطالبه تجدید نظر جدی در احکام است. تمامی مسئولین دانشکده از همه ی توان خود برای اثبات ناعادلانه بودن احکام استفاده می کنند و اساتیدی چون دکتر پارسانیا در حال پیگیری از آقای لاریجانی هستند.

سید ضیا هاشمی، سرپرست سابق وزارت علوم نیز  در بین دانشجویان اذعان کرد: همه ی ما  نسبت به دفاع از حقی که احساس می کنیم که ممکن است سلب شده باشد، نباید بی تفاوت باشیم  و قانونگرایی اصلی است که توقع میرود ترویج شود. ما باید دفاع از حق الناس را در چهارچوب های قانونی انجام دهیم.

سید ضیا هاشمی ادامه داد: اگر نهادهایی خود را متولی اقداماتی میدانند که تصور میکنند به نفع نظم و انسجام ملی است، ما فکرمیکنیم که برخورد رئوفانه با دانشجویان موجب انسجام ملی ا ست، دانشجو باید مشارکت داشته باشد. دانشجو باید احساس دغدغه مندی،امید و نشاط داشته باشد و  دانشجویان ما سرمایه های بزرگ مملکت اند. دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران  جزو جوانان نخبه ی کشورهستند. او ادامه داد: پیشنهاد می کنم که بگذارید این فضای اعتراض در چهارچوب گفت وگو اتفاق بیافتد و به طرح مطالبات خود ادامه دهید  و مانیز درکنار شما خواهیم بود.

تقی آزاد ارمکی استاد دانشگاه تهران گفت: دانشگاه پادگان نیست. صاحبان دانشگاه دانشجویان هستند و ما به دلیل حضور دانشجویان است که اینجا هستیم.من از دانشجویان خواهش می کنم که با رعایت حدود حالت انتقادی خود را حفظ کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز